تب کریمه‌کنگو در کمین دام‌ها

تب کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorrhagic fever) یا CCHF بیماری است که توسط یک ویروس منتقل شوند از نوعی کنه ایجاد می‌شود. این بیماری برای اولین بار در سال 1944 در کریمه (شبه‌جزیره‌ای در اوکراین) مشاهده شد و به همین علت تب کریمه نام گرفت. سپس در سال 1969 بود که این بیماری در کشور کنگو […]

1

تب کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorrhagic fever) یا CCHF بیماری است که توسط یک ویروس منتقل شوند از نوعی کنه ایجاد می‌شود. این بیماری برای اولین بار در سال 1944 در کریمه (شبه‌جزیره‌ای در اوکراین) مشاهده شد و به همین علت تب کریمه نام گرفت. سپس در سال 1969 بود که این بیماری در کشور کنگو هم جان چندین انسان را گرفت و ازآنجا بود که اسم فعلی این بیماری شکل گرفت.تب هموراژیک کریمه کنگو هم‌اکنون در بخش‌های شرقی اروپا (به‌خصوص در منطقه‌ی شوروی سابق)، کشورهای حوزه مدیترانه، شمال غربی چین، آسیای میانه، بخش‌های جنوبی اروپا، آفریقا، خاورمیانه (اخیراً در ایران) و شبه‌قاره هند یافت می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران از توزیع سم رایگان میان دامداران بمنظور پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو با آغاز فصل گرما در استان خبرداد.سید حسین رضوانی با بیان اینکه شیوع تب کریمه کنگو سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ در مناطق غرب استان از جمله نوشهر، کجور، چالوس و کلاردشت گزارش شده است، گفت: با شروع فصل گرما بمنظور پیشگیری از شیوع دوباره بیماری تب کریمه امسال سمپاشی از اماکن دامی و بدن دام‌های سبک و سنگین انجام شد.

وی با بیان اینکه پارسال ۰۱۲ هزار لیتر سم مبارزه با ابن بیماری در میان دامداران استان توزیع شد، افزود: بیش از ۶ هزار لیتر سم و مواد ضد عفونی کننده دو هفته گذشته در مناطق و کانون‌های مستعد شیوع این بیماری توزیع شده ست.

رضوانی با بیان اینکه کنه‌ها عامل اصلی انتقال این بیماری ویروسی هستند، افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است.مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: بر اساس دستورالعمل های موجود با توجه به شروع فعالیت کنه‌ها که عامل انتقال بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است، کارشناسان اداره مبارزه با بیماری‌های دامی استان اقدام به سمپاشی بدن و اماکن دامی در روستا‌های تحت پوشش کرده اند.

وی با بیان اینکه کارشناسان دامپزشکی امسال در کانون‌های این بیماری اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزش برای دامداران با عنوان راه‌های مقابله با بیماری تب کریمه کنگو فعالیت کنه‌ها کردند، گفت: در هفته گذشته بیش از ۲۰ هزار نسخه آموزشی در شهرستان‌ها و کشتارگاه‌های سنتی استان توزیع شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران از روستائیان درخواست کرد از کشتار دام در خارج کشتارگاه خودداری کرده و در صورت مشاهده کنه روی بدن دام با دست آن را له نکرده و نیز حداقل دو هفته بعد از سمپاشی بدن دام یا عبور از حمام ضد کنه، دام به کشتارگاه منتقل شود.رضوانی با بیان اینکه مازندران دارای ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی و ۳ میلیون راس دام سبک و سنگین است، گفت: انجام سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی با فاصله زمانی ۱۵ روز تا پایان فصل تابستان، از راه‌های مقابله با تب کریمه کنگو و دیگر بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

وی درباره مثبت بودن بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در شهرستان نوشهر خبر داد و گفت:هم اکنون این بیماری بهبود کامل را بدست آورد و از بیمارستان مرخص شد.رضوانی افزود: علایم بیماری تب کریمه کنگو در سه مرحله کمون ، قبل از خونریزی شامل تب و لرز، ضعف ، سردرد شدید ، درد شدید در ناحیه پشت، کمر و پا‌ها و خونریزی دهنده شامل خونریزی در مخاط‌ها و بینی در پوست ظاهر می‌شود.

