به پرندگان مهاجر غذا ندهید

به طور معمول با فرا رسیدن فصل‌های سرد سال و دشواری غذا پیدا کردن برای پرندگان وحشی و مهاجر، افراد زیادی علاقه دارند به این موجودات در راه پیدا کردن غذا، کمک کنند و در فرهنگ دینی ما مازندرانی‌ها نیز این موضوع نهادینه شده که کمک دلسوزانه از طریق ریختن ته مانده‌های غذا بویژه برنج […]

به طور معمول با فرا رسیدن فصل‌های سرد سال و دشواری غذا پیدا کردن برای پرندگان وحشی و مهاجر، افراد زیادی علاقه دارند به این موجودات در راه پیدا کردن غذا، کمک کنند و در فرهنگ دینی ما مازندرانی‌ها نیز این موضوع نهادینه شده که کمک دلسوزانه از طریق ریختن ته مانده‌های غذا بویژه برنج و نان برای پرندگان برکت و فزونی نعمت به ارمغان می‌آورد.

گنجشک‌ها و کبوتران وحشی در خانه‌ها و برخی از پرندگان آبزی در تالاب‌ها به طور معمول میهمانان ثابت و اصلی این سفره‌های بیرون از خانه شهروندان مازندرانی هستند ، اما کارشناسان محیط زیست می‌گویند که در شرایط عادی آب و هوایی نیازی به غذا دادن به پرندگان نیست و تنها در شرایطی که برف و کولاک در استان جولان می دهد، دانه پاشی برای پرندگان در دستور کار قرار گیرد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه مردم می‌توانند با ریختن تَه مانده برنج و خُرده‌های نان خشک و پاشیدن گندم و ارزن در جلو پنجره‌ها، پشت بام، گوشه‌ای از حیاط، کوچه و یا تحویل مواد غذایی برای تغذیه پرندگان وحشی آبزی به محیط‌بانان مستقر در تالاب‌ها به داد پرندگان گرسنه برسند. گفت: ته مانده غذا و خُرده‌های نان باید سالم باشد تا موجب بیماری و تلف شدن پرنده‌ها نشود.

کوروس ربیعی افزود : هرساله با افزایش تعداد پرندگان مهاجر، تالاب فریدونکنار و دیگر آببندان و آبگیرهای استان از نظر منبع غذایی دچار اُفت می‌شود که محیط زیست استان با همکاری طبیعت دوستان نسبت به غذا دادن دستی انواع پرندگان از جمله قوی فریادکش اقدام می کند.

وی تصریح کرد: در صورت نرسیدن غذاهای دستی به قوهای مهاجر فریادکش و دیگر پرندگان وحشی در تالاب فریدونکنار، این گونه پرندگان به آبگیر و آببندان‌های که تحت حفاظت نیست، مهاجرت می‌کنند که در این وادی احتمال شکار آنها از سوی شکارچیان وجود دارد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت : مرکز جمع‌آوری خوراک پرنده در اطراف تالاب فریدونکنار راه‌اندازی شده و طبیعت‌دوستان می‌توانند ته مانده غذاهای مصرفی روزانه خود یا دانه برای خوراک پرندگان را به محیط‌بانان تحویل دهند.

وی افزود : امکان دانه پاشی طبیعت دوستان در تالاب‌های فریدونکنار و میانکاله وجود ندارد و تنها این افراد می‌توانند مواد غذایی را به محیط‌بانان تحویل دهند.

ربیعی گفت : مردم میهمان‌نواز مازندران در شرایط برفی و روزهای سرد سال در کنار غذا دادن به پرندگان، از لمس آنها با توجه به احتمال ابتلا پرندگان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که بیماری شایع بین پرنده و انسان است به صورت جدی خودداری کنند.

وی هشدار داد: از سوی دیگر غذا دادن نامنظم و کنترل نشده توسط مردم به پرندگان مهاجر در فصل‌های سرد سال با مشکلاتی هم همراه بوده و ممکن است سبب دستکاری در زیست طبیعی آنها شود و دادن غذای نامناسب به پرندگان به مدت طولانی و دفعات زیاد باعث افزایش چربی در بدن آنها می‌شود که کاهش تحرک و قدرت بدنی‌شان را برای آنها به دنبال دارد و در آینده نزدیک توان آنها را برای مهاجرت کاهش می‌دهد که لازم است شهروندان مازندرانی در دانه پاشی برای پرندگان مهاجر دقت نظر داشته باشند.