تئاتر ۳۳ در ایستگاه پایانی/راهیابی دو گروه به جشنواره فجر

گروه فرهنگی_ سی و سومین جشنواره تئاتر مازندران که از ۲۶ آبان ماه جاری در سالن سلمان هراتی اداره فرهنگ و ارشاد مازندران برگزار شده بود پس از ۳ روز شامگاه شنبه ۲۹ آبان ماه به کار خود پایان داد. شرکتکنندگان در جشنواره در دو بخش مختلف آمفی تئاتر و بلک باکس به ایفای نقش […]

گروه فرهنگی_ سی و سومین جشنواره تئاتر مازندران که از ۲۶ آبان ماه جاری در سالن سلمان هراتی اداره فرهنگ و ارشاد مازندران برگزار شده بود پس از ۳ روز شامگاه شنبه ۲۹ آبان ماه به کار خود پایان داد.

شرکتکنندگان در جشنواره در دو بخش مختلف آمفی تئاتر و بلک باکس به ایفای نقش پرداختند، سرانجام دبیرخانه جشنواره از بین ۱۰ اثر راه یافته به بخش نهایی و سه نمایش‌ مهمان که در بخش جنبی جشنواره روی صحنه رفتند، برترین‌ها را معرفی کردند.

نکته قابل توجه در این دوره از مسابقات استقبال با شکوه مردم از افتتاح تا اختتامیه پس از وقفه کرونایی بود تا جایی که حاضران در این مورد روی صندلی‌های اضافه مشغول تماشای نمایش‌ها شدند.

اختتامیه این جشنواره با همراهی مسئولان استان و هنرمندان مطرح کشورمان که عضو هیات داوران بودند به کار خود پایان داد.

منصورعلی زارعی در اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر در مازندران که در سالن سلمان هراتی اداره فرهنگ و ارشاد مرکز استان، با اینکه در حوزه هنر عدالت وجود ندارد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم حق هنرمندان در استان و شهرستان بگیریم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، افزود: تئاتر یک هنر قدیمی است که بیش از ۲ هزار سال در جهان در ایران هم بیش از یک قرن قدمت دارد.

وی تصریح کرد: تاثیر فرهنگی عمیق روی مخاطب مهم است فضای مجاری مغز را تنبل بار می‌آورد ولی هنر تئاتر ارتباط عمیقی را بین مخاطب و هنرمند ایجاد می‌کند.

زارعی اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل فعالان تئاتر نسپردن کار به دست اهل کار است، در کشور ما در پساکرونا مشکلاتی خواهیم داشت.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: سالن‌های نمایشی حداقل نیاز استان است، امیدواریم دولت و مسئولین با سیاست‌های متناسب این نیازها را مرتفع کنند.

این مسئول با بیان اینکه در کشور ما فرهنگ فقیر است، ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه انتقال فرهنگ‌بین نسلی تئاتر است ولی نگرش‌ها در این بخش ضعیف بوده، بدون شک باید به سمت تقویت هنر تئاتر برویم.

وی با تاکید بر اینکه انتقال مسائل اساسی جامعه از طریق تئاتر صورت می‌گیرد، یادآور شد: در کشور سالانه ۲ هزار فارغ التحصیل هنر داریم دولت باید کار کند امیدواریم در مجالس یازدهم و دولت سیزدهم با نگاه عملکردی و کمک گرفتن از فعالان هنر مشکلات را حل کنیم.

  • تالار مرکزی مازندران افتتاح خواهد شد

در ادامه علی بابایی کارنامی بیان کرد: هنر واقعیت است، تئاتر نیز واقعیتی بسیار اثرگذار در زندگی ما ایرانیان بوده و هست.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، خطاب به مردم مازندران، گفت: ما به‌عنوان خادمان شما در مجلس در کنار شما هستیم، کمااینکه طی دو سال اخیر با واقعیت‌های پرغصه دست و پنجه نرم کردیم.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در تمامی زمینه‌ها و به‌ویژه حوزه فرهنگی با محوریت گام دوم انقلاب به‌خصوص با حضور نسل جوان نقشه راه دقیقی ترسیم کرده است تا حرکت در مسیر گفتمان بزرگ امام راحل صورت بگیرد.