*ضد عفونی و سمپاشی 146 واحد دامی در شهرستان نوشهر

بمنظور جلوگیری از بروز بیماری CCHF اداره دامپزشکی نوشهر اقدام به ضدعفونی و سمپاشی بدن و جایگاه دام نموده است. رئیس اداره دامپزشکی نوشهر با بیان این خبر افزود: در راستای اجرای سیاست های اداره کل دامپزشکی استان مازندران و بر اساس دستورالعمل هاای موجود با توجه به شروع فعالیت کنه ها که عامل انتقال بیماری خطرناک تب خونریزیدهنده کریمه کنگو می باشند، کارشناسان اداره مبارزه با بیماریهای دامیاین شهرستان اقدام به سمپاشی بدن و اماکن دامی در روستاهای تحت پوشش نموده اند. مهدی اسلامی تصریح کرد: در انجام این عملیات توسط پرسنل دامپزشکی نوشهر 146 واحد دامداری در سطح شهرستان جمعاً به مساحت 62610 متر مربع جایگاه نگهداری دام تحت سمپاشی قرار گرفت.وی از دامداران خواست تا کنه های روی بدن دام را با دست له نکنند وتاکید داشت، برای حفظ سلامتی خود و خانواده و جلوگیری از بروز و انتشاراین بیماری، گوشت دام ذبح شده را فوراً مصرف ننموده و لاشه را حداقل بمدت24 ساعت و اندورنه های خوراکی مثل جگر را حداقل به مدت 48 ساعت در دمایمعمولی یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

*برگزاری دوره آموزشی ترویجی در بهشهر

رئیس اداره دامپزشکی بهشهر گفت: یک دوره آموزشی-ترویجی آشنایی با بیماری تب کریمه کنگو برای دامداران رستمکلا تشکیل شد.خانم دکتر باقری اظهار کرد: در راستای سیاست های سازمان دامپزشکی کشورمبنی بر برگزاری دوره های آموزشی برای دامداران بمنظور جلوگیری از بروز وانتشار بیماریها و ارتقای سطح دانش دامداران، این دوره آموزشی با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی برای دامداران شهر رستمکلا از توابع شهرستان بهشهر برگزار شد.وی افزود:این  دوره که با حضور کارشناس این شبکه برگزار شد تعداد 25 نفراز دامداران و روستاهای این شهر با روشهای انتقال و راههای پیشگیری ازاین بیماری آشنا شدند.

*آشنایی دامداران سوادکوهی با بیماری CCHF

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سوادکوه نیز از برگزاری کلاس آموزشی- ترویجی مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این شهرستان خبر داد.دکتر سید محمد حسینی از برگزاری کلاس آموزشی- ترویجی مقابله بابیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در روستای عالم کلای این شهرستان با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی سوادکوه خبر داد و گفت: بهره برداران ودامداران این روستا در این کلاس های آموزشی راهکارهای پیشگیری، کنترل ومقابله با این بیماری را فراگرفتند.

تب کنگو چگونه منتقل می‌شود؟

کنه‌های ایکسودیده (کنه‌های سخت) به‌خصوص آن‌هایی که از گونه‌ی هیالومما هستند، عامل به وجود آمدن و همچنین انتقال ویروس CCHF  هستند. انواع زیادی از حیوانات وحشی و اهلی نظیر گاوها، بزها، گوسفندان و خرگوش‌ها میزبان‌های تقویت‌کننده‌ی ویروس تب کریمه هستند.انتقال این ویروس به انسان‌ها نیز از طریق نیش مستقیم کنه‌های بیمار و یا خون حیوانات امکان‌پذیر است. انتقال از انسان به سایر انسان‌ها نیز می‌تواند از طریق ارتباط خونی و یا ردوبدل شدن سایر مایعات بدن به وقوع بپیوندد. همچنین گاهی اوقات خود بیمارستان‌ها نیز از عوامل گسترش این بیماری بوده‌اند. گندزدایی نادرست و غیراصولی تجهیزات پزشکی بیمارستان و همچنین استفاده‌ی دوباره از سوزن‌های تزریقات می‌توانند از عوامل پخش بیماری باشند.