تدبیری که تهدید را به فرصت تبدیل کرد

بابل-خبرنگار حرف: در شهرستان بابل به واسطه مدیریت بحران در چندماه اخیرتوانست بارش باران این نعمت الهی که در بسیاری از شهرهای استان مازندران خسارت زیادی را به بار آورد را در جهت زیباسازی شهرستان کمک بگیرد و رودخانه بابلرود را پرآب کند . باتوجه به سبقه طولانی تخریب بابلرود در سال های اخیر مدیران […]

3

بابل-خبرنگار حرف: در شهرستان بابل به واسطه مدیریت بحران در چندماه اخیرتوانست بارش باران این نعمت الهی که در بسیاری از شهرهای استان مازندران خسارت زیادی را به بار آورد را در جهت زیباسازی شهرستان کمک بگیرد و رودخانه بابلرود را پرآب کند .

باتوجه به سبقه طولانی تخریب بابلرود در سال های اخیر مدیران شهری با مدیریت بحران قبل از وقوع حادثه با همکاری هم به لایروبی رودخانه بابلرودپرداختند و توانستند از این نعمت الهی در جهت پرآب نمودن و زیباسازی  این شهرستان گام بردارند .رودخانه بابلرود از جمله رودخانه های پر آب استان مازندران وشهرستان بابل می باشد که به بابلرود  یا باول رود معروف است طول این رودخانه  78 کیلومتر از رشته کوه‌های البرز سرچشمه گرفته و پس از گذر از جنگل ها و شالیزارهای غرب بابل و بابلسر به دریای مازندران یا خزر می ‌ریزد.عمق این رود در قسمت های مرکزی بسیار کم و در هنگام ریختن به دریا بسیار زیاد است.

بابل رود در محله دهکلان از بهم پیوستن چندین رودخانه به نامهای آذر- کرسنگ- ازرود- اسکلیم به وجود می آید. به طرف پایین دست و در محله سیاهکلا محله ( جنوب باختری بابل) نیز رودخانه های بولک – کلارود- آب بندان به بابلرود می پیوندند و از میانه شهر بابل می گذرند و پس از عبور از چند منطقه بابلسر مانند کله بست و میاندشت به دریای خزر می رود.

این رودخانه دائمی در بخش کوهستانی به صورت دره – رودخانه با شیب قابل ملاحظه جریان دارد، اما به محض ورود به پهنه ساحلی خزر ( قرآن کلا و امیر کلا) شیب زمین به سرعت کاهش یافته و رودخانه بدلیل شیب اندک به صورت رودپیچان به جریان خود ادامه می دهد. شیب زمین در محدوده شهر بابل 2-5/1 در هزار و در موقعیت بابلسر 5/0 در هزار است.درازای بابلرود در پهنه ساحلی خزر در حدود 40 کیلومتر است ودرحال حاضر در شهر های بابل و بابلسر در حاشیه این رود (جاده ساحلی)، پارک ساحلی با امکانات تفریحی و ورزشی نظیر کافی شاپ، محوطه بازی کودکان، زمین فوتبال، محوطه چمن، امکانات قایق رانی از جمله مکانهای توریستی وتفریحی برای شهروندان گردیده است .

در سالهای اخیر به علت فراهم نبودن بسترهای نامناسب امکان لایروبی و زهکشی در این رودخانه امکان پذیر نبوده است اما در سال جاری به همت شورای اسلامی شهر و تلاش مضاعف شهردار اجرایی شد .لایـروبی بابلرود با هدف جلوگیری از سیلاب و زیباسازی شهـر در ۲۰ اسفندماه دردستور کار قرار گرفت.

شهردار بابل در گفتگو با خبرنگار روزنامه حرف مازندران با اشاره به آثار مثبت لایروبی بابل رود خاطر نشان کرد، از ویژگی های اجرایی طرح مذکور این بوده است که از رسوبات اضافی و خار و خاشاک و رشد بی رویه درختان جلوگیری نموده و باعث می شود با کوچکترین باران این رودخانه طغیان نکند بلکه این حجم آب را  در بستر خویش جای دهد

کبود فیروزجایی ابراز داشت: استفاده بهینه از ظرفیت بالای بابلرودباعث شددر باران اخیر نه تنها این شهرستان را دچار مشکل نسازد بلکه به عنوان فرصت طلایی برای این شهرستان تبدیل کند  تا فرصت گردشگری را فراهم آورد وهم آب کشاورزی را برای مزارع روستائیان فراهم سازد .

حاشیه این رودخانه  دارای  مناظر بسیار زیبا و دل انگیزی است که در صورت توجه مسئولان و سرمایه گذاران، می تواند علاوه بر جذب گردشگران و پرکردن اوقات فراغت شهروندان، موجب اشتغال زایی نیز شود.

بابل رود در دهه های  چهل و پنجاه در اثر سیلاب طغیان کرد و خسارات عمده ای به ساکنان  محلات قاضی کتی ، گله محله، درزی کتی و ملا کلا وارد کرده بود. محله ای که هم اکنون به صددستگاه اشتهار دارد در پی تخریب خانه ها برای خانواده هایی که در سال چهل وسه در جریان این سیلاب خانه و زندگی شان را از دست داده بودند احداث شد.

از نکات مهم در مسیر  بابل رود در منطقه شهری  به ویژه در مناطق درزی کتی، قاضی کتی، موزیرج و پل محمد حسن خان؛ عدم لایروبی این مسیر بود که جز یک بار در سال  1391 ، سال های طولانی بود که لایروبی نشده بود .

یکی از علل طغیان بابل رود در مناطق شهری، عدم لایروبی این رودخانه است ،  که با اندک بارندگی، وقوع سیلاب را در پی داشت و حال با لایروبی و پاکسازی مسیر  علاوه بر خشنودی ورضایت مردم ، موجب  زیباشدن فضای موجود،  و روان سازی جریان آب را فراهم نمود

حال تدبیری که تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد ومسبب جاذبه های گردشگری در شهری گردید وبه دغدغه های چندساله کشاورزان وبومیان منطقه خبرنگارانی که سالی چند بار پی قلمشان مرهم زخمی کوچک بردل زخم خورده این رود میگردید را درمان کرد رودخانه ای که زخم بسترش قلب کشاورزانی را زخمی می کرد که حاصل دسترنجشان در تاراج طغیان رودی می گشت که به آنان اسکان داده بود و اولین مهد زندگی را برایشان فراهم کرده بود تابنای این شهر را برایشان فراهم آورد. کشاورزی که سیل مزارعش را در سالهای اخیر طعمه حریق طغیان بابلرود بود در گفتگو با خبرنگار این روزنامه اظهار داشت چندسال پیش عروسی پسر اولم بود، با عشق به اینکه خرج عروسی پسرم را در حاصل دسترنج ام را برداشت خواهم نمود برای پسرم قرار عروسی را باخانواده همسرش گذاشتیم تاریخ عروسی اولین جشن در پاییز گردید روز مبارکی بود و همه موافقت کردیم که ناگاه باران سیل آسای شهریور ماه آرزوهایمان را به باد فنا داد وما را شرمنده خانواده نمود .

سید حسین موسوی می گفت آن روز از بی تدبیریها دلم را سوزاند و حال بیش از همه برای باعث و بانی این عمل دعا می کنم .سید موسوی های زیادی از سیلاب چند روز پیش گریان شدند و قلب هایشان شکست که می توانست با یک تلاش و همت قبل از وقوع حادثه پیشگیریهای نمود تا خسارت به حداقل برسد.