بررسی طرح اصلاح “قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی” در مجلس

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، آخرین اقدامات کمیسیون متبوع خود برای تحقق شعار سال را تشریح کرد. سحمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدامات این کمیسیون برای حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: یکی […]

1

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، آخرین اقدامات کمیسیون متبوع خود برای تحقق شعار سال را تشریح کرد.

سحمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدامات این کمیسیون برای حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این راستا، اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور است.

وی با اشاره به اینکه هیئت رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی چند ماه پیش این قانون را برای بررسی در صحن علنی به هیئت رئیسه ارائه داد، متذکر شد: اعضای کمیسیون پس از ارائه گزارش درصدد اصلاح این قانون برآمدند تا شفاف‌تر شود و ضمانت اجرای بیشتری داشته باشد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: علت ضرورت اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان داخلی آن بود که طبق این قانون اگر ما بخواهیم مثلا تجهیزاتی را وارد کنیم، باید مطمئن شویم که نمونه آن در داخل وجود نداشته باشد اما علی‌رغم وجود این قانون، واردات زیادی به کشور انجام می‌شد.

** ضرورت افزایش نظارت‌پذیری

فولادگر با بیان اینکه گزارش این موضوع را  برای دولت، مجلس و قوه قضائیه ارسال کردیم، اظهار کرد: ما به نتیجه رسیدیم که باید نظارت‌پذیری قانون حداکثر استفاده از توان داخلی  را افزایش دهیم تا راه واردات بی‌رویه را ببندیم.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر حمایت از کالای ایرانی از جمله وظایف این کمیسیون است، افزود: بر این اساس حمایت از کالای ایرانی را هم در جلسات کمیسیون به صورت مکرر بررسی کردیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولیدملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: موضوع حمایت از کالای ایرانی را هم در قالب قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی بررسی کردیم  و در همین قانون سرفصلی تحت عنوان “حمایت از کالای ایرانی” گنجانده شد.

** بررسی طرح تا دو هفته آینده

فولادگر ادامه داد:  بررسی این طرح در کمیسیون به پایان رسیده است و از آنجایی که اولویت دارد، طی یکی دو هفته آینده در صحن علنی بررسی می‌شود. وی تاکید کرد: در این قانون روش‌هایی را در نظر گرفتیم که نظارت‌پذیر‌تر شود و همچنین ساز‌و‌کار‌هایی تعریف کردیم که اگر تخلفی بود با آن چگونه برخورد شود.

** برگزاری جلساتی با وزرا درباره نحوه حمایت از کالای ایرانی

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولیدملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات ما در این راستا آن بود که از ابتدای سال با وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت، اقتصاد، جهاد کشاورزی و نیرو جلساتی را داشتیم و هفته آینده هم وزیر ارتباطات به کمیسیون می‌آید.

وی ادامه داد: ما وزرایی را که به نوعی وزارتخانه‌هایشان درگیر با موضوع حمایت از کالای ایرانی هستند، دعوت کردیم که گزارش دهند تا چه حد در حوزه کاریشان از تولید داخلی حمایت کرده‌اند و در نهایت آن را تبدیل به یک گزارش کرده و ارائه می‌دهیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولیدملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره عملکرد دولت در حمایت از کالای ایرانی، تصریح کرد: دولت تاکنون بخشنامه‌های خوبی را ابلاغ کرده است و در برخی قسمت‌ها هم توانسته حمایت از کالای ایرانی را بیشتر کند، اما متأسفانه هنوز شاهد واردات زیادی هستیم که امیدواریم با تصویب این قانون، راه واردات بی‌رویه بسته شود.