با مجلس/ پایان خبرگان چهارم با نبود او و سخنرانی جنجالی نماینده مازندران

چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اول اسفند ماه سال 85 با پیام مقام معظم رهبری آغاز و با دیدار رئیس و اعضای این مجلس با رهبر انقلاب در 20 اسفند ماه سال 94 کار خود را به پایان رساند.

چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اول اسفند ماه سال 85 با پیام مقام معظم رهبری آغاز و با دیدار رئیس و اعضای این مجلس با رهبر انقلاب در 20 اسفند ماه سال 94 کار خود را به پایان رساند.

نوزدهمین اجلاسیه دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، در محل ساختمان مجلس قدیم برگزار شد. ابتدای این جلسه تا آغاز بکار رسمی این اجلاس همچون دوره‌های گذشته با حواشی همراه بود. از ورود زود هنگام آیت‌الله هاشمی و مواجه نگاه وی با آیت‌الله جنتی تا ورود با تاخیر آیت‌الله مصباح و نشستن کنار آیت‌الله جنتی. با توجه به اینکه این اجلاس پس از اعلام نتایج انتخابات دوره مجلس پنجم برگزار شد، عکاسان سعی می‌کردند بیشترین فریم را از کسانی بگیرند که در دوره بعدی این مجلس حضور ندارند. در این میان خنده‌های آیت‌الله هاشمی و حجت‌الاسلام حسن روحانی در کنار هم و چهره گرفته برخی از نمایندگان که نتوانستند به مجلس بعدی راه یابند از سوژه‌های عکاسان بود.

آخرین اجلاسیه دوره چهارم با سخنرانی آیت‌الله یزدی آغاز شد. او در ابتدای سخنانش به عدم راهیابی‌اش به مجلس خبرگان بعدی اشاره و گفت که در آینده خدمتتان نیستم و از این اتفاق خوشحالم. رییس مجلس خبرگان همچنین با رد برخی اخبار مبنی بر فشار از سوی وی به بعضی از منتخبان خبرگان تهران برای کناره‌گیری و ورود او به مجلس خبرگان، آن را کذب محض خواند و اعلام کرد که نه از ناحیه وی و نه از سوی جامعه مدرسین اقدامی صورت نگرفته تا او بتواند به مجلس راه یابد.

فشار بر شوراي نگهبان به روايت آيت الله جنتي

 

طبق آنچه که به عنوان دستور کار این مجلس عنوان شده بود، آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان و محمد نوبخت سخنگوی دولت از مهمانان ویژه این اجلاسیه بودند. آیت‌الله جنتی در این اجلاسیه به بیان گزارشی از برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی پرداخت. او از فشارها به شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌ها سخن گفت. به گفته وي، افرادی بودند که از نظر علمی مورد تأیید بودند، اما چون در سایر شرایط، صلاحیت آن‌ها احراز نشد؛ عده‌ای همین را مستمسکی برای فشار به شورای نگهبان قرار دادند. آیت‌الله جنتی بار دیگر از تعداد بالای ثبت‌نام کنندگان در این دو انتخابات انتقاد کرد و گفت که برای کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری که علمیت و شرایطی دیگر وضع شده، افرادی ثبت نام کرده بودند که اساساً تحصیلات حوزوی نداشتند و در ابعاد دیگر هم فاقد شرایط اولیه بودند.

در ادامه نوبت صبح این جلسه، آیت‌الله معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات تاکید و آیت‌الله اراکی نیز به بررسی و بیان اهمیت مجلس خبرگان پرداخت و توضیحاتی نیز در مورد ترکیب فعلی این مجلس و ترکیب مجلس آینده بیان کرد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتخابات هفتم اسفند بر ضرورت بازنگری و اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد.

آیت الله علی معلمی در نطق پیش از دستور آخرین اجلاس چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری افزود: نکته دیگر در خصوص شیوع و نوع تبلیغات نامزدهای این مجلس است که به نظارت و تدوین قانون متناسب نیاز دارد.

نماینده مازندران در مجلس خبرگان تأکید کرد: افتخار ما شاگردی حضرت امام(ره) در نجف اشرف و همراهی ایشان در قیام علیه نظام شاهنشاهی و پس از رحلت آن امام عزیز پشتیبانی از ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب است اما در ایام تبلیغات انتخاباتی، شاهد برخی تخریب ها و بد اخلاقی ها بودم که گسست و انشقاق در جامعه و بین متدینین را موجب می شد.

آیت الله معلمی افزود: اینجانب هیچگاه از خط امام و رهبری معظم نه تنها جدا نشده بلکه همواره مدافع و پشتیبان بوده و هستم.

در جلسه عصر روز اول این مجلس نیز برخی از اعضا به بیان نظرات خود در مورد مسائل روز پرداخته و حجت‌الاسلام احمد خاتمی نیز در سخنانی کوتاه تاسف خود از نبودن آیات یزدی و مصباح در مجلس پنجم خبرگان را ابراز کرد. اعضا پس از اتمام جلسه، شام میهمان رییس مجلس خبرگان بودند.

