برکناری طالبی و معرفی شهردار جدید ساری

حرف آنلاین: شورای اسلامی شهر ساری در نشست عصر امروز، شهردار ساری را با تشخیص عدم احراز صلاحیت به دلیل وضعیت جسمی و بیماری برکنار و برای شهرداری مرکز استان سرپرست انتخاب کرد. بیست‌وسومین جلسه شورای ششم ساری بعد از ظهر امروز با حضور هشت عضو بدون حضور رئیس که گفته شده به خاطر بیماری […]

حرف آنلاین: شورای اسلامی شهر ساری در نشست عصر امروز، شهردار ساری را با تشخیص عدم احراز صلاحیت به دلیل وضعیت جسمی و بیماری برکنار و برای شهرداری مرکز استان سرپرست انتخاب کرد.


بیست‌وسومین جلسه شورای ششم ساری بعد از ظهر امروز با حضور هشت عضو بدون حضور رئیس که گفته شده به خاطر بیماری در مرخصی است برگزار شد.در این نشست که ریاست آن را سبحان بخشی موسی کلایی نایب رییس شورا بر عهده داشت ، اعضای حاضر با پنج رای جواد طالبی را از سمت شهردار ساری برکنار و مصطفی احمدی فولادی را به عنوان سرپرست انتخاب کردند.
بحث و بررسی احراز شهردار ساری که هم اکنون در مرخصی استعلاجی عمل قلب باز به سر می برد ، یکی از دستورات جلسه امروز شورای شهر ساری بود ولی با توجه به این که قرار بود در این نشست لایحه بودجه ارائه شده از سوی شهرداری هم مورد بررسی قرار بگیرد ف معاونان شهردار برکنار شده هم حضور داشتند.موضوع عدم احراز جواد طالبی شهردار ساری به دلیل بیماری و شرایط جسمی پس از عمل باز قلب بیش از یک ماه است که به عنوان یکی از مسائل جدی مورد توجه تعدادی از شورا ساری بود و حتی جلسه قبلی شورا که به صورت غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد نیز به صورت ویژه تحت تاثیر همین موضوع قرار گرفت که در نهایت پس از حدود ۶ ساعت بحث و تبادل نظر با دستور رئیس شورا بی‌نتیجه مانده بود.
نایب رییس شورای شهر ساری در نشست امروز ابتدا برای دقایقی در باره لایحه بودجه شهرداری صحبت کرد و سپس با عنوان این که بررسی این موضوع زمانبر است ، موضوع احراز صلاحیت شهردار را مطرح و درخواست رای گیری کرد.بخشی پس از این که در نطق پیش از دستور به تحول‌خواهی مردم و ضرورت ایجاد تغییر در تصمیم‌گیری‌های مدیران از جمله حوزه مدیریت شهری تأکید کرد، با انتقاد از عملکرد شهردار ساری طی ماه‌های حضورش در این مسند گفت: لازمه حرکت شورا قطعا شهردار است. متاسفانه نحوه انتخاب، زمان انتخاب و برخی ملاحظات در زمان انتخاب شهردار ما را به آن نقطه نرساند که از شهردار برنامه بگیریم و این نقطه ضعف شورای ششم ساری است.
وی افزود: این که بگوییم در گذشته چه تخلفاتی رخ داد و شهرداری بدهکار است و به این دلایل شهر را با روزمرگی اداره کنیم پذیرفتنی نیست.
بخشی گفت : شهرداری لایحه‌ای را برای بودجه ۱۴۰۱ به شورا ارائه داد که کمیسیون در حد وسعش برای آن تغییراتی لحاظ کرد. از بودجه یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری که ۲۰۰ میلیارد تومانش وام بود حدود یکهزار میلیارد تومان صرف حقوق می‌شود. این یعنی شهردار ما نگاه توسعه‌ای ندارد.
بخشی پس از این اظهارات وارد دستور جلسه شد و در نخستین دستور نیز موضوع بررسی وضعیت خدمتی شهردار با توجه به استعلامات به عمل آمده از استانداری و مقامات فوق را مطرح کرد و بلافاصله نیز عدم احراز جواد طالبی و معرفی مصطفی احمدی فولادی به عنوان سرپرست را به رأی گذاشت که با پنج رأی موافق اعضای شورا همراه شد، اما این تصمیم مورد انتقاد چند عضو دیگر شورا قرار گرفت چون معتقد بودند که طبق دستور جلسه رسیدگی به احراز صلاحیت شهردار هشتمین دستور جلسه است بیست‌وسوم شورای شهر بود و نباید در ابتدا مطرح می شد.
حسن احمدی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا که از مخالفان طرح احراز صلاحیت شهردار بدون رعایت توالی دستور کار بود ، با انتقاد از تصمیم نایب‌رئیس شورا ، خطاب به سبحان بخشی اظهار کرد: جلسه باید طبق دستور جلسه پیش برود. ما اینجا نیامدیم که بازیچه یک سری از اتفاقات باشیم. شما طبق دستور جلسه مباحث را باید مطرح کنید و وقتی به بند هشتم رسیدیم عمل می‌کنیم. من از همکارانم تعجب می‌کنم که چطور رأی دادند وقتی می‌دانند این کار غیرقانونی است.
وی با بیان این که رئیس شورا دستور کار را نمی‌تواند تغییر دهد، افزود: در ماده ۶۰ آیین‌نامه داخلی شوراهای شهر تاکید شده که در چند مورد اخذ رأی با بالا بردن دست رسمی است و به هیچ طریق دیگری عمل نخواهد شد. بند چهار این ماده دقیقا به تغییر دستور جلسه اشاره دارد. یعنی باید رأی‌گیری کنید که دستور جلسه تغییر کند یا نه. شما چطور خودتان تشخیص دادید که دستور جلسه تغییر کند.
این عضو شورا تصریح کرد: ضمن این که باید بر اساس آیین‌نامه برای سرپرست دوباره رأی‌گیری شود. چطور همزمان هم عدم‌احراز و هم سرپرست با هم به رأی گذاشته می‌شود؟ این نشان می‌دهد که شما تازه‌کار هستید و باید تجربه‌تان بیشتر شود. قانون مشخص می‌کند. کمیته تطبیق هست و اگر خلاف قانون رفتار شده باشد بر اساس قانون عمل می‌کنیم.
نایب رئیس شورا نیز در پاسخ به اظهارات احمدی گفت: شورا جای تضارب آراست. اگر در تصمیمات بزرگ اجماع حداکثری داشته باشیم اتفاقات بزرگی در شهر می‌افتد.سبحان بخشی اظهار کرد: با توجه به این که دستور جلسه قبلی نیمه‌تمام ماند تشخیص دادم که در ابتدای همین جلسه آن را مطرح کنم. در جلسه قبل یک ساعت و نیم درباره همین موضوع بحث شد و  در نهایت رئیس جلسه به شکل غیرقانونی ختم جلسه را اعلام کرد. نباید تصمیم شخصی را غالب کنیم.
وی افزود: ما نمی‌توانیم شهر را معطل یک فرد کنیم. اکنون نیز با توجه به این که سرپرست جدید انتخاب کردیم و قرار است بودجه‌ای که دادیم با حضور سرپرست جدید بررسی شود، ادامه جلسه را روز سه‌شنبه ساعت سه با دستور جلسه بررسی بودجه و اصلاحیه بودجه برگزار می‌کنیم.بخشی پس از پاسخ به انتقادات مخالفان گفت : مطابق آیین‌نامه ختم جلسه اعلام می‌کنم./ایرنا