مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در تشریح اقدامات مطرح کرد:

بندرامیرآباد در انتظار صادرکنندگان

حرف آنلاین: بندرامیرآباد واقع در شرق مازندران قرار دارد و به گفته کارشناسان، آینده درخشانی را انتظار می کشد، با این حال وضعیت کنونی این مرکز اقتصادی هم بد نیست و روزهای خوبی را می گذراند.افزایش تمایل سرمایه گذاران به منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد هر روز بیشتر می شود و مدیران آن نیز طرح های بزرگی برایش دارند.

محمد علی سعیدی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد از مدیران باتجربه سازمان بنادر و دریانوردی که از اردیبهشت ۱۳۹۹ مسولیت امیرآباد را برعهده گرفته، به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران حضور یافت و علاوه بر تشریح آخرین وضعیت فعالیت ها و اقدامات در بندرامیرآباد ، به سوالات اصحاب رسانه نیز پاسخ داد.

سعیدی پور معتقد است که موجی از حرکت اقتصادی در کشور شروع شده که بندر امیرآباد نمی تواند در مقابل آن قرار بگیرد، در واقع رشد این منطقه ویژه اقتصادی همراه با برنامه های دولت باعث شده هر روز شاهد اتفاقات مهم باشیم و این امر تداوم اطلاع رسانی را اهمیت داده است. وی تاکید دارد که بندرامیرآباد سوددهی خوبی دارد و با برنامه هایی که در دست اقدام است، شاهد رونق بیشتری در این منطقه اقتصادی خواهیم بود.

مشروح سخنان محمد علی سعیدی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در جمع خبرنگاران را بخوانید.

 

رشد 8 درصدی

در حال حاضر رشد حدود ۸ درصدی داریم و تنها بندری در شمال هستیم که رشد مثبت را را در مبادلات اقتصادی در سال جاری تجربه می کنیم. بندرامیرآباد در سال جاری ۳۳ درصد رشد صادرات و ۱۲۰ درصد رشد ترانزیت را داشته است اما  ظرفیت افزایش رشد ترانزیت وجود دارد. ایده های مختلفی در این حوزه داریم که امیدواریم با همراهی کامل نهادهای متولی مواجه شویم. تلاش می‌کنیم که بخشی از کالاهای صادراتی چین به اروپا را از طریق بندرامیراباد و مسیر خشکی از طریق ترکیه به اروپا صادر شود.  در ۵ ماه اخیر ۶۰ هیات از بندر بازدید کردند و تعاملات خوبی با کشورهای همسایه برقرار کرده ایم. پیگیر برگزاری اجلاس بنادر دریای خزر نیز هستیم تا دوباره این اجلاس احیا شود.

 

توقف غیرضروری کالاها؛ممنوع!

حجم عظیمی از کارهای اساسی کشور از طریق این بندر وارد کشور می شود که غلات یکی از موارد مهم آن است. استاندارد ماندگاری کالا در بندر حداکثر ۴۵ روز است و ماندگاری بیشتر کالا موجب کاهش عملکرد بندر می شود. توقف غیر ضروری کالاهای اساسی یکی از چالش های بندر است که امیدواریم دستگاه های مسول در ترخیص آن سریعتر اقدام کنند.

 

توسعه اراضی در گرو توافق با نیروی دریایی

ساخت و ساز در نقاط مختلف بندر در حال انجام است. امسال ۲۶۰ میلیارد تومان بودجه دولتی مصوب گرفتیم و ۱۷۰ میلیارد تومان دیگر تا سه ماه آینده دیگر مصوب می شود.

حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز در کمیته تخصصی برای پروژه های بزرگ تر بندر مصوب شده و روند تخصیص آن را باید طی کنیم. زیرساخت جاده، برق ، مخابرات، تقویت و بازسازی اسکله ها، خدمات اجتماعی و … شامل اجرای این طرح ها خواهد بود.

قسمت های غرب بندرامیرآباد در حال واگذاری به بخش خصوصی است و قابل توسعه هم نیست اما در بخش شرقی بندر اراضی وجود دارد که در اختیار نیروی دریایی است اما طرحی داریم که در صورت توافق با نیروی دریایی توسعه بندر تا ۵۰ سال آینده تضمین خواهد شد.

