امیدواری به احیای واحدهای صنعتی مازندران

وضعیت نامساعد بنگاه‌های تولیدی را در برخی استان‌ها بسیار پررنگ‌تر می‌توان دید، از جمله در مازندران که گفته می‌شود بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی آن با مشکل مواجهند و امروز بسیاری از واحدهای فعال آن با ظرفیت و توان زیر ۵۰ درصد مشغول کار هستند. این وضعیت تقریبا در تمام واحدهای صنعتی مازندران دیده […]

وضعیت نامساعد بنگاه‌های تولیدی را در برخی استان‌ها بسیار پررنگ‌تر می‌توان دید، از جمله در مازندران که گفته می‌شود بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی آن با مشکل مواجهند و امروز بسیاری از واحدهای فعال آن با ظرفیت و توان زیر ۵۰ درصد مشغول کار هستند. این وضعیت تقریبا در تمام واحدهای صنعتی مازندران دیده می‌شود. از صنایع چوب و کاغذ که یکی از ۲ مجموعه بزرگ صنعتی مازندران است تا کارگاه‌های کوچک همگی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما برخی واحدها مشکلاتشان به حدی است که در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند یا به طور کامل تعطیل شده‌اند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همواره اعلام کرده که حفظ فرصت‌های شغلی موجود بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید ارجحیت دارد؛ چراکه حمایت از واحدهای تولیدی موجود با سرمایه کمتری می‌تواند شغل موجود را احیا و حفظ کند؛ در حالی که ایجاد فرصت شغلی جدید چندین برابر هزینه خواهد داشت. با همین نگاه دولت تلاش کرده است تا با شناسایی واحدهای اقتصادی مشکل‌دار و حمایت از آنها، هزاران شغل در حال از دست رفتن را احیا کند. این بخشی از گزارش روزنامه همشهری درباره لزوم احیای واحدهای تولیدی مازندران است.

چراغ سبز بانک‌ها به واحد‌های تولیدی فعال

بانک‌های مازندران به هیچ وجه واحد‌های تولیدی فعال مازندران را متوقف و تملیک نخواهند کرد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران گفته: کاربری این واحد صنعتی بزودی به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی تغییر خواهد یافت.با تاکید استاندار مازندران در سایر شهرک‌ها و نواحی صنعتی اولاً روند تملیک بانک‌ها بویژه برای واحد‌های که در حال تولید هستند متوقف شده است.

موسوی با بیان اینکه واحد‌های صنعتی در حال تولید و فعال در هیچ شرایطی متوقف و مورد تملیک قرار نخواهد گرفت افزود: این سیاست و برنامه با همراهی بانک‌های استان در حال پیگیری است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعددی در کار گروه احیای استان گفت: در این کارگروه به دنبال بازگشت واحد‌های صنعتی که در سال‌های قبل، بانک‌ها تملیک کرده اند هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران افزود: بعضی از واحد‌های تولیدی استان که قبلاً تحت تملیک بانک‌ها بوده اند آماده افتتاح در دهه مبارک فجر امسال هستند.

نگاهی به آخرین وضعیت

آخرین وضعیت فعالیت بنگاه‌های فعال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد، در حال حاضر ۱۲۶۲ بنگاه مشکل دار در کشور وجود دارد که ۱۴۱ هزار نیروی کار در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند. بیش از ۱۱۹۰ بنگاه نیز به دلیل مشکلات اقتصادی با حقوق معوق ۱۳۰ هزار کارگر خود مواجه هستند. همچنین ۱۸۷ بنگاه با ۴ هزار نفر نیروی کار در وضعیت بحرانی قرار دارند.

اما در کنار بنگاه‌های مشکل دار، بحرانی و دارای حقوق معوق، در سال جاری با حمایت از ۴۷۴ بنگاه مشکل دار، این بنگاه‌ها احیا شدند تا از بیکاری ۱۰۱ هزار و ۳۲۳ نیروی کار جلوگیری شود.

بیشترین تعداد نیروی کار در بنگاه‌های حمایت شده مربوط به استان تهران با حمایت از ۸۲ بنگاه مشکل دار و ۴۱ هزار و ۸۸۱ کارگر است. همچنین در استان اصفهان حدود ۲۹ هزار و ۶۰۰ نیروی کار در ۵۷ بنگاه حمایت شده مشغول به کار هستند.

در استان آذربایجان شرقی با حمایت از ۱۱ بنگاه مشکل دار از تعدیل حدود ۳ هزار نیروی کار، در استان آذربایجان غربی با حمایت از ۵ بنگاه مشکل دار از تعدیل حدود ۶۰۰ نیروی کار و در استان اردبیل نیز با حمایت از ۲۸ بنگاه مشکل دار از تعدیل ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی کار جلوگیری شد.

همچنین در استان البرز پنج بنگاه با ۴۴۵ نیروی کار، در استان ایلام چهار بنگاه با ۴۶ نیروی کار، در استان بوشهر ۷ بنگاه با ۱۰۵ نیروی کار، در استان چهارمحال و بختیاری ۲۴ بنگاه با هزار و ۱۴۰ نیروی کار، در استان خراسان جنوبی ۳۵ بنگاه با ۲ هزار و ۱۹۶ نیروی کار، در استان خراسان رضوی ۱۵ بنگاه با هزار و ۵۳۰ نیروی کار و در استان خراسان شمالی ۷ بنگاه با ۴۳۲ نیروی کار مورد حمایت قرار گرفتند.

در استان خوزستان نیز از تعدیل بیش از ۸۰۰ نیروی کار شاغل در ۱۵ بنگاه، در استان زنجان از تعدیل بیش از ۶۳۰ کارگر شاغل در ۵ بنگاه، در استان سمنان از تعدیل بالغ بر ۶۶۰ نیروی کار شاغل در ۱۲ بنگاه، در استان سیستان و بلوچستان از تعدیل ۴۴۰ نیروی کار شاغل در ۱۲ بنگاه و در استان فارس از تعدیل ۲ هزار و ۷۴۶ نیروی کار شاغل در ۲۸ بنگاه اقتصادی تولیدی، خدماتی، صنعتی و کشاورزی جلوگیری شد.

در استان قزوین از ۵۷ واحد اقتصادی با ۵ هزار و ۹۵۰ نیروی کار شاغل، در استان قم از ۹ بنگاه اقتصادی با حدود ۹۵۰ نیروی کار شاغل، در استان کردستان از ۵۴ بنگاه اقتصادی با حدود ۳ هزار و ۸۰۰ نیروی کار، در استان کرمان از ۱۷ بنگاه اقتصادی با حدود ۱۹۴۰ نیروی کار، در استان کرمانشاه از ۲۷ بنگاه اقتصادی با ۲ هزار و ۷۵۵ نیروی شاغل و در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۸ بنگاه اقتصادی با ۴۳۵ نیروی شاغل حمایت شده است.

همچنین در استان گلستان ۴۳ بنگاه با ۳۲۴۶ نیروی کار، در استان گیلان پنج بنگاه با ۸۳۳ نیروی کار، در استان لرستان ۱۴ بنگاه با ۵۹۴۰ نیروی کار، در استان مازندران ۶۵ بنگاه با ۴۳۰۰ نیروی کار، در استان مرکزی ۶۱ بنگاه با ۱۰ هزار و ۲۷۱ نیروی کار، در استان هرمزگان ۷۱ بنگاه با ۸ هزار و ۶۶۵ نیروی کار، در استان همدان ۱۸ بنگاه با ۶۵۰ نیروی کار و در استان یزد ۲۲ بنگاه با ۱۶۶۱ نیروی کار مورد حمایت قرار گرفتند.