اکو، دروازه ورود مازندران به گردشگری بین‌الملل

حرف آنلاین- اسحق پاک نیا: افتتاحیه رویداد ساری ۲۰۲۲ با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشور‌های پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری آغاز شد.

این رویداد که از آن به عنوان دروازه معرفی قابلیت‌های گردشگری مازندران به کشورهای منطقه یاد می‌شود طی روز‌های ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت با برگزاری نشست‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای اقوام ایرانی با حضور هنرمندان یازده استان برگزار می‌شود.

 

* صنعت گردشگری؛ مسیر مهمی برای رشد اشتغال جوانان مازندرانی

در ابتدای مراسم افتتاحیه، استاندار مازندران توسعه متوازن و جامع را باعنوان هدفی مهم دانست و اظهار کرد: صنعت مهم گردشگری باتوجه به ابعاد مختلف می‌تواند یکی از مسیرهای مهم برای رشد اشتغال جوانان ما و کشورهای عضو اکو باشد.

سید محمود حسینی پور جذب فناوری‌های مهم و سرمایه خارجی را یکی از اهداف بسیار مهم برای اشتغال جوانان مازندرانی عنوان کرد و افزود: استان مازندران مجموعه کاملی از ظرفیت‌های پرسود همراه با چشم‌اندازی روشن را در عرصه‌های گردشگری، کشاورزی، صنعتی، معدن، زیرساخت‌های کریدور بین المللی به‌ویژه حمل و نقل‌های بندری در خود جای داده است، برای جذب گردشگر به وجود فرهنگ غنی نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از اختیارات دولت مردمی این است که توانسته با کشورهای دوست و همسایه به‌ویژه کشورهای عضو اکو مبادلات سیاسی و روابط اقتصادی خوبی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: امروز دیپلماسی ایران با چند سال پیش در عرصه‌های بین المللی فعال و پویا است، از جمله لازمه‌های جذب گردشگر و سرمایه‌گذار خارجی وجود امنیت سیاسی و اجتماعی در جامعه میزبان است که جمهوری اسلامی در زمینه تامین امنیت همچون خورشید درخشان می‌درخشد‌.

حسینی پور ادامه داد: مازندران به‌عنوان یکی از استان‌های دارای امنیت بالا با اهدای بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید در مقاومت ، آماده همکاری‌های گسترده در عرصه‌های ژئواکونومیک با کشورهای عضو سازمان همکاری اکو است.

این مسئول با اشاره به مسئله اقتصاد، گفت: گردشگر برای اینکه جذب یک کشور شود به موضوعاتی همچون سطح قیمت‌ها و میزان هزینه‌های جاری توجه ویژه‌ای دارد، علاوه بر این وجود زیرساخت‌های گردشگری و امکانات مهم حمل و نقل از جمله موارد مهمی در پذیرش گردشگر است.

وی عنوان کرد: استان مازندران به سهولت امکان تحقق هدف‌های مطلوب سازمان همکاری کشورهای عضو اکو را دارد، مازندران قطب کشاورزی و تولید محصولات باغی و لبنی ایران است، ایران امنیت غذایی خود را مدیون خطه سرسبز این استان است، مازندران فرصت‌های بی‌نظیری دارد.

حسینی پور یادآور شد: استان مازندران رتبه اول تولید مرکبات، رتبه دوم در تولید محصولات کشاورزی، وجود دریا، جنگل، دشت و وجود بیش از ۲۵۰ معدن، فرصت قرارگیری در مسیر اصلی کریدورهای بین المللی همچون کریدور شمال_جنوب، وجود سه بندر فعال امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر و ظرفیت‌های دیگری دارد و این آمادگی برای ورود کشورهای دیگر وجود دارد تا با عزمی ملی در مسیر تحقق منویات مقام رهبری با تهیه برنامه‌های ملی و طرح‌های آمایش سرزمین در حوزه گردشگری   سلامت و میراث فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالابردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی اقدامات موثری را برای مردم و بخش خصوصی فراهم کند.

استاندار مازندران گفت: این استان با بهره‌برداری از اقلیم متنوع و دسترسی به مواهب خدادادی اعم از دریا، ساحل، جنگل، کوه‌ها و دشت‌های کم‌نظیر و به لطف خداوند و مردمان مهمان‌دوست هم اکنون بزرگترین قطب گردشگری در کشور بوده و درنظر داریم با همکاری کشورهای عضو اکو جذب سرمایه‌گذاران خارجی آن را به هاب اقتصادی کشورهای عضو اکو مبدل کنیم‌.

