بررسی اصلی‌ترین دغدغه‌های معلولان

حرف آنلاین: یکی از اقشاری که این روزها با بی‌مهری مواجه شده و مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرند، قشر معلولان در جامعه هستند که یا به دلایل مادرزادی یا در اثر سانحه و حادثه دچار معلولیت شده‌اند.  متاسفانه با آنکه در حال حاضر معلولان در جامعه ما تعداد قابل توجهی را تشکیل می دهند ، امکانات […]

حرف آنلاین: یکی از اقشاری که این روزها با بی‌مهری مواجه شده و مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرند، قشر معلولان در جامعه هستند که یا به دلایل مادرزادی یا در اثر سانحه و حادثه دچار معلولیت شده‌اند.  متاسفانه با آنکه در حال حاضر معلولان در جامعه ما تعداد قابل توجهی را تشکیل می دهند ، امکانات وتسهیلات چشمگیری برای زندگی، رفت و آمد، تعلیم وتربیت، تفریح و ورزش آنان فراهم نگردیده است.

اصلی ترین دغدغه های «معلولان»

این را باید دانست که برای معلولان زندگی راحت در خانه کافی نیست. آنها باید بتوانند بدون کمک دیگران شغلی مناسب پیدا کنند، به محل کارخود بروند، به کمپ ورزشی مختص خود مراجعه کنند یا حداقل به تماشای مسابقات ورزشی بروند و در فضای باز گردش وتفریح کنند.
در اكثركشورهاي جهان، به واسطه نگاه منطقی و جا‌افتاده‌ای كه افراد و طبقات جامعه به قشری به نام «معلول» دارند، بالطبع معلولان از رفاه بيشتری در زندگی برخوردارند و نهاد قانونگذار در امر قانونگذاری و بايد‌ها و نبايد‌هايی كه درحوزه رفاه اجتماعی تدبير می‌كند، نيازهای مضاعفی چون هزينه‌های سر‌سام‌آور دارو و درمان، رفت و آمد در سطح جامعه، اسكان و اشتغال و… را پيش‌بينی می‌كند كه يك معلول به واسطه نوع و اندازه معلوليت خود، علاوه بر حقوق يا دستمزد ماهانه، هزينه‌های مرتبط با معلوليت خود را به صورت ماهانه دريافت نمايد. اما نا‌گفته پيداست كه در كشور ما، معلولان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و نه تنها هزينه‌ای بابت معلوليت و نوع زندگی خاصی كه معلولان دارند به آنها پرداخت نمي‌شود، بلكه اين هموطنان از مقوله مهمی چون كار و اشتغال نيز بی‌بهره‌اند. از طرفي آن دسته از معلولان خوش شانسی که موفق شده اند تا کاری برای خود دست و پا کنند به دلیل ناتوانایی های جسمی نمی توانند تا بازنشستگی کار خود را ادامه دهند و چشم انتظار اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد مانده اند. در ادامه برخی از مشکلات اصلی این قشر در کشورمان را می خوانید.

3 درصد از سهم استخدام دولت، مختص معلولان/ طی دو سال گذشته هیچ معلولی استخدام نشده است

یکی از مشکلات معلولان، دغدغه کاریابی و اشتغال شان است که به دلیل مشکلات جسمی – حرکتی این افراد، بیشتر مدیران دستگاه‌های دولتی و خصوصی با وجود قوانین موجود که ملزم به استخدام افراد دارای معلولیت هستند باز هم از پذیرش این عزیزان خودداری می‌کنند.

بر اساس قانون 3 درصد از استخدامی‌های دولت در سال بايد معلول باشد. به تازگی رئيس سازمان بهزيستی كشور گفته است که سهميه استخدام معلولان از 3 به 5 درصد افزايش مي‌يابد. اين خبر گرچه به ظاهر امر بايد برای جامعه معلولان عزيز خبری مسرت بخش و خوشحال‌كننده باشد اما اينطور نيست! زیرا که ديگر معلولان به وعده و وعيد‌هايی كه در خصوص كار و اشتغال می‌شنوند، اعتنا نمی كنند.

همین چند روز پیش بود که انوشيروان محسنی‌بندپی در حاشيه مراسم افتتاح نخستين المپياد فرهنگي و ورزشی ناشنوايان كشور در سالن شهيد بهشتی مشهد با اعلام اين خبر كه به زودی سهميه استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی از 3 به 5 درصد افزايش می يابد، تعهد داد كه اقدامات و پيگيری‌های لازم در اين زمينه در حال انجام است و به زودی نهايی می‌شود.

در سال 1383 بود كه قانون 3 درصد سهميه استخدام معلولان، توسط مجلس شورای اسلامی تصويب شد و بر اساس آن مقرر شد كه 3درصد ازكل استخدامي‌های دولت در سال را معلولان تشكيل دهند اما محسنی بند‌پی اعتراف كرده كه طی دو سال گذشته استخدامی در دولت نداشته‌ايم اما به معلولان قول می‌دهيم طبق هماهنگی‌های انجام شده با سازمان مديريت و برنامه‌ريزی رعايت قانون 3‌درصد قطعاً امسال اجرايی می‌شود.

نگاه حسرت آمیز معلولان به پله های ادارات!

مسئله دیگری که برای معلولان مشکل ساز شده است این است که در بسیاری از شهرهای کشور و در اکثر نقاط، رمپ‌های ساخته شده در دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و ادارات برای معلولان قابل تردد نیست.
یکی از مهم ترین گله های معلولان به مسئولان وضعیت ساختمان های اداری و لحاظ نشدن وضعیت جسمی معلولان برای تردد در این ساختمان هاست. بدین ترتیب برای آنها که با ویلچر تردد می کنند راهی برای ورود پیش بینی نشده و نمی توانند کارهای بانکی و اداری و … خود را انجام دهند.

قوانین حمایت از معلولان، تصویب شده اما رنگ اجرا به خود ندیده است

می توان با اجرای کامل قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان و ارایه لایحه اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از سوی دولت بخش بزرگی از مشکلات این قشر را مرتفع کرد.

به تازگی رسول خضری، عضو هیات رئیسه فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس، اجرای کامل قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان را ضروری عنوان کرده و گفته: معلولیت نباید در جامعه برای معلولان محدودیت و ناتوانی ایجاد کند لذا سازمان تامین اجتماعی موظف است هر چه سریعتر قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان را در خصوص همه معلولان اجرا کند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، دلیل اجرا نشدن کامل قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان را کمبود بودجه بیان کرده و افزوده: به گفته دولت تنها دلیلی که باعث اجرانشدن کامل قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان شده کمبود بودجه و اعتبارات بوده است.

خضری، خواهان توجه بیشتر دولت به مشکلات  معلولان شده و تصریح کرده: لازم است سازمان تامین اجتماعی مشکلات اجرا نشدن کامل قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان را هر چه زودتر مرتفع کند و همچنین امیدواریم که مشکلات رفاهی، معیشتی و استخدامی این قشر هر چه زودتر حل شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، عنوان داشته: درطی سالهای گذشته قوانین متعددی برای حمایت از معلولان، تصویب و ابلاغ شده اند اما متاسفانه در زمان اجرا یا هرگز رنگ اجرا به خود ندیده اند  و یا ناقص اجرا شده اند./فردا نیوز