تشکیل تیم ترمیم برجام خلاف مقررات بین‌المللی است

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با تاکید بر ورود شورای امنیت به سنگ‌اندازی‌های برجامی آمریکا، گفت: آمریکا در فقدان جرأت حمله به ایران به دنبال نقض عهد و تشکیل تیم ترمیم برجام است. عزت الله یوسفیان ملا  در گفت‌وگو با خانه‌ملت در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر آغاز نشست‌هایی با هدف ترمیم […]

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با تاکید بر ورود شورای امنیت به سنگ‌اندازی‌های برجامی آمریکا، گفت: آمریکا در فقدان جرأت حمله به ایران به دنبال نقض عهد و تشکیل تیم ترمیم برجام است.

عزت الله یوسفیان ملا  در گفت‌وگو با خانه‌ملت در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر آغاز نشست‌هایی با هدف ترمیم برجام، گفت: برجام قرداد بین‌المللی متقابل بین طرف‌های مذاکره کننده و در سطح جهانی است زیرا نمایندگان جامعه جهانی امضا کننده آن هستند، چین و روسیه از بلوک شرق، فرانسه و آلمان علاوه بر مسئولان اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکا در برابر ایران به توافق رسیدند و این سند در سازمان ملل هم به تصویب رسید.

*برجام سندی جهانی و غیرقابل تغییر

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: بعد از تصویب برجام در سازمان ملل، این سند به سندی جهانی تبدیل شد که غیرقابل تغییر است البته امکان خروج یکی از طرف‌ها وجود دارد به شرطی که کشور مورد نظر هزینه و خسارات این خروج را بپردازد.

وی افزود: برجام قراردادی بین جامعه بین‌الملل با رویکردی مشتمل از کشورهای امضا کننده است که در سازمان ملل هم تصویب شد، در حقیقت شورای حکام سازمان بین المللی انرژی اتمی این سند را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دادند لذا بعد از تصویب به سندی در شورای امنیت تبدیل شد.

یوسفیان ملا با بیان اینکه در قراردادهای بین‌المللی یکی از طرف‌ها نمی‌تواند به تنهایی نسبت به اصلاح یا تغییر سند اقدام کند، گفت: آمریکایی‌ها بنا بر تفاسیر خود از متن برجام به دنبال اصلاح آن هستند، به نوعی که بنا بر این تفاسیر و تعابیر یک طرفه، خواهان ایجاد محدودیت در حوزه موشکی ایران بوده و بر عدم نقض روح برجام تاکید دارند.

*روسیه و چین به زودی از حق وتو علیه آمریکا استفاده می‌کنند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهایی چون روسیه و چین از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردارند، گفت: همه اقدامات آمریکایی‌ها از جمله کلید مجدد سناریوی بررسی لاشه موشکی و حمله نظامی به سوریه و غیره با هدف ایجاد تغییر یا مذاکره مجدد درباره برجام است، لذا در این شرایط به زودی روسیه و چین در شورای امنیت از حق وتوی خود علیه این اقدامات استفاده خواهند کرد.

*نقض عهدهای برجامی در سایه فقدان جرأت و جسارت آمریکا برای حمله به ایران

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها علی‌رغم توان نظامی، جرأت و جسارت حمله به ایران را ندارند، بنابراین به راه‌های دیگر روی آوردند، امروزه آمریکایی‌ها از مزدوران تکفیری برای ایجاد ناامنی در منطقه و سوریه استفاده می‌کنند و برای رسیدن به اهداف خود در تلاشند تا اسنادی علیه جمهوری اسلامی ایران به دست آورند.

یوسفیان معتقد است: طرف‌های واقعی و اصلی در مذاکرات 5+ 1 کشورهای ایران و آمریکا بودند که هم اکنون هم با وجود قدرت بیشتر آمریکایی‌ها در این سند نسبت به نقض عهد پافشاری می‌کنند، آمریکایی‌ها در برجام حق تایید تعهد ایران هر سه ماه یکبار را برای خود قائل شدند در صورتی که ایران از چنین حقی برخوردار نیست اما با این حال آرام و قرار ندارند.

* تشکیل تیم ترمیم خلاف مقررات بین‌المللی

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکایی‌ها شاید با زور و قدرت سنگ‌اندازی‌هایی می‌کنند، اما تشکیل تیم ترمیم و اصلاح برجام یا هر اقدامی دیگر خلاف مقررات بین‌المللی و مفاد برجام است. بنابراین شورای امنیت باید تصمیم سازنده بگیرد، با ادامه این وضعیت روزی خواهد رسید که جمهوری اسلامی تمام این خسارات را مطالبه و از طرف‌های مقابل می‌گیرد.