بررسی مهمترین مشکلات زیست محیطی شمال کشور

حرف آنلاین:چهارمین نشست هم اندیشی سمن های زیست محیطی شمال کشور به میزبانی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست تنکابن، جمعه 30 خرداد در مجتمع آموزشی منابع طبیعی مهندس ساعی کلارآباد برگزار گردید. جلسه در ساعت 10 صبح شروع شد. در ابتدا آقای شاه عباسپور از هیئت اجرایی گزارش عملکرد 6 ماهه را بیان […]

حرف آنلاین:چهارمین نشست هم اندیشی سمن های زیست محیطی شمال کشور به میزبانی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست تنکابن، جمعه 30 خرداد در مجتمع آموزشی منابع طبیعی مهندس ساعی کلارآباد برگزار گردید. جلسه در ساعت 10 صبح شروع شد. در ابتدا آقای شاه عباسپور از هیئت اجرایی گزارش عملکرد 6 ماهه را بیان کردند، سپس آقای عبادی مشاور علمی گزارشی از نشست ارزیابی زیست محیطی  رودخانه ها که توسط (دیوان محاسبات استان مازندران) تشکیل شده بود را ارائه نمودند. آنگاه، خانم شمشادی به عنوان نماینده شورا و سمن ها در نشست با رئیس جمهور در خرداد ماه گزارشی را ارائه کردند. در ادامه نشست، آقای مولانا از نشست 28/03/1393 نمایندگان سمن های زیست محیطی برخی استان ها و دبیر اجرایی شورای هماهنگی با آقای مهندس درویش، طرح تشکیل شبکه های زیست محیطی در استان ها گزارشی را ارانه نمودند و گفتند که در آن نشست شیوه نامه جدید و جامعی تدوین گردید که بزودی به سمن ها ارائه خواهد شد.

سپس نمایندگان سمن ها گزارش عملکرد 6 ماهه و نیز نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون چالش های زیست محیطی منطقه بیان کردند.

2weh2ki

جلسه عصر ساعت 14:30 شروع و با حضور آقای نبوی مدیر کل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه پیدا کرد. آقای نبوی ضمن مقایسه فعالان سمن های زیست محیطی با رزمندگان 8 سال دفاع مقدس، از سمن ها خواستند تخلفات و یا چالش های زیست محیطی را به مسئولین اطلاع و خواهان پیگیری آن باشند. شورای هماهنگی خواهان برقراری ارتباط مستقیم با بازرسی سازمان شدند که مورد قبول واقع شد. در ادامه نشست عصر، آقای دیوسالار پژوهشگر مطالعات توسعه و عضو کمیته گفتمان مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین مشاور شورای هماهنگی گفتند دو عامل در به وجود آمدن وضعیت بحرانی در محیط زیست ما نقش عمده و پایه ای دارند: 1- اقتصاد پروژه ای که در برنامه های توسعه ای نه تنها به محیط زیست توجه نمی شده است، بلکه بسیاری از برنامه ها و پروژه های خرد وکلان در تخریب محیط زیست نقش اساسی داشته اند. 2- کارگزاران توسعه در مدیریت و اجرا سهم زیادی در بروز چالش های زیست محیطی دارند. در ادامه مهمترین معضلات زیست محیطی شمال جهت پیگیری به آقای نبوی اعلام شد و از ایشان خواسته شد که نتیجه پیگیری بازرسی سازمان را در آینده اعلام نمایند.

1- تجاوز و تخریب رودخانه ها و آلوده نمودن ناشی از دپوی زباله در جنگل و جاری شدن شیرابه های بسیار خطرناک آن در رودخانه ها که نمونه آن رودخانه هراز، ضمن آنکه احداث سد بر روی آن نگرانی های خاص خود را ایجاد کرده است، دپوی زباله و شیرابه جاری از آن در بالادست سد قرار دارد.

2- صدور مجوز غیر کارشناسی و تخریب گر منابع طبیعی جهت بهره برداری معادن و بازگشایی معدن ملار

3- تجاوز و تخریب پارک ملی بوجاق کیاشهر و صدور مجوز بندر تجاری و گردشگری در آن

4- ارائه ساخت و گسترش جاده در حال احداث قزوین-الموت به سه هزار تنکابن علی رغم مخالفت سازمان محیط زیست

5- احداث سد شفارود در تالش گیلان که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آثار تخریبی زیست محیطی بسیاری دارد.

6- هشدار نسبت به ساخت و ساز در تالاب میانکاله

این نشست که 55 عضو 27 سمن حضور داشتند در ساعت 17 عصر به پایان رسید.