تعریض محور کندوان، عروس هزار داماد

مردم شمال و غرب مازندران دیگر عادت کرده اند درباره مشکلات بزرگراه تهران – شمال یا همان جاده چالوس خودشان بشنوند. تماً شنیده اید که می گویند شمال حیاط خلوت تهرانی هاست. البته عموماً شمال استعاره‌ای است از چالوس و جاده کندوان و راهی که سال هاست در ایام تعطیلات رکورد ترافیک و عبور و […]

مردم شمال و غرب مازندران دیگر عادت کرده اند درباره مشکلات بزرگراه تهران – شمال یا همان جاده چالوس خودشان بشنوند.

تماً شنیده اید که می گویند شمال حیاط خلوت تهرانی هاست. البته عموماً شمال استعاره‌ای است از چالوس و جاده کندوان و راهی که سال هاست در ایام تعطیلات رکورد ترافیک و عبور و مرور کل کشور را در دست دارد.

این جاده آن قدر مهم است که حتی راه به ترانه ها و شعرهای ایرانی نیز باز کرده است و دیگر مسیری نیست که از آسفالت و گاردریل درست شده باشد، بلکه نوستالژی بخش عمده ای از مردم ایران است.

با تمام این احوال هنوز بخت این نوعروس مواصلاتی شمال باز نشده است و با اینکه نزدیک به یک سده از آغاز رفت و آمد از شمال به پایتخت و بالعکس از این جاده می گذرد، او تا به حال به عقد هزار داماد در آمده است.

مدتی دست چینی ها بود، اندکی دست روس ها، چند سالی دست کره ای ها، روزگاری هم مسئولان گفتند قرار است آلمانی ها و روس ها آن را به دست بگیرند. چند باری هم به دست قرار گاه خاتم الانبیا(ص) افتاد.

خلاصه هر کس هر شگردی می دانست بر این راه رام نشدنی سوار کرد اما هنوز که هنوز است فرجی چشم‌گیر حاصل نشده است.

مردم شمال و غرب مازندران دیگر عادت کرده اند درباره مشکلات بزرگراه تهران – شمال یا همان جاده چالوس خودشان بشنوند.

روزهای آغازین سال جدید آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفری که به مازندران داشت جمله ای به زبان آورد که منجر به اعتراض مجمع نمایندگان مازندران و البته برای نخستین بار پس از سال ها مایه تعجب عموم مردم مازندران شد.

آخوندی با اعلام این خبر که بزرگراه تهران – شمال از دستور کار دولت خارج شده است، خیال خودش را راحت کرد تا مجبور نباشد هربار که خبرنگاری به سراغش می رود درباره مراحل پیشرفت این پروژه سخنوری کند.

اما با گذشت چند هفته از این ماجرا جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از برداشت غلط رسانه ها از سخنان آقای وزیر گفت و از عزم جدی دولت برای تعیین تکلیف وضعیت بزرگراه تهران – شمال سخن به میان آورد.

حال و با گذشت نزدیک به ۲ماه از آن حرف وزیر راه، سخنگوی گیلانی دولت نیز در سفری کوتاه به چالوس حرف های جهانگیری را تکرار کرده و وعده رسیدگی به این پروژه را داد.

محمدباقر نوبخت درحاشیه یادواره شهید محمدابراهیم موسی پسندی درباره اینکه آیا آزاد راه تهران – شمال از اولویت دولت خارج شده است، گفت: این طرح از اولویت خارج نشده است.

هر چند نه آقای سخنگو و نه آقای معاون هیچ کدام توضیح بیشتری در این باره نداده اند اما به نظر می رسد، همان حرف های وزیر راه به واقعیت نزدیک تر باشد.

از شواهد معلوم است که این واقعیت مطرح شد تا دولت واکنش جامعه و نمایندگان را بسنجد و وقتی فهمید این پروژه دیگر تنها یک موضوع راهسازی نیست و پیوندی عمیق با مسائل سیاسی و اجتماعی دارد، دست نگه داشت و به نظرمی رسد تا روشن شدن نتایج انتخابات مجلس صبر کند و تا آن موقع با بیان جملات قصاری همچون «این طرح از اولویت خارج نشده است» از آن چه واقعاً در سر دارد طفره برود.

البته با توجه به وضعیت دشوار اقتصادی فعلی و صدماتی که در چند سال اخیر به اقتصاد و تولید کشور وارد شده است، به نظرمی رسد دولت چاره ای جز این پنهانکاری نداشته باشد؛ زیرا ادامه این پروژه نمی تواند مهم تر از سیر کردن شکم مردم و راه افتادن مجدد چرخ تولید باشد./منبع بلاغ