تالار وحدت تهران، میزبان موسیقی فولکلور مازندران

ساری – خبرنگار حرف: کنسرت موسیقی فولکلور مازندران توسط گروه موسیقی آوای تبری به سرپرستی جلال محمدی در 22 تیرماه در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. سرپرست گروه موسیقی آوای تبری که در تالار وحدت به اجرا خواهند پرداخت، در نشست خبری به همین مناسبت، بابیان اینکه حدود 70 هنرمند در سه بخش به […]

ساری – خبرنگار حرف: کنسرت موسیقی فولکلور مازندران توسط گروه موسیقی آوای تبری به سرپرستی جلال محمدی در 22 تیرماه در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

سرپرست گروه موسیقی آوای تبری که در تالار وحدت به اجرا خواهند پرداخت، در نشست خبری به همین مناسبت، بابیان اینکه حدود 70 هنرمند در سه بخش به مدت 120 دقیقه به اجرای برنامه خواهند پرداخت، گفت: گروه‌های دتارچی و نقاره‌نوازان از مجموعه گروه آوای تبری به‌صورت مشترک این برنامه را اجرا خواهند کرد.

جلال محمدی ضمن گرامیداشت یاد ارزمون شکارچیان خواننده فقید فولکلور مازندران از قوم «گودار» به حضور زمان شکارچیان از این قوم به‌عنوان خواننده گروه دتارچی و پرویز سیاهدشتی خواننده بخش آوای تبری اشاره کرد و افزود: حضور جوانان و نوجوانان علاقه‌مند از ویژگی‌ گروه‌های تحت سرپرستی این‌جانب است طوریکه کمترین سن آن‌ها هشت و بیشترین آن 60 سال دارند و به‌زودی به‌عنوان پدیده‌های موسیقی محلی مازندران معرفی خواهند شد.

وی با اعلام اینکه تلاش کردیم تا امسال نسبت به اجرای سال 96 متفاوت باشیم، تصریح کرد: از حدود دو سال پیش تشکیل گروه و تمرین با جوانان و نوجوانان را شروع کردیم تا ثابت کنیم تا نیاز به حمایت حرفه‌ای نهادهای مسئول داریم، تعصب نداریم که از همه گروه‌ها بالاتر باشیم اما تلاش می‌کنیم که موسیقی مازندران را معرفی کنیم، پس از اجرای برنامه‌ها و تلاش برای معرفی موسیقی مازندران شاهد گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان استان به موسیقی محلی هستیم.

به گفته وی، اقوام مختلفی در تالار وحدت اجرای برنامه دارند و از سوی مردم منطقه خود حمایت می‌شوند اما مازندرانی‌ها بسیار ضعیف عمل می‌کنند، شاید انتقاداتی می‌شود که چرا این‌قدر به خردسالان اهمیت می‌دهیم، از افراد حرفه‌ای دعوت می‌کنیم، اما کمتر تمایل به همکاری دارند، البته جلوگیری از تکرار نیز یکی از دلایل دیگر استفاده از نوجوانان است. هرکدام از گروه‌های دتارچی، دف‌نوازان و آوای تبری به‌صورت جداگانه توانایی اجرا دارند اما به دلیل شهرت کم، این سه گروه به نام‌آوای تبری کنسرت را برگزار خواهد کرد.

* تغییر ذائقه مردم

رئیس انجمن موسیقی مازندران تغییر ذائقه مردم را یکی از دلایل کاهش استقبال از موسیقی محلی دانست و اظهار داشت: در انجمن موسیقی با همکاری اداره کل ارشاد در راستای حمایت از موسیقی مازندران مصوب کردیم که شرکت‌های برگزارکننده کنسرت‌های پاپ، باید کنسرت موسیقی محلی نیز در کنار آن برگزار کنند، البته خانه‌نشینی هنرمندان و عدم تلاش و کوشش آنان در راستای حضور و معرفی موسیقی مازندران به دلیل مسائل مالی نیز از دلایل دیگر توجه کمتر مردم است.

محمدی خواستار توجه بیشتر رسانه‌ها به موسیقی محلی شد و گفت: در فعالیت‌های هنری و معرفی موسیقی مازندران به امید نهادها و مدیران مازندرانی مستقر در پایتخت نیستیم اما مازندرانی‌هایی که در سطح کشور دارای مسئولیت هستند، هیچ حمایتی از موسیقی محلی نمی‌کنند.