این بی رونقی ما از ماست که برماست

حرف آنلاین: :سارا ربیعی/ پس از مدتها بالاخره مسئولان حوزه گردشگری مازندران نگرانی خود را از فصلی بودن گردشگری در مازندران و لزوم بستر سازی در امر توریسم زمستانی اعلام کردندتا شاید این نگرانی ها روزی اثرکند و بازار کساد گردشگری زمستانه در مازندران که سالها بی توجه رها شده است رونق یابد. از جمله […]

حرف آنلاین:

:سارا ربیعی/ پس از مدتها بالاخره مسئولان حوزه گردشگری مازندران نگرانی خود را از فصلی بودن گردشگری در مازندران و لزوم بستر سازی در امر توریسم زمستانی اعلام کردندتا شاید این نگرانی ها روزی اثرکند و بازار کساد گردشگری زمستانه در مازندران که سالها بی توجه رها شده است رونق یابد. از جمله تحولاتي كه در دهه هاي اخير در صنعت توريسم به وجود آمده، تنوع فصلي آن است. توريسم زمستاني یكي از اشكال فصلي جهانگردي است كه در گذشته طبقات ممتاز اجتماعي مي توانستند از آن استفاده كنند، ولي امروز به علت رونق جهانگردي، وجود تسهيلات ارزان قيمت و بومي شدن جريان هاي توريستي، مورد توجه ديگر اقشار مردمي نيز واقع شده است. كشورهايي كه داراي موقعيت هاي مناسب كوهستاني و دامنه هاي برفگير هستند شرايط ايده آل براي توريسم زمستاني به وجود مي آوردند. آنچه كه به توريسم زمستاني رونق مي بخشد، شرايط و عوامل مناسبي است كه به طور نسبي با يكديگر در رابطه هستند.  مهمترين اين عوامل عبارتند از: درجه حرارت مناسب در فصل زمستان، ميزان آفتابي بودن روزها، سرعت باد، پوشش برف، ناهمواريها و پوشش گياهي.
در توريسم زمستاني، ارتفاع برف و مدت زماني كه بر روي زمين باقي است، نقش مهمي دارد. ارتفاع مطلوب برف40 تا 60 سانتي متر در يك دوره طولاني است. از نقطه نظر پوشش گياهي نيز، جنگلهاي سرو و كاج مهمترين شرايط مناسب در تفريحات زمستاني را فراهم مي نمايند. علاوه بر اين، زيبايي جنگلهاي سرو و كاج با پوشش برفي خود، زيبايي خاصي براي توريستها دارد.

اگر چه گردشگری زمستانی برای گروهی محدود جا افتاده ولی به طور کلی این رشته و این نوع از گردشگری به ظاهر آشناست و در مفهوم، مساله ای عجیب وهیجان انگیز با ریکس بالا و دردسر ساز است. نبود اطلاعات و فقدان نگاه تخصصی و خلاقانه به گردشگری زمستانه، به خصوص تفریحات و ورزشی های زمستانی، باعث شده است که ایران در زمستان، با رکود شدید گردشگری داخلی، مواجه می شود. این در حالی است که کشورهای چین (شهر هاربین یا شهر یخی) و ژاپن (ساپورا) با برگزاری فستیوال های سالانه زمستانه، حتی گردشگران خارجی کشور های اروپایی که صاحب سبک در گردشگری زمستانه هستند را میزبانی می کنند.

متاسفانه گردشگری زمستانه با وجودپتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه بی شماری در مازندران  ،استانی که صدرنشین حضورگردشگران کشوراست هم  جایی ندارد. از کوه های پر برف و یخچال های طبیعی و آبشارهای یخی برای ورزش های حرفه ای زمستانی  گرفته، تا مناطق برف خیز کیاسر، بلده نور و کجور و… و اتفاقات فصلی در تالاب ها و رویش برخی گیاهان در جنگل ها، و تغییر سبک زندگی برخی از مردم در استان همه فرصت هایی است که در پناه توسعه گردشگری زمستانه، می تواند بالفعل شده و به ظرفیت سرمایه ای تبدیل شوند، این روزها گویا مسئولان بزرگترین قطب گردشگری ایران نیزهرچند دیر اماجای خالی این نوع گردشگری را در مازندران حس کردند و زمزمه هایی از تدابیرسازمانی در حوزه توریسم زمستانی در این استان به گوش می رسد.

* برنامه نداریم

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در کارگروه تخصصی فرهنگی -اجتماعی استان از مدیران مازندرانی خواست  برای گردشگری زمستانی حداقل در حوزه سازمانی خود تدبیر کرده و پیشنهادات را به استانداری ارائه کنند.علیرضا یونسی گفته که  برای سفرهای زمستانی در مازندران برنامه خاصی نداریم .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه تعطیلات دعوت بیکاری در جامعه است در حالی که تعطیلات در همه جای دنیا مقدمه کسب انرژی در فعالیت‌های خدمات عمومی دولتی و غیردولتی و همچنین بخش خصوصی است، گفت: «نقشی در فرهنگ تعطیلات نداشتیم اما مردم در بسیاری از باورها و اعتقادات، تعریفاتی را دارند.اگر به همه زمانی شدن سفر می‌اندیشیم مازندران باید بیشتر آماده باشد چرا که در مازندران زمینه برای سفر زمستانی وجود ندارد و برای تقویت این بخش تلاش نکردیم.»

