بررسی حرف از وضعیت چند همسری در مازندران؛ خوبِ خوب!

الناز پاک نیا | در ماه های اخیر، بحث چند همسری، در فضای مجازی رونق داشت؛ زنان و مردان بسیاری هم از این مقوله دفاع نکردند اما بحث آن هفته ها افکارعمومی را به خود مشغول کرده بود. مساله چند همسری در ادیان مختلف، کشورهای مختلف و حتی مناطق مختلف کشور با دیدگاه های متفاوتی […]

الناز پاک نیا | در ماه های اخیر، بحث چند همسری، در فضای مجازی رونق داشت؛ زنان و مردان بسیاری هم از این مقوله دفاع نکردند اما بحث آن هفته ها افکارعمومی را به خود مشغول کرده بود. مساله چند همسری در ادیان مختلف، کشورهای مختلف و حتی مناطق مختلف کشور با دیدگاه های متفاوتی روبه رو است. در برخی مناطق و کشورها و ادیان آن را به راحتی پذیرفته اند و در برخی نیز این شیوه زندگی مطرود و زشت شمرده می شود. در ایران اگرچه در آیین اسلام به شرط رعایت عدالت چند همسری دیده شده است اما در زمانی که اوج مساله چند همسری در کشور دیده شده بود رهبرانقلاب تفسیری از آن به این عنوان که خدا یکی محبت یکی داشته اند.

روانشناسان و جامعه شناسان نیز نظرات و دیدگاه های مختلفی درباره چند همسری و شیوه زندگی خانوادگی دارند اما عموما در شرایط فعلی چند همسری را مذموم می شمارند. در خانواده های مازندرانی، زنان دوشادوش مردان در عرصه های اقتصادی اجتماعی حضور دارند، حضور فعالانه زنان مازندرانی در عرصه های مختلف موجب می شود که به تبع آن، دیدگاه چند همسری در این استان چندان مورد استقبال نباشد. توجه به فرهنگ خانواده و خانواده های پرجمعیت و خانه های قدیمی و دارای حس نوستالوژیک به خوبی نشان می داد که در این حوزه مازندران در شرایط خوبی قرار داشته باشد.

این کلید واژه و بحث اجتماعی هفته اخیر، در بررسی آمار رسمی در این حوزه را جذاب می کند. براساس آمارهای اطلس وضعیت زنان و خانواده، بالاترین درصد مردانی که بیش از یک همسر دارند متعلق به استان «سیستان و بلوچستان» است، این درحالیست که استان سمنان با نرخ ۰.۶۹ درصد نسبت به سایر استان‌ها کمترین میزان چندهمسری را تجربه کرده و در این زمینه رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به وضعیت چند همسری در مازندران

نگاهی بر آمارهای اطلس وضعیت زنان و خانواده که بر مبنای سال ۹۵ تهیه شده، نشان می‌دهد ۱۴.۹ درصد زنان استان سیستان و بلوچستان شوهرشان بیش از یک همسر دارد، پس از آن استان هرمزگان با نرخ ۷.۰۳ درصد نسبت به سایر استان‌ها در رتبه دوم قرار گرفته است. در این میان ۰.۶۹ درصد زنان استان‌ سمنان و ۰.۸۱ درصد زنان مازندران همسرشان بیش از یک زن دارند که نسبت به سایر استان‌ها به ترتیب رتبه ۳۱ و ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند و در وضعیت بهتری قرار دارند.

اما در این میان وضعیت زنانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند نشان می‌دهد که بالاترین درصد زنانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند متعلق به استان ایلام و کمترین درصد متعلق به یزد است.

براساس این اطلس ۳۸.۸۸ درصد زنان استان ایلام و ۳۷.۷۵ درصد زنان استان کهگیلویه و بویراحمد هرگز ازدواج نکرده‌اند و نسبت به سایر استان‌ها به ترتیب رتبه اول و دوم را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند، این در حالیست که استان‌ یزد با نرخ ۲۵.۲۵ درصد و مازندران با نرخ ۲۶.۰۲ درصد به ترتیب در جایگاه ۳۰ و ۳۱ قرار گرفته‌اند.

در این آمار مردان مازندرانی کمترین میزان چند همسری را بعد از استان سمنان به خود اختصاص داده اند و در حوزه زنان ازدواج نکرده و بدون همسر نیز مازندران در رتبه های آخر قرار داد که نشان می دهد وضعیت ازدواج و دختران بازمانده از ازدواج نیز در مازندران مناسب است.

نرخ وضعیت زنان دارای همسر در استان‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که بالاترین درصد زنان دارای همسر متعلق به استان یزد و کمترین آن متعلق به ایلام است. طبق این اطلس استان یزد با نرخ ۶۶.۶۲۳ درصد در رتبه اول و استان مازندران با نرخ ۶۵.۵۱۶ درصد در رتبه دوم قرار گرفته‌اند، این درحالیست که کمترین درصد زنان دارای همسر به ترتیب متعلق به استان‌های ایلام و سیستان و بلوچستان است به طوری که زنان استان ایلام با نرخ ۵۳.۵۹۱ درصد و زنان استان سیستان و بلوچستان با نرخ ۵۴.۷۴۷ درصد نسبت به سایر استان‌ها به ترتیب رتبه ۳۱ و ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

از این رو در این بخش نیز، بیش از 65 درصد زنان مازندرانی دارای همسر هستند و رتبه دوم را از این جهت دارند.

در رده بندی زنان بی‌همسر بر اثر فوت نیز بیشترین زنانی که بر اثر فوت یا طلاق همسرشان را از دست‌ داده‌اند متعلق به استان همدان و تهران هستند. براساس این گزارش، بالاترین درصد زنانی که همسرشان را بر اثر «فوت» از دست داده‌اند متعلق به استان همدان و کمترین آنها متعلق به استان بوشهر است.

طبق آمارها استان همدان با نرخ ۸.۶۰۶ درصد و استان گیلان با نرخ ۸.۴۲۹ درصد در این زمینه در جایگاه اول و دوم قرار دارند. در این میان کمترین درصد زنانی که بر اثر فوت همسرشان را از دست داده‌اند، با نرخ ۵.۹۰۶ متعلق به استان‌ بوشهر و پس از آن متعلق به کهگیلویه و بویر احمد با نرخ ۶.۱۳۲ است.

این آمارها در حالی اعلام می‌شود که بیشترین زنانی که همسرشان را بر اثر «طلاق» از دست داده‌اند متعلق به استان تهران و کمترین آنها متعلق به ایلام هستند. طبق این اطلس، استان تهران با نرخ ۲.۲۶۶ درصد و استان البرز با نرخ ۲.۱۲۳ درصد در این زمینه در جایگاه اول و دوم قرار دارد. این درحالیست در این میان کمترین درصد زنانی که بر اثر فوت همسرشان را از دست داده‌اند، با نرخ ۰.۵۲۱ متعلق به استان‌های ایلام و چهارمحال و بختیاری است.  در این دو بخش نیز وضعیت مازندران به میزان متوسط کشوری است.