با این توافق ۲۴۰ هکتار از اراضی بندر وارد چرخه عملیاتی خواهد شد.

 

پیش‌قدم در بنادر نسل سوم

۱۲۰ هکتار از اراضی بندر در اختیار چند واحد تولیدی است که خط تولید آنان به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه تعطیل شده که چند واحد فولادی و سلولزی هم در میان آنان است. خواستار رسیدگی وضعیت این شرکت ها از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت هستیم.

نظر ما این هست که جای کارخانه های صنعتی در شهرک صنعتی است، در واقع واحدهای تولیدی باید در بندر باشند که با موجودی های بندرامیرآباد، بتوانند ارزش افزوده خلق کنند، نظیر تولید خوراک دام، تولید روغن های خوراکی یا تولید انواع آرد، چون مواد اولیه آنان در بندر موجود است. این اقدام صورت گرفته و بندرامیرآباد اولین بندر کشور است که وارد حوزه بنادر نسل سوم شده؛ واحدهای تولیدی در بنادر مستقل می شوند که مواد اولیه آنها در بندر فراهم است.

 

ماجرای اسکله رو_رو ریلی

اسکله رو رو ریلی از ابتدا برای شرکت زیرساخت های وزارت راه بود اما در سال ۹۸ طی یک قراردادی برای ساخت کامل آن از سوی سازمان بنادر انجام شد. این مدل اسکله برای اولین بار در کشور ساخته می شود که ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به دلایل فنی، تغییراتی در اجرای پروژه صورت گرفت که موجب افزایش هزینه ها شد اما زیرساخت ها آماده است و فقط نصب تجهیزات مانده تا کشتی ها مستقر شوند. سازمان بنادر بودجه لازم را دارد اما مجوز لازم را ندارد. پیگیر مجوزها هستیم تا بتوانیم برای تکمیل پروژه اقدام کنیم.

 

بندرامیرآباد در انتظار صادرکنندگان استان

رو- رو کامیون یکی از ظرفیت های بندرامیرآباد است اما صادرکنندگان مازندرانی کمتر استفاده می کنند و از بنادر خارج استان خدمات می گیرند‌.

با کشتی رانی دریای خزر تفاهم کردیم تا برای اولین بار کشتی‌های باری از بنادر مختلف مازندران بارگیری می‌کنند و راهی مقصد می شوند. این طرح را  با ۹ کشتی و ۶۰۰ کانتینر از طریق کشتی رانی خزر شروع کردیم و تعداد کانتینرها به ۱۰۰۰ عدد خواهد رسید.

این ظرفیت برای صادرکنندگان مهیا است و آمادگی کاهش تعرفه ها هم وجود دارد .

 

منطقه ویژه برای امیرآباد بس است!

تفاوت میان منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد سوال خبرنگار حرف آنلاین بود که سعیدی پور در این‌باره گفت که منطقه ویژه اقتصادی نیازهای داخلی بندر و فعالان اقتصادی را تامین می کند و منطقه آزاد امتیاز متمایزی  برای بندر ندارد اما مزایای منطقه آزاد برای پس کرانه می تواند اهمیت داشته باشد که در حوزه بندر نیست.

 

مسئولین بنادر در سفر دریایی

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار حرف آنلاین پیرامون کشتی های مسافربری و منطقه زون گردشگری نیز اظهار داشت: بحث گردشگری و مسافربری جدا هستند. زون گردشگری به اندازه ۲۵ هکتار است و به دنبال مذاکره با سرمایه گذار هستیم.

بنادر تجاری به دلیل امنیت کشتی رانی، درگیر سفر دریایی و ایجاد اسکله نمی شوند، در واقع اسکله مسافربری باید از بندر جدا باشد. اما چون سفر دریایی در حوزه بنادر هست به استاندار مازندران اعلام کردیم که برای سفر دریایی اسکله هایی از قبل نظیر اسکله قدیمی فرح‌آباد ساری وجود دارد که با بازسازی مهندسی می توان از ظرفیت آن برای سفر دریایی استفاده کرد.

نکته مهم دیگر برای سفر دریایی در خزر، نوع کشتی مورد استفاده به دلیل متلاطم بودن این دریاست. پیشنهاد ما استفاده از کشتی کاتامارا است که خط تولید آن نیز در جنوب کشور فعال است و نیاز مازندران را می تواند تامین کند.