بی‌توجهی به کسب درآمد از گردشگری کشاورزی در مازندران

فعال حوزه گردشگری کشاورزی گفت: برای گسترش گردشگری در مزرعه باید به دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنایع دستی و گردشگری، مزرعه‌دار و دهیار و مسئولان جهاد کشاورزی آموزش داده شوند تا از این گنجینه درآمد زیادی حاصل شود.

اسحق پاک نیا:  دکتر طاهری فعال حوزه گردشگری کشاورزی با بیان اینکه اگرو‌توریست حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و از دهه ۴۰ میلادی در اروپا شکل گرفت، اظهار داشت: هدف آن نیز گردشگری در مزرعه کشاورزی است که باغداری، دامداری و زراعت را شامل می‌شود.

طاهری افزود: از یک مزرعه گندم، مزرعه بادمجان ویا استخر پرورش ماهی می‌توان برای برای جذب گردشگر استفاده کرد.

به گفته وی، گردشگری کشاورزی از دهه ۷۰ میلادی در اروپا بسیار قدرت گرفت یعنی اروپا برای اینکه روستاها و کشاروزهای خود را از بحران‌های بعد از جنگ نجات دهد از این صنعت بهره گرفت چراکه با مهاجرت روستائیان به شهر فرهنگ بومی از بین می‌رفت و نیز شغل‌های کاذب در شهر ایجاد می‌شد.

این فعال حوزه گردشگری کشاورزی یادآور شد: اگر روستائیان زمین‌های کشاورزی خود را بفروشند و به شهر بیایند و در زمین‌های آنها ویلاسازی شود از فرهنگمان چیزی باقی نمی‌ماند و حتی از قصه‌ها و داستان‌های کهن چیزی باقی نمی‌ماند.

این فعال گردشگری دانش بنیان خاطرنشان کرد: در اروپا برای اینکه گردشگری کشاورزی رونق یابد؛ دهیاران روستا آموزش نحوه برخورد با گردشگر‌ خارجی را از طریق یادگیری زبان انگلیسی یاد گرفتند، استقرار آژانس مسافرتی در روستا و از طرفی زیرساخت مزرعه را برای حضور گردشگران مهیا کردند.

وی تصریح کرد: از ۸۰۰ میلیارد دلار پولی که وارد اتحادیه اروپا می‌شود ۳۰۰ میلیارد دلار آن برای اگروتوریسم و گردشگری است. طاهری گفت: در ایران سال ۹۸ ابلاغیه گردشگری مزرعه صادر شد و در طی آن کارگروهی در وزارت گردشگری و صنایع دستي و نیز وزارت جهاد کشاورزی تشکیل یافت.گرچه در حال حاضر نیز چندان جدی گرفته نشد و همچنان دچار نوسان است.

این فعال گردشگری کشاورزی در مازندران یادآور شد: در حال حاضر در لرستان یک مجموعه عظیم اگروتوریسمی که شامل تمامی پکیج‌های گردشگری می‌شود، فعال است، هنگامی که چنین شکلی از گردشگری وجود دارد که می‌تواند اقتصاد روستا را نجات دهد اما چرا در مازندران به شکل جدی دنبال نمی‌شود.

وی با بیان اينکه در مرحله اول برای گسترش گردشگری در مزرعه باید آموزش به دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنایع دستی و گردشگری داده شود، گفت: باید مزرعه‌دار و دهیار و مسئولان جهاد کشاورزی در زمینه اگروتوریسم آموزش داده شوند تا از این گنجینه درآمد زیادی حاصل شود.

 

به گفته طاهری باید مزرعه‌دار مزرعه خود را با هزینه اندکی تزئین کند و پس از حضور گردشگر به مزرعه برای بازدید از آنها پول دریافت کنند.