بخش خصوصی آماده اجرای شعار سال

حرف آنلاین: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران معتقد است که شرایط لازم برای اجرای شعار سال (تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) در استان مازندران فراهم بوده و تولید دانش‌بنیان نیازی به جلسات، همایش و قانون جدید ندارد. مجتبی رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی حرف مازندران در آغاز سال جدید با محوریت شعار سال، ضمن تقدیر […]

حرف آنلاین: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران معتقد است که شرایط لازم برای اجرای شعار سال (تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) در استان مازندران فراهم بوده و تولید دانش‌بنیان نیازی به جلسات، همایش و قانون جدید ندارد.

مجتبی رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی حرف مازندران در آغاز سال جدید با محوریت شعار سال، ضمن تقدیر از مقام معظم رهبری به‌خاطر توجه به حوزه تولید طی چند سال متوالی، افزایش بهره‌وری را حلقه مفقوده رشد اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه ما به آن نرسیدیم.

وی در تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این شرکت‌ها حکم آسانسور در آپارتمان‌های بلند را دارند و در تیراژ بالا می‌توانید تولید بارزی را به نمایش می‌گذارد استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها به مجریان کار بستگی دارد متاسفانه ما عادت کردیم در حد شعار حرف زده و کار را از مفهوم تهی کنیم.

رضوی تاکید کرد: در راستای تحقق شعار سال از مجلس تقاضا می‌کنیم که به‌دنبال قانون تازه نباشد، چرا که در سال ۱۳۸۹ قانون موردنظر تصویب شد، از این رو کار باید به‌صورت هسته‌ای توسط متخصصین انجام شود.

رئیس خانه صمت مازندران با بیان اینکه پارک علم و فناوری، سازمان برنامه و بودجه، سازمان صمت، اتاق بازرگانی و خانه صمت از جمله دستگاه‌هایی هستند که باید در مسیر تولید دانش بنیان و اشتغال‌زایی موثر باشند، تعامل و همکاری را لازمه پیشرفت دانست و تاکید کرد: همچنین این موضوع نیاز به عزم عمومی دارد، شرکت‌های دانش بنیان باید وارد محیط کسب و کار شوند، ما راجع به موضوع فضایی صجبت نمی‌کنیم.

رضوی عنوان کرد: موضوع خیلی ساده است ما یک سری ایده داریم و ایده‌پرداز شبیه همین استارتاپ‌ها، طرف منتظر جذب سرمایه‌گذار است، پس باید بورس استارتاپ به راه انداخته و یک سری اتفاق تعریف کنیم و تا سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها طی جلسه‌ای توافق کنند، همچنیم اگر کار را به افراد کاردان بسپاریم حتما به نتایج درستی خواهیم رسید.

رئیس خانه صنعت و معدن مازندران در پاسخ به این سوال که آیا باوجود رانتها و وفور پارتی بازی راه‌حلی برای بهبود شرایط موجود و افزایش میزان اشتغال به‌کار نیروهای متخصص درنظر دارید؟ گفت: این مورد یک جنگ واقعی بین افراد کاردان و افرادی که دنبال رانت هستند، است، همانطور که در جنگ‌ها ما سنگر به سنگر جلو می‌رویم الان ما هم باید چنین کاری انجام بدهیم، برویم با تمام آثار این نوع موارد بجنگیم، ما نیاز به تلطیف فضای کسب و کار برای جلوگیری از فرار صاحبان ایده و افراد مستعد داریم.

این مسئول با اشاره به اینکه در شعار یک نوع زکاوت وجود دارد، یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان سرعت بالایی در تولید ناخالص ملی دارند و چنانچه افزایش صورت بگیرد، افزایش درآمد، عدالت اجتماعی و همان اشتغال و در نهایت فقر کاهش پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: بنده اعتقاد دارم موضوع باید به‌صورت هسته‌ای و کاربردی تعریف شود و مجلس خودش را وارد معرکه نکند تا کار با سرعت انجام شود، همچنین توجه به موضوع واردات ۸ هزار کالا در کشور مهم است اینکه گمرک اطلاعات بدهد، شرکت‌های داخلی بیایند بگویند کدام یک از این محصولات را میتوانند تولید کنند تا از تعداد کالاهای وارداتی کاسته شود، دنیا برای فکر پول می‌دهد ولی ما برای خرید کالاهایی که خود میتوانیم تولید کنیم.