*جاذبه‌هاي گردشگري زمستاني در مازندران

استان مازندران از ظرفيت‌هاي بکر و کم‌نظيري در زمينه گردشگري زمستاني برخوردار است که شرايط را براي توسعه اين شاخه از گردشگري و جذب گردشگر در اين فصل فراهم مي‌کند. گردشگری زمستانی در مازندران در مفهوم غریب است چراکه هنوز به طبیعت گردی و سفرهای زمستانی به مفهوم خاص آن نگاه تخصصی نشده است.
پرنده‌نگری در تالاب ها ، زندگی زمستانی روستاییان  ، برگزاری مراسم سنتی در روستاها و ییلاقات استان، کوهپیمایی، بیتوته کردن در کلبه‌های جنگلی و استفاده از غذاهای محلی و سنتی ،لذت بردن از چشم‌اندازهای زیبای برفی و کوهستانی ،حضور در بازارهای محلی  و اماکن تاریخی از جمله فعالیت‌های مورد استفاده گردشگران زمستانی در مازندران محسوب می‌شود.
منطقه کياسر ساري، کجور نوشهر، بلده نور، سيابيشه کندوان، آلاشت سوادکوه و لاريجان آمل که پوشيده از برف هستند، بکرترين مناطق براي گردشگري زمستاني محسوب مي‌شوند.

بازي‌ها و ورزش‌هاي زمستاني مانند اسکي تفريحي، جشنواره‌هاي زمستاني، ساخت مجسمه‌هاي يخي و سورتمه‌سواري از جمله اقداماتي است که مي‌تواند در اين مناطق گردشگري برنامه‌ريزي شود.

همچنين مناطق ييلاقي متعددي در استان مازندران وجود دارد که با فراهم کردن برخي امکانات زير‌ساختي مي‌توان در کمتر از يک ساعت اختلاف دماي هواي اين مناطق را نسبت به شهرهاي استان تجربه کرد.

یکی از مهمترین بسترهای طبیعی توریسم زمستانی  در مازندران آبهای معدنی است که در حال حاضر به جز استفاده سنتی و معمولی استفاده دیگری از این امکان نمی شود.
این در حالی است که می توان با معرفی قابلیت های درمانی زمینه استفاده های متنوع از آبهای معدنی را فراهم کرد.
زمینه های فیزوتراپی، آب درمانی و درمان برای بیماری های روحی روانی در آبهای درمانی مازندران مهیا بوده اما تاکنون بی استفاده مانده است.

در حالي ظرفيت‌هاي موجود در استان مازندران بدون استفاده مانده که بسياري از کشورها با هزينه‌هاي هنگفت به طور مصنوعي و در شرايط کنترل شده فضاي گردشگري زمستاني را براي جذب گردشگران فراهم مي‌کنند.دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي با ايجاد تورهاي گردشگري زمستاني، برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي و برنامه‌هاي ورزشي مي‌توانند زمينه‌ لازم را براي توسعه گردشگري زمستاني فراهم کنند.

*ظرفیتهای دریایی برای گردشگری زمستانی

دریای خزر و سواحل آن در شهرهای شمالی کشور از ظرفیت بکر و بی‌نظیری در بخش گردشگری دریایی و جذب سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در تمام سال بویژه فصل زمستان برخوردار است، که متاسفانه این ظرفیت مغفول مانده است.

بایدگفت دریای مازندران بیش از 250 روز از سال آرام و به دور از روزهای توفانی است که بیشتر این روزها به روزهای زمستان اختصاص دارد، بنابراین گردشگرانی که در زمستان به سواحل مازندران سفر می‎کنند، می‎توانند از گذراندن اوقات فراغت خود در سواحل بیشترین لذت را داشته باشند.

*برگزاری فستیوالهای زمستانی

بارش برف و باران پائیزی و زمستانی، مه گرفتگی های جاده ای ، شبنم های پائیزی، آسمان آبستن ابرهای سیاه در مازندران، میوه های زمستانی، بازارهای محلی در مازندران ، مسابقات ورزشی، شهرک های ساحلی ، روستاهای ییلاقی،غذاهای محلی زمستانه و سایر جاذبه ها فرصت های پیش روی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی مازندران اند که نباید همچنان از دست بروند!مازندران می تواند سرآمد همه استانهایی باشد که مدعی گردشگری پائیزی و زمستانی اند!

برگزاری یک فستیوال یا کارناوال، گاهی باعث جابه جایی میلیون ها نفر مسافر از سراسر دنیا به یک کشور می شود و این در خلاقیت مسئولان در شناخت گردشگر و توجه به نیاز او در زمان، خلاصه می شود پس باید از همه امکانات موجود بهره گرفت تا گردشگران بپذیرند که گردشگری در مازندران مختص به فصلی خاص نیست.

 بعلاوه زمستان فصلی است که صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی، فارق از کارهای فصلی مشغول به کارند و این بهترین فرصت برای اجرای تورهای تفریحی، آموزشی و خرید صنایع دستی، همراه بازدید از این حرفه و هنر بومی خواهد بود. گفتنی است تغییر و تنوع در منوی غذایی رستوران ها و استفاده از غذاهای بومی فصل زمستان هم می تواند، یک فرصت  بزرگ برای جلب توجه گردشگران باشد.