برای تغییر فوتبال انگلیسی به ایران آمدم

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس با بیان اینکه باسوادترین مربی شاغل دنیاست می گوید برای تغییر سبک انگلیسی فوتبال ایران به اینجا آمده و به خودش نمره عالی می‌دهد. برانکو ایوانکوویچ حالا مرد ماندگار سرخ هاست و توانسته یک قهرمانی برای این تیم بیاورد و تیمش در لیگ هفدهم هم مدعی قهرمانی است. با این حال […]

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس با بیان اینکه باسوادترین مربی شاغل دنیاست می گوید برای تغییر سبک انگلیسی فوتبال ایران به اینجا آمده و به خودش نمره عالی می‌دهد.

برانکو ایوانکوویچ حالا مرد ماندگار سرخ هاست و توانسته یک قهرمانی برای این تیم بیاورد و تیمش در لیگ هفدهم هم مدعی قهرمانی است. با این حال به نظر می رسد این تیم در این دوره کمی نسبت به فصل قبل افت کرده است.

البته شاید حضور در جمع چهار تیم برتر آسیا و برگزاری بازیهای پرتعداد توان این تیم را گرفت و مصدومیت و محرومیت چند بازیکن هم تا حدودی دست او را بست. با این حال مرد کروات کمتر لب به گلایه و شکایت باز کرد و تنها رو به جلو حرکت کرد و حالا تیمش نزدیک به صدرنشینی است.

گفتگوی مهر با مرد محبوب سرخ ها را می خوانید:

* عملکرد خودتان را چگونه ارزیابی می کنید.

اینکه بخواهم در مورد عملکرد خودم توضیح بدهم کاری نیست که بخواهم در مورد آن صحبت کنم شاید اگر بخواهم خودم را معرفی کنم باید بگویم در حال حاضر تنها مربی هستم که بالاترین مدرک مربیگری را در فوتبال دنیا دارد البته مربیان دیگری هم هستند که مدرکم را داشته باشند اما بین آنها تنها من مشغول به کار هستم. با سواد ترین مربی شاغل در دنیا هستم. هدفم این بود که روند فوتبال مدرن را در ایران دنبال کنم و باعث توسعه این صنعت شوم. در فوتبال ایران سنت قدیمی که انگلیسی بود حاکم بود. این موضوع طبیعی بود چرا که انگلیسی‌ها توپ فوتبال را وارد ایران کرده بودند من می خواهم روند مدرن فوتبال دنیا را جایگزین چنین سیستمی کنم.

* مربی خاصی را به عنوان الگو در ذهن خودتان قرار داده اید.

– تقریباً کار همه مربیان دنیا را دنبال می‌کنم. همیشه سراغ تیم های موفق می روم؛ اما اینکه بگویم از گواردیولا و مورینیو الگو برداری می کنم درست نیست. این حرف درست نیست که در طولانی مدت فقط از یک سبک و فلسفه استفاده کنم. فوتبال روز دنیا یعنی بهتر شدن در جهت موفقیت تیمی. فرمولی هم ندارد که شما هر سال آن را تکرار کنید.

* هنوز مشخص نشده است که تصمیم خود را برای ماندن در پرسپولیس گرفته اید یا نه؟

– هنوز چیزی مشخص نیست من نمی‌توانم در مورد این موضوع به طور قاطعانه صحبت کنم.

* این موضوع ربطی به ماندن یا رفتن آقای طاهری ندارد؟

– با آقای طاهری توانستیم به نتایج خوبی برسیم بدون شک مدیریت بازیکن و مربی سه ضلعی هستند که یک تیم را به موفقیت برساند من همیشه گفتم که پرسپولیس بزرگترین اسم در همین باشگاه است ماندن یا نماندن برانکو چیز مهمی نیست که بخواهیم بگوییم بزرگ تر از نام پرسپولیس است. مشخص است دوست دارم در تیمی که با آن خاطره دارم و به موفقیت های زیادی رسیده ام بازهم باشم.

* مشکلات مالی این فصل پرسپولیس به نظر زیاد است.

– من مخالف این هستم که بگویند تیمی که پولدار است و بهترین زمین و امکانات را دارد بحران ندارد اگر اینطور بود آث میلان می توانست در فصل جدید بهترین نتیجه را بگیرد اما آنها در حال حاضر در رده هفتم هستند. در مورد فوتبال ایران هم همین مساله صدق می‌کند. مثلاً سپاهان و فولاد هرگز مشکل مالی ندارند اما می بینید که با بحران های ناخواسته دیگری هم روبرو می شوند البته من اسم مشکلات را بحران نمی گذارم. بلکه به آنها مسئله می گویم که هنوز جوابشان را پیدا نکرده ایم. پرسپولیس هم مشکلات مالی دارد و نمی توانم آنها را کتمان کنم. این مشکلی است که قطعاً روی کار هر تیمی تاثیر می گذارد. ولی باز هم به آن ها بحران نمی گویند و آن ها را مشکلات می نامم که باید طی کنیم.

* شما به محرومیت مهدی طارمی از سوی فیفا هم بحران نمی گویید؟

– طبیعی است محرومیت بهترین بازیکن دو سال اخیر  پرسپولیس تاثیرات بدی روی روند تیم می گذارد. اما همیشه هم تمام باشگاه های دنیا با اشتباهات ناخواسته روبرو می شوند. همین مثال طارمی را می‌توان خیلی ریز و دقیق مورد بررسی قرار داد باشگاه از کجا باید می‌دانست ۲ قرارداد نوشته یا تنها یک قرارداد  دارد؟ به همین خاطر، طارمی الان محروم شده است و باشگاه هم از دو پنجره نقل و انتقالات محروم شد. می خواهم بگویم بزرگترین باشگاههای دنیا نظیر اتلتیکو مادرید و رئال و بارسا هم با این مشکلات مواجه می شوند. من می خواهم بیان کنم که اینها عمدی نیست.