به دنبال ظرفیت‌های مغفول گردشگری

مازندران از استان‌های حاصلخیز و پرمسافر کشور به شمار می‌رود. استان مازندران در حوزه برخورداری از مواهب طبیعی نیز یکی از استان‌های شناخته‌شده کشور است که سالانه پذیرای خیل بی‌شماری از گردشگران است. باوجود همه مواهب و طبیعت زیبای مازندران این استان در حوزه گردشگری هنوز در مرحله خام فروشی است و نتوانسته به درآمدی […]

مازندران از استان‌های حاصلخیز و پرمسافر کشور به شمار می‌رود. استان مازندران در حوزه برخورداری از مواهب طبیعی نیز یکی از استان‌های شناخته‌شده کشور است که سالانه پذیرای خیل بی‌شماری از گردشگران است.

باوجود همه مواهب و طبیعت زیبای مازندران این استان در حوزه گردشگری هنوز در مرحله خام فروشی است و نتوانسته به درآمدی باثبات در این حوزه دست یابد که این مورد تأکید مسئولان استانی نیز هست.

احمد حسین زادگان در حاشیه نشست بررسی گردشگری دریایی مازندران گفته است: راه‌اندازی اسکله گردشگری دریایی در استان برای توسعه گردشگری استان مؤثر خواهد بود.

وی آمادگی این افراد برای سرمایه‌گذاری تنها در ساخت اسکله دریایی گردشگری را افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرده است و گفته: برای صدور مجوز اجرای طرح گردشگری دریایی، حفاظت از محیط‌زیست در اولویت قرار می‌گیرد.

استاندار مازندران با اعلام اینکه از طریق فعال شدن گردشگری دریایی استان برای بیش از هفت هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد، تأکید کرد: شایسته مازندران نیست بااین‌همه ظرفیت اقتصادی نهفته دارای فقر و بیکاری باشد و نتواند از صدها کیلومتر ساحل دریای خزر برای حل مشکلات اقتصادی استان بهره ببرد.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: درخواست متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی به‌صورت میدانی با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی دخیل در صدور مجوز به‌خصوص محیط‌زیست بررسی و اعلام نظر خواهد شد.

حسین زادگان افزود: پس از بررسی میدانی و توافق، حداقل در مرحله اول ۱۰ مجوز برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی بدون نام صادر و در اختیار استانداری قرار می‌گیرد تا پس از تائید اهلیت سرمایه‌گذار، مجوز در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

استاندار مازندران گفت: تاکنون کمتر از ۱۰ درصد از ظرفیت سواحل مازندران در حوزه گردشگری مورداستفاده قرارگرفته است و بقیه ظرفیت‌ها به‌ویژه در حوزه گردشگری مورد غفلت واقع شد.

وی افزود: مازندران با داشتن حدود ۳۷۰ کیلومتر ساحل خزر با احتساب آزادسازی سواحل در حریم ۶۰ متری، ظرفیت خوبی برای اجرای طرح‌های گردشگری دریایی دارد و باید از این ظرفیت بهره‌برداری کرد چنان‌که در استان‌های دارای ساحل در این بخش‌ سرمایه‌گذاری خوبی انجام‌شده است.

اکوتوریسم در شبه‌جزیره میانکاله

استاندار مازندران همچنین از شبه‌جزیره میانکاله به‌عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های استان برای اجرای طرح‌های بوم گردی یادکرد و گفت: تاکنون هیچ استفاده‌ای از این ظرفیت طبیعی که تنها تالابش افزون بر ۴۰ هزار هکتار مساحت دارد، صورت نگرفته است حال‌آنکه سالانه چندین میلیون پرنده از گونه‌های مختلف در تمامی فصول سال به این منطقه مهاجرت می‌کنند و رنگین‌کمانی از زیبایی‌های خلقت را به نمایش می‌گذارند که می‌تواند ظرفیت بی‌بدیلی برای اکو توریسم باشد.

حسین زادگان افزود: متأسفانه محیط‌زیست مازندران همان‌گونه که توسط معارضان، آلودگی‌های مختلف، زباله و پسماند و مسائلی ازاین‌دست آسیب می‌بیند، وقتی‌که درست مورد بهره‌برداری قرار نگیرد نیز آسیب خواهد دید درحالی‌که می‌توان با رعایت مسائل زیست‌محیطی هم گردشگری دریایی استان را فعال و هم درجاهایی مانند شبه‌جزیره میانکاله اکو توریسم را پیاده کرد و اجازه نداد محیط‌زیست استان به بهانه دلسوزی هم مورد آسیب قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در مازندران بر ضرورت رویکرد سنتی در بهره‌برداری از مواهب طبیعی استان تأکید کرد و گفت: در مورداجرای برنامه گردشگری در میانکاله هم گام‌هایی را برداشته‌ایم و سرمایه‌گذاری در این شبه‌جزیره نیاز به دریافت مجوز از رئیس‌جمهوری دارد و به‌زودی برای تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری در این بخش‌نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و یا معاون اول برای این بخش خواهیم نوشت تا تعیین تکلیف شود.

