رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران :

بازرگانی برنج مازندران نیازمند بروزرسانی و سازگاری با تجارت جهانی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : بازرگانی برنج مازندران از مواردی است که نیازمند بروزرسانی و سازگاری با شرایط بازار و تجارت جهانی است و با روش‌ها و افکار سنتی نمی‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.

به گزارش حرف آنلاین ؛ حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در اولین نشست هیأت مدیره دوره هشتم انجمن برنج ایران در موسسه تحقیقات برنج آمل برضرورت رونق بازرگانی برنج مازندران تاکید کرد و گفت: عقب افتادگی تاریخی در زیرساخت‌های تولید محصولات کشاورزی مازندران داریم و نتوانستیم سرمایه‌گذاری خوبی در مهار و ذخیره‌سازی آب داشته باشیم.

او با بیان اینکه تولید برنج و مراحل پس از آن از موضوعاتی می باشند که بیشتر مورد توجه است،افزود:مازندران ظرفیت ویژه‌ای در تولید برنج دارد و باید به استمرار و پایداری برسد.

حسن عنایتی شرایط اقلیمی در تولید برنج را بسیار تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: امسال شاهد کاهش ۳۵ درصدی بارش‌ها در استان بودیم و لازم است تولید برنج را با این شرایط مطابقت و سازگاری دهیم.

عنایتی از نیاز تولید برنج به آخرین متد و روش‌های علمی خبر داد و گفت: داشته‌های جهاد کشاورزی مازندران باید بروزرسانی شود تا هم بهره‌وری را افزایش دهیم و هم عملکرد‌ها را بالا ببریم.

وی ادامه داد : در حوزه ارقام و بذر پیشرفت خوبی نداشتیم و بخش خصوصی هم نتوانست بخوبی پای کار بیاید و تامین بذر مناسب داشته باشد و اگر با همین منوال پیش برویم قطعا در دستیابی به اهداف با چالش مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه فناوری و تکنولوژی در تولید برنج مورد استفاده قرار گرفت اما در حد کفایت نیست و متناسب با قطعات زمین و شرایط اقلیمی استان نیست، گفت: تجارت و بازرگانی برنج از مواردی است که نیازمند بروزرسانی و سازگاری با شرایط بازار و تجارت جهانی است و با روش‌ها و افکار سنتی نمی‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.

این مسئول ذکر کرد : اصلاح ساختار و برندسازی در حوزه بازار برنج انجام شد ولی اصلا مورد انتظار و کافی نیست و به هیچ وجه پاسخگوی نیاز و سلیقه بازار نیست.

وی تاکید کرد :واردات برنج و ثبت سفارش این محصول مطابق با نیاز واقعی و درنظر گرفتن تولید داخلی نبود و بهمین خاطر در بازار این محصول در استان با چالش مواجه شدیم.

حسن عنایتی کلیجی خاطرنشان کرد : تخلیط برنج هم در برخی مواقع باعث شد به برند و جایگاه برنج استان خدشه وارد شود که نیاز داریم با برندسازی مناسبت با این پدیده مقابله کنیم.