«بنیاد اوراسیا»؛ نفوذ در مدارس ایران
بنیاد اوراسیا از طریق تاسیس مدارس اینترنتی در ایران به دنبال ایجاد تغییر در سبک زندگی و باورهای زنان و دانش آموزان ایرانی است. بهدست آوردن یک برآورد جامع از وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع مختلف برای کار روی فرهنگ، اقتصاد و . . . یک روش جاسوسی است. کشورهای بیگانه معمولاً بنابر […]
بنیاد اوراسیا از طریق تاسیس مدارس اینترنتی در ایران به دنبال ایجاد تغییر در سبک زندگی و باورهای زنان و دانش آموزان ایرانی است.
بهدست آوردن یک برآورد جامع از وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع مختلف برای کار روی فرهنگ، اقتصاد و . . . یک روش جاسوسی است. کشورهای بیگانه معمولاً بنابر اهداف خودشان، امروزه همین کار را در خط سیر فعالیتهای امنیتی، جاسوسی و حتی براندازانه، انجام میدهند.
پیش از این، این اقدامات در قالب شیوههای ابتدایی مانند آمارگیری و سرقت اطلاعات و . . . انجام میشد اما امروزه شیوههای بسیار مدرنتری بهکار گرفته میشود؛ یکی از این شیوهها، استفاده از پوشش مؤسسات بینالمللی آموزشی و عامالمنفعه با رنگوبوی حمایت از حقوق بشر و بهویژه حقوق زنان و کودکان و گاهی هم در قالب مشاورههای اقتصادی و حل معضلات اجتماعی و زیستمحیطی است.
غرب مدتهاست که از این پوشش استفاده کرده و اقدام به شناسایی، جذب و آموزش نیروهای نخبه و تأثیرگذار کشورهای هدف میکند، تا در آینده بتواند اهداف استراتژیک خود را در آن کشورها به سرانجام برساند.
گروه امنیتی خبرگزاری تسنیم در همین راستا تصمیم گرفته با انتشار گزارشهایی خاص تحت عنوان “الماس فریب”، نحوه جاسوسی و اقدامات براندازانه برخی از این نهادها و مؤسسات را منتشر کرده و به پروژه جاسوسی در این حوزه بپردازد. در ذیل، بخش اول از این پرونده را میخوانید:
بخش اول: چگونه پای «جاسوسهای USAID» به کشور باز شد
بیناد اوراسیا (Eurasia Foundation) فعالیت خود را از سال 1992 در منطقه غرب آسیا، اروپای شرقی، قفقاز و آسیای میانه آغاز کرد. هر چند این بیناد خود را سازمانی غیرانتفاعی و غیردولتی معرفی میکند، اما در اصل یکی از سازمانهای کمک کننده به اجرای سیاستهای آمریکا در قبال کشورهای ناهمسو با سیاستهای آن است.
حوزههای فعالیت بنیاد اوراسیا در قالب برنامههایی عناوین جذابی مانند توانمندسازی زنان، تقویت جامعه مدنی و ترویج مشارکت شهروندی است، حتی این بنیاد اخیرا هم اقداماتی را در پوشش عناوینی همچون کسب و کارهای نوپا و الکترونیک انجام داده است.
بیناد اوراسیا از لحاظ ساختاری زیرمجموعه آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID) قرار دارد و علاوه بر آن از کمکهای مالی دولتهای انگلیس، هلند، فرانسه، سوئد، سازمان های دولتی ایالات متحده، وزارت دفاع آمریکا و … نیز بهره میبرد.
تحقیقات نشان میدهد این بیناد از زمان تاسیس تاکنون اقدامات موثری در راستای بیثباتسازی کشورها و دولتهای ناهمسو با سیاستهای آمریکا انجام داده است که به عنوان مثال می توان از فعالیتهای این بنیاد در روسیه یاد کرد که در نهایت دولت روسیه مجبور به بستن دفتر بنیاداوراسیا و اخراج تمام کارکنان آن در این کشور شد.
آغاز فعالیت بنیاد ارواسیا در ایران به روزهای ابتدایی سال 1380 برمیگردد. از آن زمان تا به امروز این بنیاد تلاش داشته تا در قالب پروژه “نفوذ اجتماعی” و تحت پوشش اقداماتی همچون توانمندسازی زنان، امنیت فرهنگی و اجتماعی ایران را در بلند مدت دچار مخاطره کند.
*جایگاه بنیاد اوراسیا در آمریکا و پروژههای در ایران
از اوایل سال 1380 بنیاد اوراسیا با همکاری بنیاد ملی اعانه برای دموکراسی -هر دو به نمایندگی از وزارت خارجه آمریکا- وارد پروژهای در ایران میشوند که هدف اصلی آن شبکه سازی اجتماعی در ایران برای تشکیل گروهها و سازمانهای مردم نهاد همسو با خود با همکاری برخی سازمانهای ایرانی بود تا از این طریق بتواند با ایجاد گروههای خارج از حاکمیت در ایران، موجب اعمال فشارهای فرهنگی و اجتماعی برای تغییر در ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی شود.
*بنیاد ارواسیا؛ طرح توانمندسازی زنان در ایران
این بنیاد تا پیش از سال 1384 فعالیتهای گسترده ای در ایران داشت و با روی کار آمدن دولت نهم و تغییر سیاستهای ایران، این سازمان برای مدتی اجازه فعالیت در ایران پیدا نکرد اما پس از سال 1388 وبه دنبال شرایط بوجود آمده در کشور به خاطر فتنه 88، این سازمان فرصت را برای بازگشت به ایران، مساعد دید.
