بازگشت مهمانان به قتلگاه!

هر ساله با سرد شدن هوا پرندگان زیادی به تالاب بین المللی میانکاله کوچ می‌کنند و تا اواخر اسفند در این تالاب می‌مانند. تالاب بین المللی میانکاله هرساله مقصد پرندگان مهاجر زیادی است، در این تالاب پرندگانی از نوع فلامینگو‌های شیلیایی و آمریکایی، قو‌ها، عقاب دریایی دم سفید، چارخو، چنگر، خوتکا، پلیکان، حواصیل خاکستری و […]

هر ساله با سرد شدن هوا پرندگان زیادی به تالاب بین المللی میانکاله کوچ می‌کنند و تا اواخر اسفند در این تالاب می‌مانند.

تالاب بین المللی میانکاله هرساله مقصد پرندگان مهاجر زیادی است، در این تالاب پرندگانی از نوع فلامینگو‌های شیلیایی و آمریکایی، قو‌ها، عقاب دریایی دم سفید، چارخو، چنگر، خوتکا، پلیکان، حواصیل خاکستری و چنگر نوک سرخ وجود دارد.

هر ساله از اوایل شهریور ماه که هوا شروع به سرد شدن می‌کند، حدود ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون پرنده به سمت تالاب میانکاله مهاجرت خود را آغاز می‌کنند و در اواخر اسفند ماه با بالا رفتن دمای هوا شروع به بازگشت به خانه‌هایشان می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در این تالاب نادرترین پرنده‌های جهان را می‌توان دید، میان کاله یکی از ۱۲ ذخیره‌گاه بین‌المللی زیست کره در ایران است، که در یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که در سال ۹۸ بیش از ۵۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله به دلیل مسمومیت با سم بوتولیسم تلف شدند. بوتولیسم علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله اعلام شد. همچنین در سال 99 نیز حدود20 هزار قطعه لاشه پرندگان تلف شده از سطح آب ، لنجزارهای حاشیه و خشکی اطراف تالاب میانکاله جمع آوری شد.

این در حالی بود که در سال گذشته دامپزشکی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پس از انجام تمامی آزمایش‌ها ، تحلیل داده‌ها و طرح فرضیات مختلف به این نتیجه رسیده که علت مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله بیماری بوتولیسم بوده است.

روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه خود مراحل ۱۳ گانه ای را که این سازمان برای نتیجه گیری قطعی علت مرگ پرندگان مهاجر پیموده ، تشریح نمود و از جمع آوری اطلاعات میدانی ، تحلیل داده ها ، تهیه تابلوی بالینی غالب پرندگان بیمار ، تهیه تابلوی کالبد گشایی از پرندگان مریض و تازه تلف شده ، ارزیابی خواص  فیزیکو شیمیایی آب و رسوب میانکاله ، ارزیابی اولیه تغییرات اکوسیستمی محل ، انجام اپیدمیولوژی توصیفی ، ارائه فرضیه های احتمالی ، انجام تست های آزمایشگاهی برای تایید و یا رد فرضیه های احتمالی ، تحلیل نتایج آزمایشگاهی دریافتی از آزمایشگاه های مجاز و معتبر برای تایید و یا رد فرضیه های احتمالی به عنوان بخشی از این مراحل یاد کرده است.

دامپزشکی کشور پس از تشریح اقدامات میدانی و عملیاتی انجام شده ، نتیجه گیری کرده است که با توجه به آلگوریتم آزمایشگاهی در محورهای ششگانه بیماری های فرامرزی بر اساس تست های پیشرفته مولکولی، بیماری های باکتریایی با کشت در محیط های اختصاصی، مسمومیت های ناشی از سموم ارگانوفسفره، مسمومیت های ناشی از سموم ارگانوکلره، فلزات سنگین و بیوتوکسین و مطالعات میدانی عملیاتی انجام گرفته بر روی جمعیت حیات وحش دامی منطقه از جمله گراز یا خوک وحشی ، عامل اصلی رخداد مرگ و میر بالای پرندگان تالاب میانکاله سم بیوتوکسین حساس به حرارت یا بوتولیسم بوده است.

تالاب بین المللی میانکاله با حدود ۴۰ هزار هکتار مساحت در شرق استان مازندران واقع است و تا اینچه برون در استان گلستان ادامه دارد. این تالاب همه ساله به خاطر داشتن ذخایر غذایی مناسب یکی از مهم ترین کانون های فرود پرندگان مهاجر در مازندران به شمار می رود. طبق آمارهای رسمی به طور میانگین سالانه بیش از ۱۳۰ تا ۱۵۰ گونه از پرندگان مهاجر و بومی با جمعیت ۱.۵ میلیون بالی از این تالاب تغذیه می کنند.

بوتولیسم قصه چند ساله ای است که هر ساله تعداد زیادی از این پرندگان مهاجر را به کام مرگ فرو می برد . حال باید دید در سال جاری همت و اراده ای برای ریشه کن کردن این معضل چند ساله در مسئولان استان و کشور برای از بین بردن این چالش زیست محیطی وجود دارد یا خیر ؟