اندراحوالات پایتخت گردشگری اکو در ۲۰۲۲

هیات مدیره سازمان فرهنگی شهرداری ساری در گفت‌وگو با حرف مطرح کرد؛ گروه اجتماعی؛ در عصر حاضر در کشورهای پیشرفته بیش از هر چیز دیگری موضوع مدیریت شهری با رویکرد نوین را در دستور کار قرار داده و در این راستا از یکدیگر پیشی می‌گیرند، ضمنا معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر و روستا نیز از مباحث مهم روز است. در کشور ما هم، در سال ۱۳۹۸، وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشستی با هدف توسعه گردشگری مشترک بین این کشورها، شهر بی‌نقطه در مرکز مازندران را به‌عنوان نخستین پایتخت گردشگری کشورهای عضو […]

هیات مدیره سازمان فرهنگی شهرداری ساری در گفت‌وگو با حرف مطرح کرد؛

گروه اجتماعی؛ در عصر حاضر در کشورهای پیشرفته بیش از هر چیز دیگری موضوع مدیریت شهری با رویکرد نوین را در دستور کار قرار داده و در این راستا از یکدیگر پیشی می‌گیرند، ضمنا معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر و روستا نیز از مباحث مهم روز است.

در کشور ما هم، در سال ۱۳۹۸، وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشستی با هدف توسعه گردشگری مشترک بین این کشورها، شهر بی‌نقطه در مرکز مازندران را به‌عنوان نخستین پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو معرفی کردند.

به‌همین منظور ساری باید برای رویداد ۲۰۲۲ آماده شود، در حالی که اخیرا نماینده ولی فقیه در مازندران و خطیب جمعه ساری چندین بار در خطبه‌های نماز جمعه بر آماده‌سازی شهر ساری جهت میزبانی از کشورهای عضو اکو تاکید کرده و اذعان داشته تاکنون شاهد اقدام جدید و برجسته‌ای در این زمینه نبودیم که جای تامل دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آخرین وضعیت شهری ساری، به سراغ یک نیروی تازه نفس در بخش فرهنگی شهرداری ساری رفته و به گفت‌وگو پرداختیم؛

دکتر علی رمضانی پاجی مشاور فرهنگی شهردار ساری و عضو هیات مدیره سازمان فرهنگی شهرداری ساری، در خصوص رویداد ۲۰۲۲ و آمادگی شهر ضمن اظهار امیدواری می‌گوید: در این زمینه با شهردار وقت صحبت کردیم خوشبختانه همکاری و حمایت  طالبی بسیار جدی و چشم‌گیر است.
 
*میزبانی از ریاست اکو در آبان ماه جاری

وی با اعلام اینکه ما میزبان سازمان اکو در ۲۰۲۲ در شهر ساری هستیم، تصریح می‌کند: این رویداد متعلق به همه مردم مازندران به‌ویژه شهر ساری است پس همه باید در این رویداد بزرگ سهیم باشند تا بهره‌ لازم را ببرند.

رمضانی با بیان اینکه وضعیت شهرداری از لحاظ مالی خوب نیست، ادامه می‌دهد: امیدواریم اعتبارات لازم برسد و کار اساسی صورت بگیرد، در اولین اقدامات در دوازدهم آبان ماه میزبان حضور پروفسور سرور بخشی اهل کشور تاجیکستان رئیس اکو در شهر ساری بودیم که برای استقبال از او برنامه کارناوال شادی را از عمارت تا پارک ولایت ترتیب داده و در پایان مراسم اهدای یک دست لباس محلی را داشتیم.
 
*رونمایی از کتاب تاجیکستان دیار آشنا

مشاور فرهنگی شهردار ساری یادآور می‌شود: در بحث رویداد ۲۰۲۲ به‌طور جدی  در شهرداری ساری وارد عمل شدیم و در این راستا دبیرخانه‌ای در پارک ولایت ساری تعریف کردیم، ورود رئیس کشورهای عضو اکو با رونمایی از کتاب تاجیکستان دیار آشنا به نویسندگی بنده و تشکیل اتاق دوستی بین اکو و ساری همراه بود و جشنی مردمی برپا شد.

عضو هیات مدیره سازمان فرهنگی شهرداری ساری با بیان اینکه امیدواریم با پشت سر گذاشتن کرونا باید شهر شاد را تعریف کنیم‌، اظهار کرد: خرسندیم که توانستیم جدول زمانی فرهنگی ورزشی را تدوین کرده و علاوه بر برگزاری جشن‌ها و مراسمات ملی و مذهبی جشنواره‌های دیگری را با موضوع تاریخ و فرهنگ مازندران و ساری برپا‌‌ کنیم.
 

  • جشنواره کئی پلا ثبت جهانی شد

وی با اعلام اینکه همانطور که می‌دانید جشنواره کئی پلا ثبت یونسکو شد، ادامه می‌دهد: به‌همین خاطر در نخستین اقدام  تاسیس دبیرخانه دائمی کئی پلا در سازمان فرهنگی با مشارکت اهالی فرهنگ استان مازندران در  ساری تاسیس شد.
 
رمضانی پاجی می‌گوید: برگزاری؛ تیرماه سیزده شو، شاد پیمایی، ساروی شونیشت، جشنواره حمایت از درختان انجیلی، جشنواره انواع نان محلی، جشنواره دشو، جشنواره گزینه آش و برپایی آداب و رسوم قبل و بعد از عید نوروز را خواهیم داشت.

مشاور فرهنگی شهردار ساری در رابطه با طرح حمایت از درختان انجیلی بیشتر توضیح می‌دهد و تاکید می‌کند: فراخوان جشنواره را طی دو روز آینده انتشار می‌دهیم، باتوجه به اینکه شهرستان ساری از نظر عرصه جنگلی در خاورمیانه بیشترین عرصه را دارد جهت حمایت از برای این درخت مظلوم دومین جشنواره را برپا خواهیم کرد.
 

  • برگزاری مسابقه عکس “من و درختان انجیلی”

وی اضافه از برپایی اردویی در راستای اجرای طرح حمایت از درخت انجیلی با حضور عکاسان خبر می‌دهد و بیان می‌کند: در این خصوص مسابقه‌ای با عنوان “من و درختان انجیلی” بوده در دو بخش موبایلی و حرفه‌ای برگزار خواهد شد که پس داوری شده و انتخاب عکس‌ها آثار در کتابی گردآوری شده و به‌صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

رمضانی تصریح می‌کند: همچنین طی هماهنگی با سازمان فضای سبز شهرداری ساری بیش از هزار اصله این درخت در سطح شهر ساری کاشته خواهد شد همانطور که قبلا هم ۵۰۰ اصله درخت انجیلی در  سطح شهر و پارک‌ها کاشته شد، همچنین در همه پارک‌ها قسمتی برچیده از درختان انجیلی به‌عنوان تونل عشاق درنظر گرفتیم که اجرایی خواهد شد.

گفتنی است؛ با توجه به اهمیت بحث رویداد ۲۰۲۲ و اندک فرصت باقیمانده انتظار می‌رود فضای ظاهری شهر ساری که نیازمند اقدامات اساسی در حوزه شهری است با تغییرات مثبتی همراه باشد تا از پایتخت گردشگری بودن تنها یک نام را به یدک نکشد. البته همانطور که بیان شد در حال حاضر در شهرداری ساری یک خانه‌تکانی فرهنگی در حال انجام است که امیدواریم گرد و غبار آن همه نقاط ضعف و منفی شهری را بپوشاند.