انتخابات ساری در آستانه ابطال

  گروه سیاسی: زمزمه اتفاقات ناخوشایند و برنامه ریزی شده در انتخابات شورای اسلامی شهر ساری، تقریبا از ظهر روز انتخابات آغاز شد. خبر دستگیری یک کاندیدا و یا اطرافیانش با مبالغ هنگفتی پول در حین خرید و فروش رای به سرعت در محافل پیچید تا اینکه فرماندار ساری در عصر همان روز به صورت […]

 

گروه سیاسی: زمزمه اتفاقات ناخوشایند و برنامه ریزی شده در انتخابات شورای اسلامی شهر ساری، تقریبا از ظهر روز انتخابات آغاز شد. خبر دستگیری یک کاندیدا و یا اطرافیانش با مبالغ هنگفتی پول در حین خرید و فروش رای به سرعت در محافل پیچید تا اینکه فرماندار ساری در عصر همان روز به صورت سر بسته خبر دستگیری افرادی در جریان خرید و فروش رای را تایید کرد. براساس اخبار تایید نشده تعداد افراد دستگیر شده در این رابطه در روز انتخابات بیش از 200 نفر است. دو روز پس از انتخابات خبری مبنی بر تایید نشدن انتخابات این شهر از سوی هیات نظارت و هیات اجرایی شهرستان اعلام شد.

اما ماجرا چه بود؛ بی شک به مانند سایر شهرها و مناطق کشور گروه های مختلفی برای انتخابات شورای شهرها لیست داده و برنامه هایی داشتند، در شهر ساری اما وجود تیم های گوناگون دارای منافع سیاسی و مادی از پیش از انتخابات مشهود بود.در شمارش آرای شورای شهر ساری، خواهرزاده شهردار ساری بیشترین رای را به خود اختصاص داد، از ترکیب لیستی که به عنوان لیست حامیان شهردار ساری دست به دست شده بود نیز تقریبا سه تا چهار نفر در شمارش آرا در ترکیب فعلی قرار گرفته اند.از 180 کاندیدای شورای شهر ساری، 100 نفر به روند برگزاری و رای گیری در روز انتخابات نامه اعتراضی نوشته اند و پیگیر ابطال انتخابات هستند. این گروه جلساتی با دو نماینده ساری برگزار کرده اند.

منابع آگاه اعلام کرده اند که با حضور بازرسان هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تعدادی از صندوق ها بازشماری شده و نتایج عجیب و غریبی از انواع تخلفات آشکار شده است. هیأت اجرایی انتخابات شورای اسلامی شهر ساری نیز طی ارسال نامه‌ای به هیأت نظارت بر انتخابات این شهرستان، ابطال انتخابات شورای شهر ساری را اعلام کرده است.

حجت‌الاسلام ابوذر زارعی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی ساری در گفت‌وگو با فارس این خبر را تأیید کرده است.

محمد دامادی عضو هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای مازندران نیز  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه انتخابات شورای شهر ساری یک پیشینه دیرینه دارد بیان داشت: ما از قبل هم تذکرات لازم را داده‌ بودیم و  این تخلفات به صورت خیلی محدود‌تر هم در شورای چهارم اتفاق افتاد.وی اظهار داشت: در این انتخابات هم اتفاقات بدی رخ داد و ما تذکر دادیم و اسامی کسانی را که در جایگاه رای گیری اقدام به خرید رأی می‌کردند، ارائه دادیم.

دامادی با تأکید بر اینکه یک فساد سیستمی در حال رخ دادن است، خاطرنشان کرد: در کنار همه تخلفات دخالت شهرداری ساری در روند انتخابات نیز مشهود بود که آن را هم گزارش کردیم ولی رسیدگی نشد. نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون با ارائه اسناد، فایل‌های صوتی و تصویری متعدد در حال پیگیری هستیم، بیان داشت:خیلی از دستگاه‌ها همکاری نکردند و با توجه به دستگیری‌هایی هم که اتفاق افتاده همکاری لازم وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با تصمیم هیأت اجرایی چند صندوق باز شد و مسائل بسیار عجیب و غریبی را مشاهده کردیم که در این سال‌ها ندیده‌ بودیم مثلا در بعضی از تعرفه‌ها با سه رنگ خودکار اسامی نوشته شده بود.

دامادی با تأکید بر اینکه با حجم تخلفات صورت گرفته باید انتخابات شورای شهر ساری ابطال گردد، اظهار داشت: اگر جلوی این نهال فاسد گرفته نشود انتخابات مجلس بعدی از حالت انتخابات به مزایده تبدیل خواهد شد.

نماینده مردم ساری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت ابطال انتخابات تکلیف شورای شهر و شهرداری چه می‌شود، گفت: طبق قانون اعضای شورای شهر در انتخابات  بعدی مشخص می‌شوند و با لغو شورای فعلی وزارت کشور خودش یک نفر را به عنوان شهردار مشخص می‌کند و شهر بدون شورا اداره خواهد شد.

به نظر می رسد، انتخابات شورای شهر ساری، این شهر را در پیچی سخت قرار داده است، تخلفات صورت گرفته به اذعان مدارک موجود محرز است.  با توجه به اینکه نظرات هیات نظارت شهرستان و استان بر ابطال انتخابات ساری می باشد، حال باید منتظر ماند و دید که هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر کشور نیز انتخابات ساری را باطل اعلام می کند یا خیر؟