بنیاد ارواسیا پس از آنکه در سال 88 به ایران بازگشت، این مرتبه جامعه زنان ایرانی را مخاطب اصلی برنامههای خود قرار داد تا با اجرای طرحی را تحت عنوان جذابی به نام “توانمندسازی زنان” به اجرا گذاشت تا باورها و ارزشهای تاثیرگذارترین قشر در تربیت نسلهای آینده کشور یعنی زنان جامعه ایرانی را مورد تغییر دهد. در همین راستا این بنیاد طرحی را با عنوان “برنامه ایران” و با مدیریت فردی به نام «م.الف» راه اندازی کرد.
این طرح با مطالعه روی نقاط جامعه ایران، بهترین بستر برای پپاده سازی طرح مورد نظر خود را حوزه اقتصادی ایران تشخیص داده و تشکیل مدارس اینترنتی برای آموزش کار آفرینی و ایجاد بنگاههای کوچک اقتصادی و فرهنگی به، زنان، دختران و معلمان زن ایرانی را در دستور کار خود قرار میدهد تا از این طریق، پای خود را به اقتصاد ایران باز کند.
در راستای اجرای این طرح، «م.الف» به عنوان مدیر اجرای آن در ایران، ابتدا تعریف جامعی از نظام دینی و شهروندی جمهوری اسلامی ایران به بنیاد ارائه میدهد. براساس تعریف م.الف از نظام شهروندی در ایران، شهروند در ایران در حوزه دینی هویت یافته و از منظر حکومت ایران شهروند خوب کسی است که پایبندی بیشتری به مسائل دینی و مذهبی داشته باشد. از نظر وی، هدف آموزش و پرورش در ایران ایجاد شهروندانی وفادار است و هدف غایی این سیستم، ترویج آرمانهای اسلامی است.
در راستای این تعریف «م. الف»، بنیاد اوراسیا جلسات متعددی در ایران برگزار میکند تا چگونگی تشکیل بنگاههای اقتصادی و فرهنگی در پوشش کار آفرینی برای فعالیت زنان سرپرست خانوار را مورد بررسی قرار دهد.
*تاسیس مدارس اینترنتی در ایران
بر همین مبنا سه مدرسه کار آفرینی «خ»، «پ» و «ف» با هدف آموزش مفاهیم غربی به زنان جویای کار، معلمان و دانش آموزان ایرانی در سال 1388 در ایران تاسیس میشود. هدف اولیه و اساسی از تاسیس این مدارس در ایران تاثیرگذاری بر معلمان بهویژه معلمان زن در ایران بیان شده، تا مفاهیم و اصول شهروندی و دموکراتیک غربی، از طریق آنان به دانش آموزان که در حقیقت نسلهای آینده ساز ایران هستند، انتقال یابد. در سایت اینترنتی این مدارس نیز به صراحت اعلام شده است.
مدرسه «پ» در سال 1389 و توسط تعدای از کارشناسان ایرانی موسسه اوراسیا با هدف آموزش کار آفرینی اجتماعی در ایران آغاز به کار میکند و اولین دورههای آموزش خود را در تابستان همان سال و به صورت رایگان برگزار میکند. پس از سه سال کسب تجربه در این حوزه، موسسین مدرسه «پ» در سال 91 یک مدرسه دیگر با عنوان مدرسه حمایتگری ترویج در حوزه کار آفرینی ایجاد میکنند تا بهتر بتوانند فعالیت خود در ایران را دنبال کنند، اما در پوششی جدید.
مدرسه اینترنتی «خ» از سال 1388 و مدرسه الف از سال 1390 با بودجه و نظارت مستقیم بنیاد اوراسیا در ایران فعالیت میکنند و در کنار آموزش راهاندازی کسب و کارهای کوچک، به شبکه سازی در بین معلمان ایرانی به منظور آموزش مفاهیم غربی و تغییر هویت در ایران، مشغول هستند.
مدرسه «ف» در سایت انترنتی خود و در بخش آشنایی با الف، به صراحت اعلام میکند که زیر نظر بنیاد اوراسیا فعالیت کرده و تاکنون بیش از 30 دوره آموزشی با موضوع مهارتهای شهروندی و تفکر نقاد در ایران برگزار کرده است. نکته جالب آنکه این مدرسه فقط منابع تهیه شده توسط بنیاد اوراسیا را در اختیار معلمان خودش قرار میدهد و فقط باید همین منابع تدریس شوند.
هدایت و راهبری هر سه مدرسه اینترنتی بنیاد اوراسیا در ایران به عهده فردی به نام «س.ش» است. این مدارس زیر نظر مستقیم همین فرد کار میکنند و تبیبن خط مشی آنها به عهده اوست. تمام معلمانی که طرحهای آموزشی این مدارس شرکت میکنند باید گزارش فعالیتهای خود را به همین فرد ارائه دهند.
«م.الف» در گزارشی با اشاره به نتایج طرحهای اجرا شده این سازمان در ایران گفته است: «با اجرای این روش در کشورهایی همانند ایران که تصمیمات سیاسی توسط افراد مذهبی و در بالاترین سطح گرفته میشود، به دانش آموزان اجازه داده میشود که خود به عنوان یک شهروند توانایی قانون سازی داشته باشند و به معلمان نیز اجازه داده میشود تا بتوانند ارزشها و شیوه تفکر نسلهای آینده کشور را تغییر دهند».
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0