 

دو سخنراني اقتصادي در آخرين اجلاسيه

 

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت میهمان ویژه نوبت صبح روز دوم اجلاسیه نوزدهم خبرگان بود. او که برای بیان گزارشی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه‌های داخلی و خارجی در جمع خبرگان حاضر شده بودند، گزارشی ارائه کرد که در آن هم به رشد اقتصادي کشور اشاره شد و هم به زمينه هاي تورم و راه هاي کاهش آن با تاکيد بر اقتصاد مقاومتي. پايان سخنان وي هم با طرح سوالاتي از سوي اعضاي مجلس خبرگان رهبري همراه شد که نوبخت به آنها پاسخ داد.

محمد خوش‌چهره از اقتصاددانان مطرح کشور نیز به عنوان سومین مهمان ویژه به تشریح و تحلیل اوضاع اقتصادی کشور پرداخت. وی با آسیب شناسی مشکلات اقتصادی و ریشه‌های آن، اقتصاد مقاومتی را نه تنها یک نسخه درمان اقتصادی، بلکه یک بینش و زمینه ساز مکتب با پشتوانه علمی، اسلامی و ملی عنوان کرد که براساس شعارهایی که در انقلاب اسلامی، مطرح و امروز از سوی رهبر معظم انقلاب، طرح شده است. (اینجا)

آیت‌الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان پیرامون ضرورت دفاع و حمایت از عملکرد شورای نگهبان در خصوص احراز صلاحیت ها سخن گفت و افزود: علی رغم قابل تقدیر بودن زحمات شورای محترم نگهبان در بحث احراز صلاحیت ها، اما وجود لفظ عدم احراز صلاحیت و یا عدم صلاحیت در جامعه و بین مردم نیاز به توجیه و تفسیر دارد، زیرا عده ای که در شهرستان ها دارای مناصب عالی و مورد اعتماد مردم هستند، اما با استناد به مواردی از قانون انتخابات ، صلاحیت آنها احراز نشده با تزلزل جایگاه در بین مردم مواجه می شوند و مردم در مورد او حرف و حدیث هایی زده و حیثیت فرد از بین می رود. با اینکه قطعا نظر شورای محترم نگهبان اینگونه نیست اما به دلیل وجود این لفظ در قانون، مستمسکی برای هتک حیثیت افراد می شود.» لهذا باید الفاظ قانون اصلاح شود و به کلماتی که مفهوم بد نداشته باشند تبدیل گردد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی نیز طی سخنانی در این اجلاسیه اعلام کرد که شیوه ناصحیح واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی نه تنها کمکی به رشد اقتصادی کشور نکرده، بلکه به ایجاد اختلاف طبقاتی بیش از پیش دامن زده است و باید برای آن فکری کرد. علی فلاحیان نیز در این اجلاسیه از توهین و تخریب برخی از روحانیون معتمد امام (ره) و انقلاب انتقاد و آن را نیازمند بررسی و تحلیل عنوان کرد.

آخرين روز از رياست آيت الله يزدي

در پایان این اجلاسیه، آیت‌آلله یزدی بار دیگر بر مراقبت از هویت حاکمیت ولی فقیه توسط خبرگان تاکید کرد و گفت که مقبولیت نظام اسلامی با رای مردم حاصل می‌شود اما مشروعیت مسئولان نظام جز با تائید ولی فقیه حاصل نخواهد شد. همانطور که رئیس جمهور توسط رهبری تعیین می‌شود و نمایندگان مجلس نیز بدون تائید شورای نگهبان قانونی نمی‌شوند و مصوبات مجلس نیز جز با مراقبت شورای نگهبان و تائید آن‌ها قانونی نیست به‌‌ همان شکل نیز مسئولان نظام باید تائید رهبری را با خود داشته باشند تا مسئولیتشان مشروع باشد. او در پایان سخنانش اعلام کرد که 97 درصد راه یافتگان به مجلس خبرگان دوره پنجم همان نگاه فقهی به مساله ولایت فقیه در دوره چهارم را دارند و ابراز امیدواری کرد که مجلس آینده نیز بتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند.

در بیانیه پایانی این دوره از مجلس خبرگان نیز اعضا تاکید کردند؛ اینک که انتخابات دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی در سال «همدلی و همزبانی دولت و ملت» با شور و حرارتی وصف ناپذیر، برگزار و بار دیگر وجود مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شد؛ حال نوبت منتخبان مردم است که به فرموده رهبر معظم انقلاب، سپاسگزاری شایسته را در خدمت صادقانه به مردم و کشور و نظام اسلامی محقق سازند؛ ساده‌زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در جایگاه مسؤولیت، ترجیح منافع ملی بر خواسته‌های شخصی و جناحی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه، واکنش انقلابی به نقشه‌های بدخواهان و خائنان، منش جهادی در اندیشه و عمل و در یک جمله، کار برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا را برنامه دائمی خویش در دوران این مسؤولیت بدانند و به هیچ قیمت از آن تخطی نکنند..