تصادفات؛ کابوس دائمی جاده گهرباران

سمیه اکبری زیدی: جاده مرگبار گهرباران، کلمه‌ای آشنا برگرفته از دل زمین‌های 8 هزار هکتاری دشت‌ناز، دشت‌ناز نیز نامی آشنا برگرفته از دل شهرستانی به‌نام میاندورود، مکانی که به لحاظ جغرافیایی در میانه جاده مواصلاتی شهرستان ساری و نکا قرار دارد و از این جهت موقعیت این منطقه را می‌­توان در شرق شهرستان ساری و […]

1

سمیه اکبری زیدی: جاده مرگبار گهرباران، کلمه‌ای آشنا برگرفته از دل زمین‌های 8 هزار هکتاری دشت‌ناز، دشت‌ناز نیز نامی آشنا برگرفته از دل شهرستانی به‌نام میاندورود، مکانی که به لحاظ جغرافیایی در میانه جاده مواصلاتی شهرستان ساری و نکا قرار دارد و از این جهت موقعیت این منطقه را می‌­توان در شرق شهرستان ساری و در غرب شهرستان نکا عنوان کرد. نداشتن حداقل استانداردهای جاده‌ای و سیستم روشنایی، تردد خودروهای ترابری و سنگین وزن در این جاده ناامن برای هر خودروی سواری وحشتی به ارمغان می‌آورد که هر روز در این مسیر تکرار می‌شود و در بیشتر مواقع نیز به قیمت جان افراد تمام می‌شود.

نبود شانه خاکی که یکی از مهم‌ترین معضلات این جاده به‌شمار می‌رود و همچنین وجود کانال آب حاشیه جاده به‌حدی خطرناک است که کوچک‌ترین خطا باعث سقوط به کانال آبی می‌شود که چندین سال است رانندگان بسیاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تهدیدات آن همچنان نیز ادامه داد.

*تصادفات جاده گهرباران کابوسی برای مردم

واژگونی خودرو، سقوط در کانال حاشیه جاده، مرگ و میر، قطع و نقص عضو شدن بسیاری از افراد و… چندین و چند سال است که همانند کابوسی برای اهالی این بخش و حتی مسافران و گردشگران بسیاری شده است.

بارها مسؤولان شهرستانی در برخی جلسات از ساخت و تعریض اجراء فعلی محور گهرباران انتقاد کرده و از اجرای غیراصولی و غیرفنی آن شاکی بودند که در واقع با این اقدام صدای مردم را به گوش مسؤولان مربوط رساندند.

یکی از اهالی گهرباران با بیان اینکه تصادفات در این محور به یک امر عادی تبدیل شد اما در یک‌ماه اخیر به شدت آن افزوده شده است، می‌گوید: در طول هفته می‌توان چندین تصادف را در این جاده پرحاشیه  و پرحادثه مشاهده کرد.روح الله حسن‌نژاد با تأکید بر اینکه حق مردم گهرباران این نیست که بعد از 40  فقط دو متر تعریض آن هم بدون شانه خاکی صورت گیرد، ادامه می‌دهد: مردم این منطقه هر روز خبرهای ناگواری از تصادفات و مرگ‌ومیر در این محور مرگبار می‌شنوند که دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

* آغاز فاز دوم تعریض جاده گهرباران

جاده گهرباران در مسیر توسعه به‌علت کم‌کاری برخی مسؤولان وقت، بیش از ۸۰ درصد در حریم ادارات و نهادهای دولتی قرار دارد.تعریض و آزادسازی حریم قانونی راه، آن هم  کمتر از حد قانونی که بیش از ۳۲ متر است متحمل وقت فراوان و چانه‌زنی بسیاری با مسؤولان شرکت دشت‌ناز شده که در پایان خروجی این اقدامات و تلاش و پیگیری‌های مکرر این چیزی است که در حال حاضر مشاهده می‌شود.

در حال حاضر مرحله دوم تعریض پرحادثه‌خیز‌ترین محور مازندران در حوزه استحفاظی شهرستان میاندورود ۲۵ بهمن ماه امسال آغاز شد، این جاده به طول ۶ کیلومتر و با اعتیار ۴۰ میلیارد ریالی از محل اعتبار اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی ایران به‌نام شهید مدافع حرم محمد معافی آغاز شده است.

رسول خلیلی نماینده مردم میاندورود در شورای اسلامی استان با بیان اینکه جلسه‌ای با حضور مسؤولان درباره بررسی مشکلات جاده گهرباران با توجه به تردد ماشین‌های سنگین حمل مازوت برگزار شد، اظهار کرد: با مسؤولان شهرستانی و پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص تقسیم تردد و یا محدودیت زمانی تردد، درخواست اجراء روشنایی مسیر گهرباران اقداماتی در دستور کار قرار گرفت.

