حرف مازندران گزارش می‌دهد

تکانش‌های بازار برنج در انتظار اعلام قیمت تولید

ساری-گروه اقتصادی| در حالی که به گفته مسئولان جهاد کشاورزی مازندران بیش از 80درصد محصول برنج این استان برداشت شده است اما بازار برنج همچنان بی رونق است، برخی افراد مانند ائمه جمعه بی رونقی بازار برنج را به گردن واردات انداخته اند و معتقدند بازار داخلی به دلیل واردات این محصول بی رونق است، برخی نیز عدم اعلام قیمت و نبود قیمت گذاری در محصولات داخلی به ویژه برنج و مرکبات را موجب بی رونقی این محصول می دانند.

ساری-گروه اقتصادی| در حالی که به گفته مسئولان جهاد کشاورزی بیش از 80درصد محصول برنج مازندران برداشت شده است اما بازار برنج همچنان بی رونق است، برخی افراد مانند ائمه جمعه بی رونقی بازار برنج را به گردن واردات انداخته اند و معتقدند بازار داخلی به دلیل واردات این محصول بی رونق است، برخی نیز عدم اعلام قیمت و نبود قیمت گذاری در محصولات داخلی به ویژه برنج و مرکبات را موجب بی رونقی این محصول می دانند.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزارتن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

 

سودجویان با شایعه به دنبال ارزانی برنج مازندران

 

استاندار مازندران در روزهای اخیر، در بیشترین دیدارها و جلسات کاری خود مساله واردات برنج را تکذیب می کند.

وی با بیان این که سودجویی و دلالی در بازار برای خرید محصولات کشاورزی استان یک آسیب محسوب می شود، گفت که سودجویان با پخش شایعه واردات برنج به دنبال خرید ارزان این محصول از کشاورزان هستند.

یوسف نوری اظهار کرد: همه تلاش ها بر این است تا دست دلال در بازار محصولات کشاورزی مازندران کوتاه شود.

وی بیان کرد: قرارداد خوبی با مجموعه اتکا منعقد شد تا خرید برنج سفید کشاورزان مازندران در دستور کار قرار گیرد و این امر به نفع کشاورز خواهد بود.

نوری با اشاره به این که حذف واسطه گری برای محصولات کشاورزی مازندران به ویژه برنج و مرکبات به سود تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود، گفت: تاکنون برای تحقق این مهم تلاش های خوبی صورت گرفته و این اقدام زمینه رونق تولید و رضایت‌مندی مصرف کننده ها را فراهم می کند.

 

برنج مازندران و رقابت با برنج خارجی

 

استاندار مازندران گفت: با وجود اینکه برنج خارجی طبق مصوبات وارد نشده است، اما جو روانی واردات، بازار برنج و جامعه کشاورزی استان را با چالش مواجه کرد.

یوسف نوری در جلسه شورای سیاستگذاری توسعه بخش کشاورزی مازندران افزود: جو روانی واردات برنج خارجی در صدد جلوه دادن بی رونقی بازار برنج داخلی است.

وی توضیح داد: جو روانی واردات برنج سبب شد، حتی بعضی از امامان جمعه شهرستان های مازندران هم از واردات برنج خارجی انتقاد کنند، در حالی که برنج وارد نشده است.

استاندار مازندران با اظهار این که هنوز برند سازی برنج استان نشده است، ادامه داد: برای حل مشکل برنج کاران امسال علاوه بر حذف ارز ترجیحی، واردات این محصول بر اساس سرانه منطقی مصرف در دستور کار قرار گرفته است.

نوری تصریح کرد: امسال با حمایت دولت در تامین سرمایه ،با ورود سازمان اتکا و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، وضعیت بازار عرضه و تقاضای برنج تا حدودی ساماندهی شد در غیر این صورت وضعیت بازار برنج اسفبار می شده است.

استاندار مازندران تصریح کرد: کشاورزی مازندران باید اقتصادی شود تا فرزندان کشاورزان به فعالیت پدرانشان ادامه بدهند.

استاندار مازندران با بیان این که سودهای چشمگیری در دلالی محصولات کشاورزی استان وجود دارد که حتی برخی از بهره برداران در دام رسانه‌ای افراد واسطه قرار می‌گیرند، گفت که قدرت رسانه ای این دلالان باید شکسته شود.

 

برنج مازندران و دلالان رسانه ای

 

یوسف نوری در نشست بسته کاری مرکبات مازندران از فرمانداران خواست تا جریان رسانه ای را در ساماندهی بازار محصولات کشاورزی استان جدی بگیرند.

وی با بیان این که بررسی ها نشان می دهد که قدرت رسانه ای دلالان محصولات کشاورزی کشور برای ۲ محصول مهم و اقتصادی برنج و مرکبات مازندران بسیار بالا است، تصریح کرد: در حالی که بسته کاری ویژه ای برای ساماندهی بازار برنج عملیاتی شده است، اما جریان رسانه ای دلالان این موضوع را تقریبا بی اثر کرد.

نوری ادامه داد:‌ باید بسته‌های تبلیغاتی محصولات کشاورزی مازندران به سود تولید کنندگان به‌درستی در رسانه‌های داخلی و رسمی تعریف شود.

استاندار مازندران گفت: با وجود اینکه برنج خارجی طبق مصوبات وارد نشده است، اما جو روانی واردات که از سوی رسانه های دلالان ایجاد شد ، بازار برنج و جامعه کشاورزی استان را با چالش مواجه کرد ،یعنی جو روانی واردات برنج خارجی سبب بی رونقی بازار برنج داخلی شده است.

 

 

بازار برنج داخلی بی رونق است

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که اعلام به موقع قیمت کف ۲ محصول برنج و مرکبات علاوه بر ساماندهی بازار، دست دلالان و واسطه ها کوتاه و در نتیجه زمین های کشاورزی استان نیز حفظ می شود.

بابک مومنی با تاکید بر این که باید منافع کشاورزان با سود منطقی نسبت به هزینه تولید مورد اهتمام قرار بگیرد، افزود: در حالی که حدود ۸۰ درصد برداشت شالی برنج انجام شد، اما همچنان بازار این محصول کم رونق است.