بابایی کارنامی تاکید کرد: برای این مهم کارهای مهم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید صورت بگیرد، قطعا هنرمندان مشکلات عدیده‌ای دارند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تالار بزرگ مرکز استان که فخر مباهات مردم استان است با تلاش همه تا قبل از پایان سال افتتاح خواهد شد، دولت سیزدهم دولتی انقلابی است.

این مسئول با بیان اینکه امروز با اثرات مخربی که دشمنان ایجاد کردند باید با تفکرات دینی و ناب اسلامی مقابله کرد، یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در بحث بیمه هنرمندان ورود خوبی داشت که امیدواریم شاهد حمایت‌های جدی‌تری باشیم.

وی اضافه کرد: بحث تهیه زیرساخت، تخصیص تسهیلات ارزان قیمت در حوزه کارآفرینی اقدامات خوبی در بودجه ۱۴۰۰، ساماندهی کارکنان دولت در سطح استان با استفاده از ظرفیت هنرمندان، بحث تهیه مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای همه ایرانیان از جمله اقدامات تازه و بحث تسهیل صدور مجوز برای همه هنرمندان از جمله اقدامات تازه مجلس است تا با ایجاد تعامل جدی بین مردم و مسئولان شاهد پیشرفت هنرمندان باشیم.

*هنرمندان به ترویج شعائر دینی کمک کنند

همچنین عباس زارع با بیان اینکه خرسندیم از اینکه بعد از دو سال و اندی تعطیلی فعالیت‌های هنری در استان و کشور، شاهد استقبال مردم از هنرهای نمایشی هستیم، اظهار کرد: مازندران در امور فرهنگی همیشه در صدر قرار دارد و خوشبختانه استقبال از این دوره از جشنواره کم‌نظیر بود، وظیفه ما پاسخ به اتفاقاتی است که در این حوزه رخ می‌دهد است، نسل جوان و نوجوان باید از تجربیات داوران استفاده کنند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، مشکل اصلی جامعه را بحث نفوذ آسیب‌های اجتماعی به همه خانواده‌ها دانست و گفت: متاسفانه تحمل این موضوع عذاب‌آور شده است، جا دارد از همینجا از هنرمندان که مخاطبان زیادی دارند، در بحث شعائر دینی ورود پیدا کنند چرا که مردم به ابن حوزه علاقه زیادی داشته و از هنرمندان حرف‌شنوی دارند.

وی یادآور شد: امکانات ما بسیار محدود است بدون تعارف بگویم یک چهارم بودجه سال اداره ارشاد در مازندران با ۲۲ شهرستان صرف برپایی همین جشنواره شد که نشان از مظلومیت ما در این بخش دارد.

زارع با اشاره به اینکه به حوزه هنرهای نمایشی علاقه‌مند هستیم و تاثیرگذاری آن را روی نسل جوان درک کردیم، گفت: امیدواریم با کمک مسئولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مشکلات را مرتفع کنیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اعلام کرد: اخیرا طی بازدید از پروژه ۱۶ سال است بزرگترین مجتمع فرهنگی و هنری در کشور بودجه‌های خوبی در نظر گرفته شد تا جایی که امیدواریم در بهمن ماه سال جاری تالار مرکزی ساری به‌عنوان بزرگترین تالار فرهنگی شمال ساری افتتاح شود.

این مسئول در پایان اذعان داشت: در اختتامیه جشنواره دو گروه برگزیده معرفی خواهند شد، تاکیدم این است که همه مدیران از ظرفیت هنر و رسانه برای اصلاح جامعه استفاده کنند.

*در حوزه هنر هرچقدر هزینه کنیم کم است

جهانگیر الماسی فعال تئاتر و بازیگر کشورمان با بیان اینکه امروز شاهد قدیمی‌ترین شیوه‌های نمایشی در بین مردم استان‌های شمالی هستیم گفت: هنوز که هنوزه حفظ شده است.

وی افزود: فردوسی انتخاب خوبی بابت انتخاب مازندران به‌عنوان بستری برای مرورش فرهنگ ایرانی داشته است مازندران روح ایران است از مهمان نوازی تا دلاوری و استقامت.

الماسی تاکید کرد: هنرمندان مازندرانی را نماینده همیشه فرهنگ این سرزمین هستند، تئاتر عده‌دار مسئولیت تاریخی اجتماعی و ارزش‌هایی است که می‌توان منتقل کرد.

این هنرمند اعلام کرد: بنده با استفاده از رابطه خصوصی در تهران از طرف خودم و هیات داوران برای مند شب اجرای خصوص در بهترین جای تهران فراهم خواهیم کرد.