دماوند، ظرفیت فراموش‌شده گردشگری

استاندار مازندران یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم طبیعی گردشگری استان را قله دماوند دانست و گفت: تاکنون از این ظرفیت نیز صرفاً در حوزه‌های کوهنوردی استفاده‌شده درحالی‌که می‌توان با جذب سرمایه‌گذار، بهره‌گیری از این ظرفیت را در حوزه گردشگری افزایش داد.

حسین زادگان افزود: علاوه بر دماوند، ما چشمه‌های آبگرم نیز در مناطق مختلف به‌ویژه در منطقه لاریجان و رینه شهرستان آمل که دامنه قله دماوند محسوب می‌شوند، داریم که جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه هم می‌تواند این جاذبه‌های گردشگری را معرفی کند.

وی تأکید کرد: خوشبختانه تمامی جاذبه‌های گردشگری استان شناسایی شد که به دستگاه‌های مرتبط برای جذب سرمایه‌گذار با رعایت ضوابط زیست‌محیطی معرفی خواهد شد.

احمد حسین زادگان در نشست بررسی احداث اسکله گردشگری دریایی در خزر افزود: ما برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری دریایی و طبیعی باید تفکر سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه را در استان به‌خصوص در بین مدیران دستگاه‌های اجرایی افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: باید بستر لازم را دستگاه‌های اجرایی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در مازندران فراهم کنند تا بتوانیم از مواهب طبیعی که در اختیارداریم برای رفع برخی گره‌های موجود کشوری به‌خصوص رونق اقتصادی و اشتغال بهره‌برداری کنیم.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: ما باید بسترهای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را در استان شناسایی کنیم و این فرصت‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

حسین زادگان توسعه‌یافتگی را بهره‌برداری مناسب با رعایت ضوابط زیست‌محیطی دانست و تأکید کرد: با این رویکرد باید موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری را برداریم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود برای توسعه همه‌جانبه مازندران استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود تالاب میانکاله به‌عنوان یکی از 6 ذخیرگاه زیست‌کره جهان در این استان و ۸۰۰ آب‌بندان و چشم‌اندازهای دیگر طبیعی، اظهار داشت: باید از این مواهب طبیعی موجود در استان برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بهره‌برداری شود. استاندار مازندران گفت: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها نیازمند رویکرد مثبت برای سرمایه‌گذاری با رعایت ضوابط قانونی و زیست‌محیطی است و نباید به بهانه رعایت قوانین و ضوابط در برابر سرمایه‌گذاری موانع ایجاد شود.

سنگ‌اندازی ممنوع

حسین زادگان تأکید کرد: اگر ما در مازندران باوجود ظرفیت‌های مناسب طبیعی و گردشگری نتوانیم این سرمایه‌ها را جذب کنیم، قطعاً سرمایه‌گذاران به استان‌های دیگر کوچ خواهند کرد و دست ما باوجود داشتن ظرفیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری گردشگری از این سرمایه‌ها خالی خواهد ماند.  استاندار بر اهتمام مجدانه همه دستگاه‌های متولی به ریا توسعه سرمایه‌گذاری در استان تأکید کرد و یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی باید در رویکردهای قدیمی خود در حوزه سرمایه‌گذاری تجدیدنظر کنند.

حسین زادگان گفت: اینکه گفته می‌شود بهره‌گیری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان باید با رعایت ضوابط و قوانین باشد موضوع پیچیده و قابل تفسیری نیست که به بهانه آن بتوان برای سرمایه‌گذاری موانع ایجاد کرد. وی با اشاره به تقاضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی با ایجاد اسکله، افزود: برای شناسایی این فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی مشاور جذب شد و طرح اسکله دریایی با رویکرد جذب مسافر و گردشگر انتخاب شد. استاندار مازندران تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید با بررسی میدانی این فرصت‌ها را با ضوابط و قوانین تطبیق دهند تا بتوانیم در صورت تقاضا آن را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

شناسایی ۱۳۶ نقطه دریای خزر برای ساخت اسکله گردشگری

مشاور گردشگری استاندار مازندران هم در این نشست گفت: در شرایط فعلی از دریای خزر صرفاً برای شنا و طرح سالم‌سازی استفاده می‌شود و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها نیز ناچیز است. روح‌الله اسحاقی افزود: برای رونق گردشگری دریایی در ساحل خزر ۱۳۶ نقطه مناسب سرمایه‌گذاری شناسایی شد که در صورت تحقق می‌تواند برای حدود هفت هزار نفر ایجاد اشتغال کند.

وی گفت: درمجموع برای ساخت این اسکله‌ها حدود دو هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری موردنیاز است که سرمایه‌گذار نیز برای این بخش وجود دارد.