بازار فروش دغدغه اصلی‌ تولیدکنندگان نخ ابریشم در بابلکنار مازندران

یک تولیدکننده مازندرانی نخ ابریشم،  بازار فروش را یکی از مشکلات اصلی این حوزه اعلام کرد.

کبری محمدی از روستای لمارون بخش بابلکنار مازندران تولیدکننده نوغان و نخ ابریشم که در نمایشگاه روز مازندران غرفه دارد، در گفت و گو با حرف آنلاین، می‌گوید: از حدود ۲۵ سال گذشته تاکنون مشغول به‌کار نوغان‌داری هستم.

محمدی می‌افزاید: از دوران کودکی که در کنار مادرم بودم و به وی در این کار کمک می‌کردم تاکنون نیز مشغول اینکار هستم.

این کشاورز نوغان‌دار میزان تولید نخ در طول سال را مربوط به تعداد پیله دانست و یادآور شد: برای پرورش کرم ابریشم  طول سه فصل بهار، تابستان و پاییز می توان کرم ابریشم پرورش داد.

خانم محمدی ادامه داد: با توجه به آموزش‌های جهاد کشاورزی و تجهیزاتی نظیر قفسه‌های پرورش کرم ابریشم، میزان تولید افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه دستگاه استخراج نخ از پیله کرم ابریشم را از اصفهان خریدم، یادآور شد: در حال حاضر دلال پیله کرم ابریشم را خام از کشاورز می‌خرد اما امسال با خریداری دستگاه بجای خام فروشی قصد تولید نخ ابریشم را دارم.

این نوغان‌دار مهم‌ترین مشکل در حوزه تولید نخ ابریشم را در زمینه بازار فروش دانست و تصریح کرد: در هر فصل حدود ۶۰۰ کیلو پیله از کرم ابریشم تولید می‌کنم که از این مقدار حدود ۱۰۰ کیلو نخ ابریشم استخراج می‌شود.

خانم محمدی افزود: نخ ابریشم در حال حاضر برای تولید فرش، پارچه و همچنین در بیمارستان‌ها برای نخ بخیه کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: کیفیت نخی تولیدی این منطقه با توجه به وضعیت آب و هوایی و کیفیت برگ‌های توت، از نظر ضخامت و نیز لطافت بهتر از نخ‌هایی مناطق دیگر است.

به گزارش حرف آنلاین، نوغانداری فعالیت های دیرینه بابلکنار است و به عنوان برند منطقه انتخاب شده که با اقدامات انجام شده به نظر می‌رسد در حال گسترش است.

در سال 1400 صنعت نوغان بابلکنار ۱۲۰ درصد رشد داشت که به همین دلیل نخستین جشنواره نوغانداری استان در منطقه بابلکنار برگزار شد تا گام مثبتی برای توسعه این صنعت برای روستاهای پایین دست منطقه باشد.

این حرفه برای رشد و توسعه خود نیازمند حمایت ویژه از سوی بانک‌ها، جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه های دولتی دارد. تولیدکننده با این تسهیلات و حمایت های انجام شده خواهد توانست پیله را تبدیل به نخ ابریشم کرده تا سود سه برابری را بدست آورد.

تعداد نوغانداران منطقه  بابلکنار ۵۰۰ نفر هستند و این منطقه پایلوت خرید و فروش پیله نوغان شهرستان است که تولید کنندگان بندپی شرقی و غربی هم به این منطقه مراجعه می‌کنند.

نمایشگاه روز مازندران از ۱۱ آبان ماه در محل نمایشگاه های بین المللی مازندران در قائم شهر آغاز شده و تا امروز ۱۵ آبان ادامه دارد.