وی همچنین اذعان دتست.مجلس شورای اسلامی و هیات دولت اگر میلیاردها پول اینجا بریزد کم است ولی مدیریت به مدد فعالیت مهم است.

به گزارش حرف؛ در پایان این مراسم از برگزیدگان تجلیل و دو اثر نیز با نظر هیئت داوران به عنوان آثار برتر جشنواره به دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافتند.

هیات داوران سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران متشکل از جهانگیر الماسی، رحمت امینی و اصغر همت پس از تماشای همه آثار جشنواره و بررسی کیفیت نمایش‌ها، برگزیدگان این جشنواره را به شرح زیر معرفی کردند؛

نمایش‌های برگزیده/ “ترس و لرز” به کارگردانی مسعود شعاعی از آمل، “سِرخ او” به کارگردانی مهیار هزار جریبی از بهشهر

کارگردانی؛ اول: مهیار هزارجریبی برای کارگردانی نمایش “سِرخ او” از بهشهر/
دوم: مجید شعاعی برای کارگردانی نمایش “ترس و لرز” از آمل/ سوم عباس ابوالحسنی برای کارگردانی نمایش “اژدهاک” از بابل/
شایسته تقدیر: افسانه منادی برای کارگردانی نمایش “آنتیگونه” از بابل

نمایشنامه‌نویسی؛ اول: مهیار هزارجریبی برای نویسندگی نمایشنامه “سِرخ او”/ بهشهر
دوم: مریم زرینی برای نویسندگی نمایشنامه “ترس و لرز” از آمل/ سوم: افسانه منادی برای برگرداندن نمایشنامه تاریخی “آنتیگونه” به زبان مازندرانی از بابل

بازیگری مرد؛ اول: میلاد محمدنژاد برای بازی در نمایش “حقایقی درباره یک ماهی مرده” از ساری/ دوم: رسول عبدی برای بازی در نمایش “سِرخ او” از بهشهر/ سوم: میثم وهابی برای بازی در نمایش “چشم‌ها” از عباس‌آباد/ شایسته تقدیر: شعبان صادقی برای بازی در نمایش “خاطرات مجلس سوخته یک زن” از چالوس و  علی اکبر چهاردهی برای بازی در نمایش “سِرخ او” از بهشهر / مهدی صفرزاده برای بازی در نمایش “آنتیگونه” از بابل

بازیگری زن؛ اول: سارا یزدانی برای بازی در نمایش “سِرخ او” از بهشهر/ دوم: صنم بزم آرا برای بازی در نمایش “ترس و لرز” از آمل/ سوم: زهرا عمرانی برای بازی در نمایش “آنتیگونه” از بابل_ شایسته تقدیر: غزل ستایش برای بازی در نمایش “آنتیگونه” و افسون نامداری برای بازی در نمایش “اژدهاک” و سمیرا سلیمانی برای بازی در نمایش “سِرخ او”

طراحی صحنه؛ طراحی برتر: مجید شعاعی برای طراحی صحنه نمایش “ترس و لرز” آمل/ شایسته تقدیر: مهیار هزارجریبی برای طراحی صحنه نمایش “سِرخ او” از بهشهر

طراحی لباس؛ طراحی برتر: لیلی رضایی برای طراحی لباس بازیگران نمایش “چشم‌ها” از عباس‌آباد

موسیقی؛ علی هزارجریبی برای موسیقی نمایش “سِرخ او” از بهشهر

طراحی پوستر؛ صالح تسبیحی برای طراحی پوستر “حقایقی درباره یک ماهی مرده”

تقدیرهای جانبی؛ آثار بخش جنبی نیز با رای تماشاگران ارزیابی شد و بر اساس آراء مخاطبان نمایش “گَوَن” به کارگردانی سپیده زین‌العابدینی برنده جایزه ۱۵ میلیون ریالی نمایش برتر بخش جنبی از نگاه تماشاگران شد.

همچنین از افسانه منادی بابت اقتباس از نمایشنامه آنتیگونه و نوشتن نمایشنامه به زبان مازندرانی قدردانی شد.

گفتنی است؛ در بخشی از این مراسم از خانواده هنرمند شهید یاسر زندی تجلیل و همچنین از داوران بخش بازبینی جشنواره نیز با اهدای لوح و هدیه تقدیر شدند، دو گروه راهی جشنواره فجر شدند.