تصادف، دومین عامل مرگ زودرس
عدم آشنایی برخی رانندگان نسبت به جاده های غیر استاندارد مازندران به ویژه مسافران و گردشگران ورودی به استان و نیز سرعت غیر مجاز آنان احتمال وقوع تصادفات را افزایش می دهد. آمارهای بینالمللی بهداشت و سلامت درباره علل اصلی مرگومیر در کشورها حاکی از آن است که تصادفات جاده ای یکی از عوامل مرگومیر […]
عدم آشنایی برخی رانندگان نسبت به جاده های غیر استاندارد مازندران به ویژه مسافران و گردشگران ورودی به استان و نیز سرعت غیر مجاز آنان احتمال وقوع تصادفات را افزایش می دهد. آمارهای بینالمللی بهداشت و سلامت درباره علل اصلی مرگومیر در کشورها حاکی از آن است که تصادفات جاده ای یکی از عوامل مرگومیر زودرس در دنیاست اما به نسبت اقلیم، توسعه و فرهنگ این مقدار متغیر است.
به گزارش حرف، در ایران اما تصادفات منجر به فوت در جاده ها به شکل منحصربهفردی بهعنوان سومین عامل مرگومیر و دومین عامل مرگ زودرس بعد از بیماریهای قلبی و مغزی معرفی شده و این در حالیست که فوت ناشی از تصادفات در کشورهای پیشرفته جزء 10 عامل اول نبوده و حتی در کشورهایی مانند چین، برزیل و هند نیز عامل هشتم است.
میانگین جهانی مرگو میر در اثر تصادفات جادهای حدود 17 مورد به ازای 100 هزار نفر جمعیت است؛ این عدد برای کشورهای اروپایی حدود 9 مورد بوده در حالی که در کشور ما حدود 20 در 100 هزار نفر گزارش شده است؛ این آمار به این معنی است که بیش از دوبرابر اروپا و میانگین جهانی آمار تلفات جادهای در ایران وجود دارد که در نوع خود می تواند تکان دهنده باشد. مطالعات نشان میدهد اضافهشدن میانگین سرعت بهمیزان یککیلومتر بر ساعت، افزایش سهدرصدی تصادفات را بهدنبال خواهد داشت، بر اساس این داده ها هوشمندسازی سیستم حملونقل جادهای، اصلاح قوانین و تنظیم مقررات بهویژه در زمینه سرعت و جرایم مربوط به آن میتواند راهبرد موثری بوده و راهگشا باشد.
*ورود و تردد مسافران یکی از دلایل تصادفات
کارشناس ارشد حمل و نقل، علل بالا بودن حوادث جاده ای در مازندران را مربوط به اقلیم منطقه و موقعیت خاص از منظر گردشگری با توجه به میزبانی انبوه جمعیت مسافران دانست و خاطرنشان کرد: خطای انسانی، غیراستاندارد بودن خودروها و عیوب مهندسی و روسازی جاده ها سه عامل اصلی تصادفات در ایران است که استان مازندران به دلیل ازدحام ناشی از جابه جایی مسافران پتانسیل بالایی در زمینه تصادفات دارد.
وحید الیاسی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بررسی آمارهای ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی اظهار کرد: استان مازندران در سال 97 از نظر تلفات جاده ای رتبه 12 از 31 استان کشور و از نظر آمار مجروحین ناشی از تصادفات جاده ای جایگاه 7 را در اختیار دارد اما علیرغم کاهش تلفات نسبت به سال گذشته آمار مجروحین ناشی از تصادف، رشد 7.6 درصدی را نشان می دهد.الیاسی با بیان اصول راهنمایی و رانندگی و نیز رعایت فرهنگ ترافیکی گفت: رعايت فاصله ايمن بین اتومبیل ها، استفاده از چراغ راهنماي خودرو، رعايت سرعت مطمئنه، بستن کمربند ايمني، اشراف به حدود و امکانات وسيله نقليه، کاهش بار رواني ترافيک با رانندگی بین خطوط و رعايت نمودن حق تقدم از اخلاق ترافیکی و فرهنگ اجتماعی حاکم در حوزه راهنمایی و رانندگی است که با اعتنا و احترام به آنها می توان آمار تصادفات را تا حد بسیار بالایی کاهش داد.
*جرائم بازدارنده نیست
کارشناس ارشد حمل و نقل، خواستار اجرای جریمه های سنگین و بدون بخشش برای افراد متخلف شد و تاکید کرد: فرهنگ و سخت گیری های قانونی برای کنترل حوادث رانندگی لازم و ضروری است اما جرائم آن چنان که باید بازدارنده نبوده و به گفته سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس علیرغم 2 تا 5 برابر شدن جریمه ها نظام تخلفات رانندگی تغییری پیدا نکرده است.این کارشناس حمل و نقل با اعتقاد بر اینکه باید نرخ جرائم رانندگی به تناسب درآمد افراد تعیین شود این شیوه را روشی با بازدارندگی عامتر در برخی کشورهای دنیا اعلام کرد و افزود: اگر جرائم بر اساس درآمد و سطح مالی هر فرد تعیین شود، میتواند برای تمامی افراد جامعه بازدارنده باشد.
آموزش و صدا و سیما بهترین شیوه های القای قوانین
این محقق و پژوهشگر حوزه حمل و نقل از نقش موثر آموزش سخن گفت و تاکید کرد: آموزش و فرهنگ سازی برای رانندگی صحیح یکی از ضروریاتی است که باید از دوران کودکی در فرد نهادینه شود.الیاسی از نقش موثر رسانه ها به ویژه صدا و سیما یاد کرد و با انتقاد از عملکرد غیر آموزشی این نهاد افزود: متاسفانه در کشور ما در صدا و سیمای ملی و استانی اهمیتی به این حوزه داده نشده و همواره در فیلمها و سریالها شاهدیم که سرعت در رانندگی را با زیباترین جلوههای ویژه به نمایش گذاشته می شود.
*فقدان دوربرگردان ها یا (U turn)
یک کارشناس حمل و نقل شهری به کمبود دوربرگردان ها یا (U turn) در جاده های مازندران اشاره و تاکید کرد: بسیاری از شریان های مواصلاتی مازندران در روستاها و شهرها دارای بریدگی در جاده بوده و عدم استفاده از دور برگردان ها یکی از دلایل بالای تصادفات جاده ای استان است.حمیدرضا صادقی بسیاری از جاده های مازندران را باریک و فاقد پهنای لازم و متناسب با تردد وسایل نقلیه دانست و خاطرنشان کرد: عدم آشنایی برخی رانندگان نسبت به جاده های غیر استاندارد مازندران به ویژه مسافران و گردشگران ورودی به استان و نیز سرعت غیر مجاز آنان احتمال وقوع تصادفات را افزایش می دهد.رئیس حمل و نقل عمومی شهرستان محمود آباد از نبود فرهنگ ترافیک سخن گفت و تاکید کرد: در مکان هایی که دوربین های پلیس وجود دارد، رانندگان با احتیاط عبور و مرور کرده و به محض نبود دستگاه های نظارتی رفتار رانندگان تغییر پیدا می کند که این نشانه عدم فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در راهنمایی و رانندگی است.صادقی با اذعان بر اینکه با رعایت قوانین تا 70 درصد خطرات ناشی از تصادفات کاهش پیدا می کند خاطرنشان کرد: اجرای طرح پایش شهری با استفاده از دوربین های 360 درجه می تواند به بسیار موثر باشد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0