برخورد قانونی محیط زیست با کارخانه های آلاینده رودخانه چالوس

چالوس-خبرنگار حرف : فرماندار چالوس در جلسه حفاظت از منابع آبی شهرستان با اولتیماتوم جدی به متخلفان، از برخورد جدی و قانونی با این افراد خبرداد و گفت: پیش از این تذکرات و اخطارهای متعددی به متخلفان داده شد ولی متاسفانه اقدام لازم از سوی این افراد صورت نگرفته و همچنان شاهد تخلفات زیست محیطی […]

5

چالوس-خبرنگار حرف : فرماندار چالوس در جلسه حفاظت از منابع آبی شهرستان با اولتیماتوم جدی به متخلفان، از برخورد جدی و قانونی با این افراد خبرداد و گفت: پیش از این تذکرات و اخطارهای متعددی به متخلفان داده شد ولی متاسفانه اقدام لازم از سوی این افراد صورت نگرفته و همچنان شاهد تخلفات زیست محیطی توسط آلایندگان این رودخانه هستیم.

محمدناصر زندی با بیان اینکه اولویت اول ما محیط زیست می باشد افزود:  ما از تولید حمایت می کنیم به شرطی که محیط زیست را آلوده نکنند. تولید و اشتغال به قیمت نابودی محیط زیست معنی ندارد.

وی با تاکید بر تشکیل کارگروه ویژه در خصوص رودخانه چالوس با حضور مدیران و کارشناسان مربوطه شهرستانهای چالوس و نوشهر و اقدامات اساسی در برخورد با متخلفین گفت: با توجه به تکرار تخلفات علیرغم تذکرات و اخطارهای جدی، با این افراد برخورد قانونی خواهیم داشت.  فرماندار چالوس ضمن ملزم کردن اداره محیط زیست شهرستان در بررسی کارشناسی دقیق و اجرای قانون در این راستا گفت: بایستی از ادامه فعالیت معادن و کارخانجات متخلف که به هشدارها و تذکرات هیچ توجهی نداشته و کماکان به تخریب محیط زیست ادامه می دهند جلوگیری شود.

زندی با تاکید بر نظارت و پایش مستمر محیط زیست گفت: هیچگونه کوتاهی از سوی متولیان امر در این رابطه پذیرفتنی نیست.  فرماندار چالوس همچنین در ادامه با اشاره به کمبود آب در منابع آبی سطحی و سفره های زیرزمینی گفت: با توجه به کاهش بارش باران و برف و پیش بینی کمبود آب شرب و زراعی در سال جاری، بایستی ضمن جلوگیری از هدررفت آب شرب، در خصوص توزیع آب زراعی نیز برنامه های مدون داشته تا به مشکل بر نخوریم.

وی با بیان اینکه با پیدا کردن راهکارهای لازم، دقیق، علمی و کارشناسی بایستی این مشکل را مدیریت کنیم اظهارداشت: منابع آبی در خطر بوده و سفره های زیر زمینی وضعیت خوبی ندارند. در همین راستا مهمه دستگاه های مربوطه بایستی طرح ها و برنامه های خود را اعلام تا نسبت به اجرایی شدن آنها از هم اکنون گام های اساسی برداریم.

استان مازندران به دلیل برخورداری از شرایط خاص جغرافیایی دارای منابع آبهای سطحی فراوانی است که در صورت حفظ و حراست از آن بویژه در حوزه زیست محیطی می توان از آنها بعنوان منابع پایدار تامین آب و همچنین اجرای طرح های گردشگری استفاده نمود که این امر مستلزم رعایت از سوی ساکنان و کسبه (کارخانجات و معادن) اطراف رودخانه و مدیریت صحیح و مدون نهادهای مربوطه می باشد.

رودخانه چالوس بعنوان یکی از منابع آبی این شهرستان مدتی است به دلیل برخی تخلفات و سوءاستفاده های زیست محیطی حال و روز خوبی نداشته و این وضعیت اعتراض شدید حامیان محیط زیست و شهروندان منطقه را درپی داشته است. رهاسازی برخی مواد آلاینده و همچنین گل و لای ناشی از فعالیت معادن و کارخانجات در مسیر رودخانه علاوه بر تهدید بروز بیماری های متعدد، موجب چهره زشت و گل آلودی این رودخانه زیبا که از مرکز شهر چالوس میگذرد شده است.

در همین راستا جلسات متعددی در چالوس به ریاست فرماندار این شهرستان برگزار و تذکرات و اخطارهای جدی به متخلفان داده شد، اما متاسفانه همچنان این تخلفات ادامه دارد و مدتهاست مردم این منطقه منتظر شفاف شدن آب این رودخانه خروشان و زیبا هستند.

کاهش سطح بهداشت عمومی، تخریب محیط زیست و اثرات منفی در حوزه گردشگری می رود تا این ظرفیت مهم را تبدیل به تهدید بزرگی برای منطقه کند و چنانچه مدیریت صحیح و برخورد جدی در این حوزه صورت نپذیرد شاید اثرات بجا مانده از این سوءاستفاده ها سالها بر پیکره چالوس زیبا باقی بماند.