ترویج حجاب و عفاف ؛ نیازمند توجه به خانواده و تبلیغ نگاه ایجابی

حرف آنلاین: هفته گرامیداشت حجاب و عفاف همه ساله فرصتی برای توجه به این دو مقوله مهم فرهنگی و موثر در زندگی جوامع بشری است، رعایت حجاب و عفاف لازمه ایجاد امنیت و آرامش روانی در همه کشورها بوده و مسئله‌ای انسانی است.

در دهه اخیر فرهنگ غرب از طریق فضای بدون فیلتر مجازی در کشور ما تاثیرات سویی ایجاد کرده است، از طرفی فرهنگ مردم استان مازندران به لحاظ دارا بودن موقعیت گردشگری و توریست‌پذیری طی سال‌های اخیر در فضای واقعی هم دستخوش آسیب‌هایی شد که جای تامل دارد‌، از این رو ترویج فرهنگ حجاب و عفاف به‌خصوص در دیار علویان میتواند ابزار مناسبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ناشی از فرهنگ بیگانه باشد.

یک دکترای علوم و نهج البلاغه در گفت‌وگو با حرف مازندران پیرامون نیازهای استان در حوزه حجاب و عفاف، کانون خانواده را مرکز اصلی عملیات ترویج حجاب و عفاف در جامعه دانست.

سید معصوم باقرپور با بیان اینکه داشتن نگاه ایجابی نسبت به مقوله حجاب و اینکه ما با چه ادبیاتی با مردم سخن بگوییم مهم است، گفت: به تعبیر قرآن با مردم نیکو سخن بگویید رفتارشناسی در مناسبات اجتماعی بسیار مهم بوده و الگوبرداری از سیره و رفتار پیامبر اکرم (ص) در این مسیر موثر است.

وی افزود: برای ترویج حجاب و عفاف در جامعه نباید از هر وسیله و ابزاری استفاده کنیم، وقتی هدف مقدس است ابزار هم باید پاک و مقدس باشد، همچنین برای آگاهی‌بخشی مردم نیاز است که ما زیبایی‌های دین اخلاقی اسلام را به مردم و جوانان معرفی کنیم.

باقرپور خاطرنشان کرد: اگر کسی حجاب را در فضاهای عمومی رعایت کند فوایدی همچون ایجاد امنیت روانی و فیزیکی دارد و این مهم بر کسی پوشیده نیست، از طرفی فردی که حجاب داشته باشد کمتر مورد تعرض روانی قرار می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه عقل به صیانت و حفظ از خود فرمان می‌دهد، یادآور شد: اسلام دین جاذبه و رافت است در کنارش جدیت که نهایت قضیه است، در جامعه کنونی نیاز به ترویج نگاه ایجابی و اثباتی فرهنگ عفاف داریم، پس مسئله حجاب هم کار عقلانی و اعتقادی است.

عزت و کرامت را به متاعی ناچیز نفروشیم

وی اضافه کرد: به لحاظ عقیدتی نگاه مسلمانی و اعتقادی ما حکم می‌کند که پاره‌ای از قواعد اعتقادی پایبند باشیم، پس میتوانیم حجاب را یک مقوله انسانی بپنداریم، نباید جوهره کرامت خودمان را به متاع ناچیز نفروشیم، فراموش نکنیم که مقوله عفاف مهم‌تر از حجاب‌‌ است و رعایت آن ربطی به ظاهر افراد ندارد.

باقرپور با بیان اینکه در درون برخی افراد عفاف ارزشمند است، عملیاتی کردن ارزش‌ها در درون کودکان و نوجوانان را وظیفه مهم والدین دانست و گفت: ممکن است کسی چادری نباشد اما به ارزش‌ها احترام بگذارد و به باورها ملتزم باشد.

این دکترای علوم و نهج البلاغه با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری، تاکید کرد: در رابطه با ترویج عفاف در جامعه جذب حداکثری و دفع حداقلی جواب می‌دهد، کانون خانواده، مدرسه، دانشگاه اضلاع سه‌گانه در این حوزه هستند.

وی با بیان اینکه در قرآن به معاشرت زوجبن با هم باید به شکل نیکو تاکید شده، یادآور شد: چنانچه جاذبه‌های رفتاری و زیبایی‌های اخلاقی در درون خانواده وجود داشته باشد، افراد تحت تاثیر محیط بیرون قرار نمی‌گیرند، پس زمینه و بستر لازم باید در درون خانواده فراهم شود تا مهارت‌های خانوادگی روابط اجتماعی کسب شود.