 

* مازندران حائز جمیع شرایط برای تبدیل شدن به قطب گردشگری

رییس مجمع نمایندگان مازندران نیز در این مراسم گفت: این رویداد علاوه بر کمک به تسهیل مبادلات فرهنگی و اقتصادی کشورهای عضو، ارائه خدمات به مردم کشورهای عضو، باعث آشنایی مردم ما با فرهنگ و رسوم و فرصت‌های اقتصادی و گردشگری این کشورها خواهد شد.

کیوان مرادیان اضافه کرد: باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان به صنعت گردشگری وابسته است و به سهم خود میتواند توسعه پایدار را تقویت کند، امروز نه تنها ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ بلکه کل مردم مازندران میزبان مهمانان و فرهنگ این عزیزان هستند.

وی خاطرنشان کرد: مازندران به لحاظ برخوردار بودن از پتانسیل‌های بالقوه حائز جمیع شرایط برای تبدیل به قطب گردشگری است، از قله مقتدر دماوند تا چشمه سورت آهکی بی‌نظیر تا دژ غار منحصر به فرد جهان و دریای خزر و جنگل‌های هیرکانی، آثار تاریخی و باستانی امامزادگان و مساجد قدیمی و شخصیتهای برجسته تاریخی هر یک گویای عظمت این سرزمین است..

مرادیان با بیان اینکه مازندران از دیرباز بر سر راه جاده ابریشم قرار داشته و با وجود فرصتهای طبیعی اقتصادی در کانون توجه جهانیان و مورد احترام سرمایه‌گذاران بوده است، یادآور شد: این استان با کشورهای همسایه تعاملات دیرینه داشته و دارد، مناطق حفاظت شده زیبا و جاده هزار، چالوس، سوادکوه و کیاسر و قدمت هزار و ۷۰۰ ساله شهر ساری، موزه امارت کلبادی ساری، مجموعه تاریخی صفوی فرح آباد، برج رسکت، چشمه سورت ساری، سد سلیمان تنگه، تالاب میانکاله نوشهر زیبا، چشمه‌های آب معدنی، چشم اندازهای کلاردشت و دماوند و غیره از زیباترین جلوه‌های زیبای گردشگری هستند، امید آنکه شاهد اقدام عملی به‌ویژه پیرو این رویداد باشیم.

 

* افزایش رونق گردشگری؛ اثر مهم رویداد ساری ۲۰۲۲

همچنین سفیر جمهوری ازبکستان در ایران با بیان اینکه این رویداد منجر به افزایش رونق گردشگری و ایجاد زمینه برای توسعه زیرساخت‌های این مهم خواهد شد، افزود: گردشگری نقش مهمی در تکمیل اقتصادهای کشورهای عضو اکو و تقویت روابط فرهنگی و بشردوستانه بین مردمان ما دارد.بهادر عبدالله اف افزود: گردشگری با پتانسیل عظیمی که دارد میتواند ابزار قدرتمندی برای پیشرفت منطقه باشد زیرا باعث توسعه اقتصادی شده و تاثیر مثبتی دارد.وی با اشاره به اینکه متاسفانه ویروس کرونا شرایط نامطلوبی به‌وجود آورده بود، گفت:حجم مبادلات اقتصادی ایران با ازبکستان پارسال نیم میلیارد دلار بود که با استفاده از قابلیت ‌های مناطقی مانند مازندران در ایران و سمرقند و بخارا در ازبکستان می‌توان علاوه بر توسعه همکاری های دو کشور میزان مبادلات را نیز افزایش داد.

وی تصریح کرد: ایران جزو اولین کشور‌هایی بود که استقلال ازبکستان را به رسمیت شناخت و هم اکنون دهها کارخانه با سرمایه‌گذاری ایرانیان در این جمهوری مشغول فعالیت هستند.

عبدالله اف همچنین از راه‌اندازی سامانه صدور روادید برای ۸۰ کشور از جمله ایران، از سرگیری پروازهای مستقیم بین ازبکستان و ایران و برگزاری پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان گردشگری اکو در سمرقند خبر داد.

گفتنی است؛ شهر ساری سال ۱۳۹۸ با تصویب هیات وزیران گردشگری کشور‌های عضو سازمان همکای‌های اقتصادی اکو در تاجیکستان به‌عنوان پایتخت گردشگری این سازمان در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده بود.