اهمیت بازیافت پسماندهای صنایع کاغذ

حرف آنلاين: اقتصاد و ثروت مایه قوام جامعه میباشد، این قوام جامعه بودن به این معناست كه یكی از ستون های اصلی کشور را تشكیل میدهد و باعث اقتدار سیاسی، امنیت و آسایش مردم کشور میشود. تولیدات به پشتوانه صنایع ،مهمترین نقش را برای اقتصاد ایفا می­کند، تولیدات با کمک منابع پایدار راه را برای […]

حرف آنلاين: اقتصاد و ثروت مایه قوام جامعه میباشد، این قوام جامعه بودن به این معناست كه یكی از ستون های اصلی کشور را تشكیل میدهد و باعث اقتدار سیاسی، امنیت و آسایش مردم کشور میشود.

تولیدات به پشتوانه صنایع ،مهمترین نقش را برای اقتصاد ایفا می­کند، تولیدات با کمک منابع پایدار راه را برای دستیابی به اقتصاد پایدار مهیا می­سازد.

صنایع چوب وکاغذ نقش بسزایی در توسعه فرهنگ و توليد ناخالص ملي (GNP) ایران دارد. چوب ، مواد لیگنوسلولزی و مواد شیمیایی منابع تولید این صنایع میباشد ، اکثریت مناطق جغرافیایی ایران دارای آب و هوای گرم و خشک بوده، که کشور از لحاظ پوشش جنگلی و منابع چوبی دارای شرایط مساعدی نمیباشد و استفاده بی رویه ازجنگل باعث تخریب محیط زیست کشور میشود ، این عوامل باعث کاهش رشد تولید و عرضه این صنایع شده و از طرفی برای جبران تقاضای جامعه در زمینه محصولات صنایع چوب و کاغذ ، نیاز به واردات این محصولات داریم که این امر باعث خروج ارز و سرمایه ملی خواهد شد، بعنوان مثال در هفت ماهه ابتدای سال 87 به ارزش 631 میلیون و 657 هزار و 12 دلار صرف واردات کاغذ شده و همچنین کارخانه های بستنی سازی کشور سالیانه 240 میلیارد تومان چوب بستنی به کشور وارد می­کنند، درنتیجه چنین عواملی باعث وابستگی اقتصادی کشور را به منابع تجدید ناپذیر مانند نفت ، بیکاری و معضلات اقتصادی، تخریب محیط زیست و منابع طبیعی را در پی دارد.

ازاین رو با استفاده ازفناوری بازیافت، پسماندهای محصولات صنایع چوب و کاغذ از قبیل کاغذ باطله ، گرد سنباده ، ضایعات کناره بری کارخانجات تولید صفحات فشرده چوبی ، پساب های صنعتی کارخانجات کاغذسازی ، ضایعات صنایع مبلمان ، ضایعات مقوا بسته بندی ، ضایعات پلاستیکی و ترکیب آن با مواد چوبی ، مواد لیگنوسلولزی حاصل از ضایعات محصولات کشاورزی و … را میتوان به عنوان یک ماده اولیه برای تولید محصولات صنایع چوب و کاغذ به کاربرد.

بازیافت این مواد کمک شایانی به صرفه جویی انرژی در فرآوری این محصولات داشته وازطرفی باعث کاهش مواد اولیه شیمیایی و مواد چوبی جنگلی میشود ، که سهم بسزایی در بازسازی محیط زیست و بازآوری سرمایه ملی کشور داریم.

لذا با الگو سازی مناسب در امر بازیافت پسماندهای صنایع چوب و کاغذ، هدف را برای برون رفت از اقتصاد بیمار متکی به منابع نفتی مهیا نموده و مسیر شکوفایی اقتصاد ملی را میسر سازیم.

علی بابازاده لهی

کارشناس علوم صنایع چوب و کاغذ