انتقاد یک نماینده مجلس از وضعیت بیکاری

حرف آنلاین: قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: سونامی 8 و نیم میلیون بیکار تا چند سال آینده از حوزه اجتماعی به امنیتی تغییر پیدا خواهد کرد و باید هرچه سریعتر اقداماتی را برای حل این موضوع یافت. متن نطق میان […]

حرف آنلاین: قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: سونامی 8 و نیم میلیون بیکار تا چند سال آینده از حوزه اجتماعی به امنیتی تغییر پیدا خواهد کرد و باید هرچه سریعتر اقداماتی را برای حل این موضوع یافت.

متن نطق میان دستور این نماینده به شرح ذیل است:

24 خرداد سالروز خلق حماسه سیاسی در سال 92 و مشارکت کم نظیر مردم عزیز در انتخابات تبریک عرض نموده و از برگزاری نشست مشترک ریاست محترم جمهور با عنوان وحدت با رقبای انتخاباتی تشکر نموده و برای دکتر روحانی و همکارانشان آروزی توفیق دارم.29 خرداد سالروز دکتر شریعتی و 31 خرداد سالروز شهادت اسوه علم و عمل دکتر چمران گرامی باد.

مردم عزیز گروهک تروریستی داعش که در پیوندی با بقایای رژیم بعث عراق پس از شکست سخت در سوریه در مناطق شمال و غرب عراق اقدامات زدانسانی خویش را با دولت و ملت عراق آغاز نموده است گروهکی است که زاییده تفکر افراطی گری مطلق است که نه تنها علیه مسلمانان شیعه و سنی است، بلکه تهدیدی است که به شکل بدی اقدام به فجایع ضد انسانی خود کرده و با پوشش آن در قالب فیلم و عکس اقدام به تبلیغ نیز می نماید، لذا بر همه ملل و دول فرض است با برخورد جدی و عملیاتی با این قبیل تفرکات و گروهکها و حامیان پشت پرده آنها موجبات نجات بشریت را فراهم سازند. اما آری این روزها معنای این متن را می توان فهمید. وقتی به اوضاع عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان و دیگران بنگریم تازه می فهمیم امنیت را نیروی نظامی تضمین نمی کند، بلکه امنیت را ولایت فقیه تضمین می کند. تازه درک می کنیم چرا امام فرمود پشتیبات ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.

اما دولت ، همکاران عزیز مجلس بنا دارد امروز از جوانان بگویم، بگویم خیلی مظلوم واقع شدند، بگویم در لابلای مسائل سیاسی گم شدند، بگویم سهم حدود 25 میلیون نفری آنها در نظر گرفته نشده است، بگویم فقط شعار جوان باوری و جوان یاوری داده ایم، اما در عمل اینگونه نبوده ایم. مصاحبه ها و سمینارهای فراوان داشته ایم، رسانه ها نیز زحمت کشیده اند، اما نتیجه فقط به یک جمله ختم شد. مشکلات جوانان ازدواج، اشتغال و مسکن بوده و راه حل فقط وام است. آیا این جوان یاوری است، بگذار با آمار سخن بگویم. مردان 20 تا 34 ساله کشورمان 12 میلیون 70 هزار نفر، هرگز ازدواج نکرده ها 5 میلیون و 570 هزار نفر، زنان 15 تا 29 ساله کشور 11 میلیون و 790 هزار نفر، هرگز ازدواج نکرده ها 5 میلیون و 670 هزار نفر. آری آمارها از روند افزایش افراد مجرد خبر می دهند. امروز 4 میلیون نفر تاخیرکنندگان در ازدواج داریم. پسران بالای 35 سال و دختران بالای 27 سال، علت چیست؟

مسئولات، دولتی ها و مجلسی ها سونامی 8 و نیم میلیونی بیکاران تا چند سال آینده موضوع مهم بیکاری از حوزه اجتماعی به حوزه امنیتی خواهد کشاند. نرخ بیکاری جوانان امروز به مرز هشدار رسیده است، مراقب باشیم. شیوع اعتیاد 2.65 درصدی یعنی یک میلیون و 325 هزار معتاد رسمی ثبت شده که 58 درصد آنان زیر 34 سال هستند، علت چیست؟ چرا قلیان سراها امروز مملو از جوانان است و گاها در نوبت برای خدمات گیری قرار می گیرند؟ بر اساس آمار سال 92 چرا آمار طلاق افزایش غیر قابل باوری دارد؟ چرا 70 درصد طلاق ها زیر 28 سال اتفاق افتاده اند و متاسفانه 77 درصد این افراد از وام ازدواج نیز استفاده کرده اند.

آیا وقت آن نرسیده است که بگوییم ادغام سازمان ملی جوانان در وزارت ورزش یعنی ظلم مضاعف به جوانان؟ مگر چه تعداد از جوانان در ورزش نقش آفرین هستند که باید اول نام ورزش باشد و بعد جوانان؟ چرا حق جوانان در لابلای مسابقات جهانی فوتبال و والیبال گم می شود. وزیر ورزش هم به مثابه همه ملت ایران پیگیر نتایج مسابقات فوتبال برزیل، کشتی، والیبال و سایر رشته های ورزشی در جایجای جهانی است که بسیار خوب و عالی است، اما به چه قیمتی؟ به آن اندازه که فرصتی برای فکر کردن به درد جوانان نیز نباشد. همکاران چه تعداد می دانید معاون امور جوانان وزیر ورزش کیست، اما چه تعداد نام معاونین فنی و مالی آن را نمی دانید؟ آری خود قضاوت کنید و سهم جوانان را در این وزارتخانه مشخص نمایید. نگذارید فرصت بزرگ جوانی به تهدیدی برای کشور تبدیل شود.

برداران و خواهران همکار اولویت امروز جوانان اشتغال است و اگر بگوییم به طرح های فوریتی نیاز دارد سخن گزاف نگفته ایم، کمیسیون اجتماعی این موضوع را لطفا جدی بگیرد و دولت نیز قانون حمایت از بیکاران متقاضی کارموضوع تبصره 21 قانون بودجه سال 93 را اجرایی نماید.