صبح دوشنبه 14 اسفندماه امسال جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی و اعضای شورا و… در خصوص تردد وسایل نقلیه و همچنین درخواست اجرای روشنایی مسیر گهرباران و تقسیم تردد ماشین از دو محور نکا و گهرباران در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه قول مساعد داده شد.

وی با تأکید بر اینکه سوخت مازود در منطقه گهرباران خسارات زیادی در درازمدت به محصولات کشاورزی به‌خصوص مرکبات وارد می‌کند که در این‌باره نیز جلساتی با مدیران شرکت دشت ناز برگزار و تصمیماتی در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در حال حاضر بودجه کشور اندک است و با توجه به ثبت جاده فرعی گهرباران فعلا به همین قدر هم باید شکرگزار بود.

*دشت ناز؛ درصد بالای تصرف در حریم جاده

این مسؤول اضافه کرد: در منطقه دشت‌ناز با توجه به درصد بالای تصرف زمین در حریم راه و با توجه به بخش خصوصی شرکت مذکور، موافقت برای تعریض بیشتر و عقب‌نشینی کردن بسیار سخت است.

نماینده مردم میاندورود در شورای اسلامی استان تصریح کرد: طبق جلساتی که در این باره برگزار شد مقرر شد به شرط اینکه برای پر کردن کانال حاشیه جاده، شرکت دشت‌ناز هیچ نقشی نداشته باشند “با توجه به اینکه به کانال ظاهرا نیازی ندارند” موافقت کرده است.

خلیلی با بیان اینکه پر کردن کانال نیازمند مصالح  بوده که اندازه بودجه تعریض فقط هزینه پر کردن آن است، افزود: هزینه پر کردن کانالی که برای آنها کاربردی نیست خیلی بیشتر از موافقت‌شان است، شرکت دشت‌نازی که به تعهدات ذاتی خود که تولید گندم غذای ملی بود، عمل نکرد و تفکر اقتصادی جایگزین هدف ملی شده است.

وی با اشاره به اینکه شاید وجود شرکت دشت‌ناز در منطقه از نظر اشتغال و یا تولید محصولات کشاورزی مثمر ثمر باشد اما متأسفانه در برخی مواقع و اتفاقات باعث پس‌رفت و عدم توسعه می‌شود، تآکید کرد: زمین‌های دشت‌ناز بیش از ۱۰ کیلومتری در یک طرف شانه در مسیر حریم کانال آب که در زمان اجرا می‌توانستند مسیر حرکت را تغییر داده که این امر انجام نشده است.

این مسؤول یادآور شد: از سوی دیگر به‌علت بی‌توجهی برخی مسؤولان و تصرف غیرقانونی برخی کشاورزان با توجه به هشدارهای فراوان در مسیر، باعث هدررفت زمان در ادامه توسعه تعریض دچار مشکل شد.

نماینده مردم میاندورود در شورای استان خاطرنشان کرد: قطع بر یقین اهمیت در کاربری و استفاده کشاورزی بسیار خوب است اما با کمی تدبیر و تفکر مهندسی می‌توان مسیر حرکت و قرارگیری را از سه‌راه حیات وحش دشت ناز به‌سمت دریا از جاده دور می‌کردند.وی با اعلام اینکه توسعه جاده فقط منوط بر تعریض نیست، یادآور شد: باید ساخت و ساز و یا اماکن رفاهی و خدماتی در  مسیر تعریض جاده در نظر گرفته شود که با چنین شرایطی امکان‌پذیر نیست.

وی در پایان گفت: در حال حاضر مسیر تعریض فاز دوم در حال اجرا است.

به گزارش فارس، بارها اعلام شد که جاده گهرباران خدمات بین‌المللی ارائه می‌دهد اما از حداقل امکانات بی‌بهره است، قطع بر یقین این جمله بارها و بارها به گوش مسؤول و غیرمسؤول رسیده است اما به‌راستی چندین بار و تا چه زمانی باید این عنوان همچنان تکرار شود.

قرار گرفتن نیروگاه شهید سلیمی نکا، منطقه گهرباران در مسیر منتهی به بندر امیرآباد، شرکت شیر و گوشت مهدشت به‌عنوان یک شرکت برتر تولیدات دامی در استان، قرار داشتن پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز، مزرعه‌های نمونه کشاورزی دشت‌ناز در کشور، مسیر منتهی به سواحل گهرباران و… با کمبودهایی در این منطقه مواجه است که نگاه ویژه‌تر و دلسوزانه مسؤولان مربوط را می‌طلبد.