مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مازندران؛

ایمنی مدارس در الویت سازمان نوسازی مدارس مازندران قرار دارد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مازندران گفت: ایمنی مدارس براساس قوانین نظام مهندسی و پدافند غیرعامل در اولویت این سازمان قرار دارد.

به گزارش حرف آنلاین، مهدی استادیان مدیرکل نوسازی مدارس مازندران در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیر عامل، اظهارداشت: رعایت مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان می تواند در افزایش ایمنی مدارس تاثیر بسزایی داشته باشد و در پدافند غیر عامل نیز موثر است.

وی با بیان اينکه الزامات فنی نظیر استفاده از مصالح فلزی یا دوری از اماکن حساس نظیر پمپ بنزین و گاز در ساخت مدارس اجرایی می شود، اظهار داشت: حداکثر طبقات در دبستان دو طبقه و دبیرستان سه طبقه در نظر گرفته می شود و دسترسی آسان در مدارس جدید برای خروج در زمان بحران نیز پیش بینی می شود‌.

به گفته وی، طراحی ورودی مدارس برای ورود خودروی های امدادی یکی دیگر از اقدامات ساخت مدارس است، در واقع طراحی مدارس جدید به سمتی می رود که کمترین خسارت در زمان بحران داشته باشیم. ایجاد شوفاژ برای گرمایش و جمع آوری بخاری های نفتی در مدارس در همین راستا در حال اجرایی شدن است.

استادیان ادامه داد: نوسازی و بازسازی مدرسه در حال تخریب یکی از موارد مهم در رعایت پدافند غیرعامل است، شاید مدارس جدید گران‌تر ساخته شود اما ایمنی زیادی در زمان  بحران برای دانش آموزان دارند.

وی درباره مدارس غیر دولتی نیز گفت: در حوزه مدارس غیردولتی تلاش کردیم که به تدریج به سمت ساختمان های ایمن تر هدایت می کنیم.

 

عملکرد نوسازی مدارس مازندران مناسب است

بخشی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه، پیش بینی تهدیدها یکی از وظایف حوزه پدافند غیرعامل است و نهادهای مختلف نیز وظایفی در این خصوص دارد، گفت: پیش بینی بحران های نظامی،‌جنگ تاثیری، جنگ رسانه‌ای و روانی در حوزه پدافند غیرعامل گنجانده می شود و هر کدام شرایط خاص خود را برای مقابله دارد.

وی با بیان اينکه ساختمان ایمن در مدارس در حوزه تسهیل مدیریت بحران و پیشگیری از حوادث دیده شده است، افزود:  این ساختمان ها با وجود اینکه تعداد افراد بیشتری در آن حضور دارند، شرایط قدرت مانور و حرکت در آن لحاظ شده است. مدارس ایمن در زمان های بحران و غیر درسی می تواند به عنوان یکی از نقاط امن لحاظ شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران گفت: رعایت مبحث ۲۱ مقررات ساختمان در مدارس جدی تر شده است و تلاش می شود در ساختمان ها دیگر شهرها نیز رعایت شود‌، از طریق سازمان نظام مهندسی ساختمان هم پیگیر هستیم که دستورالعمل پدافند غیرعامل در طراحی همه ساخت و سازها دیده شود.

وی با اشاره به اينکه موضوع پدافند غیر عامل مسئله سیاسی نیست و تلاش می کنیم در نهادهای مختلف اجرایی شود‌، اظهار داشت: مدارس غیرانتفاعی که اغلب در سازه‌های قدیمی مستقر هستند، در حوزه پدافند غیرعامل نگرانی هایی دارد، البته‌ ساختمان های قدیمی آموزش و پرورش نیز کاربرد اداری نیز ندارد و باید تخریب شود.

به گفته وی، نوسازی مدارس مازندران اقدامات خوبی در حوزه پدافند غیرعامل دارد و دستاوردهای خوبی برای دانش‌آموزان خواهد داشت.