سلامت معنوی در سایه تمسک به آموزه‌های دینی

باقرپور با بیان اینکه البته برخی‌ها شخصیت بیمارگونه‌ای دارند، و برای بعضی از افراد در درون خانواده جذابیتی وجود ندارد، گفت: قرآن به بحث اغناسازی خانواده اشاره کرده، ما دو حریم عمومی و خصوصی داریم، در حریم عمومی قانون و وجدان دخیل است، در بحث حریم خصوصی که خانواده است وجدان نقش دارد، همچنین حجاب و عفاف فقط مخصوص بانوان نیست، یک مرد باید در درون جامعه متوجه رفتارش باشد و بداند که از پوشش‌، زبان و نگاه بد تولید بیماری می‌کند و بهداشت روان جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه سلامت معنوی در سایه تمسک به آموزه‌های دینی امکانپذیر است، مناسبت‌های مذهبی همچون محرم را فرصت خوبی برای از بین رفتن رذائل اخلاقی در جامعه دانست و عنوان کرد: جوانان باید جایی باشند که شعائر مذهبی وجود داشته باشد.

وی همچنین گفت: ریشه بسیاری از مسائل و آسیب‌ها به عدم رعایت حجاب و عفاف برمیگردد و پاسداشت از آن موجب ایجاد سلامت معنوی در درون خانواده‌ها می‌شود، مسئولان اجرایی در حوزه‌های مربوط باید توجه و جدیت لازم را داشته باشند به خصوص در سواحل مازندران که برای برون‌رفت از این چالش‌ها قانون‌مندی را در لحاظ کنند.

روایتی از ۱۰ سال تجربه کار میدانی در حوزه حجاب و عفاف

در ادامه گفت‌وگویی با معاون اجرایی بنیاد خانواده شهرستان بابلسر ترتیب داده ایم، چرا که این بانو حدود ۱۰ سال است که کانون فرهنگی تبلیغی “جمع آسمانی ما” را تشکیل داده و به همراه حدود ۱۰ نفر از مربیان متخصص اقدام به کار جهادی در زمینه آسیبشناسی در زمبینه حجاب و عفاف و تلاش برای ترویج آن انجام داده و همچنین از سال ۱۳۹۸ به بعد اقدام به تشکیل گروه دختران دلارام برای تربیت دخترانی در تزار انقلاب کرده است.

حمیده غلام تبار اهل بابلسر متولد ۱۳۶۱، کارشناس ارشد زبان انگلیسی و دانشجوی شیعه‌شناسی، با تاکید بر اینکه اگر بی‌تفاوتی و بی‌حسی را از دختران بگیریم، مردان اگر احترام ببینند و زنان اگر توجه، هدایت می‌شوند.

وی هدف خود را ایجاد یک جنبش در سطح جامعه در جهت ترویج مقوله حجاب و عفاف عنوان کرد: از سال ۱۳۹۰ جامعه هدف را مدارس و محلات تعریف کردیم، تا سال ۱۳۹۴ کار فرهنگی را به‌صورت تجربی آغاز کردیم اما اما از آن سال به بعد کار را به‌طور جدی ادامه دادیم، به این نتیجه رسیدیم که باید به سراغ حوزه زنان برویم.

غلام تبار برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در حوزه حجاب و عفاف و همچنین اتصال به حلقه‌های مختلف در مازندران خبر داد و عنوان کرد: ترویج سبک زندگی عفیفانه زمیمه ترویج حجاب و عفاف در جامعه است، از این رو نیازمند معماری عفیفانه در روابط خانوادگی هستیم.

لزوم درمان ریشه‌ای؛ قیچی کردن سرشاخه‌ها جواب نمی‌دهد

این فعال فرهنگی اجتماعی، همچنین اعلام کرد: طبق آمار به این نتیجه رسیدیم که جامعه دچار خلاهایی است که جبران می‌شود، همچنین دستگاه‌های اجرایی نقش نظارت از بیرون را برعهده دارند در حالی که برای رفع آفت درخت چیدن سرشاخه‌ها کفایت نمی‌کند، درمان باید ریشه‌ای صورت بگیرد، کاری که ما میکنیم هم توجه به نیازهای یک زن در جامعه است.

وی با اشاره به آسیب‌های مختلف اجتماعی در حوزه زنان همچون اعتیاد، بی بندوباری، بی حیایی و ظاهر نامناسب و غیره، عنوان کرد: اینها نیاز به آسیب شناسی دارد، یعنی کاری که ما در مدارس سطح شهرستان انجام داده‌ایم، همه ریشه در مشکلات خانوادگی دارد، برگزاری دوره‌های آموزشی برای والدین و دختران از جمله اقداماتی بود که جواب داد، دختران ما سرشار از استعداد هستند با اعتماد به ما و آگاهی به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کردند و این راهکاری است که قطعا در شهرهای بزرگتر و جامعه نیز جواب می‌دهد.

غلام تبار همچنین خاطرنشان کرد: ما در این مسیر خودسازی را آموختیم، با ارتباط دلی و معنوی کار می‌کنیم، هر کجا احساس خطر کردیم وارد میدان شدیم، همه مادران میتوانند برای حفظ فرزندان خودشان پای کار بیایند.