امیدهای موسیقی مازندران در لیلم جوانه می‌زنند

جشنواره موسیقی لیلم فرصتی است تا امیدهای موسیقی مازندران جوانه بزنند. به گزارش حرف آنلاین، سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم به همت موسسه نسیم مهرآوا از ابتدای مردادماه در ساری شروع به کار کرده است. گروه‌های موسیقی از کشورهای آذربایجان، قزاقستان و افغانستان در کنار گروه‌هایی از استان‌های مازندران، گیلان، لرستان، خراسان، تهران، سیستان […]

photo_2018-07-24_09-32-00

جشنواره موسیقی لیلم فرصتی است تا امیدهای موسیقی مازندران جوانه بزنند.

به گزارش حرف آنلاین، سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم به همت موسسه نسیم مهرآوا از ابتدای مردادماه در ساری شروع به کار کرده است. گروه‌های موسیقی از کشورهای آذربایجان، قزاقستان و افغانستان در کنار گروه‌هایی از استان‌های مازندران، گیلان، لرستان، خراسان، تهران، سیستان و بلوچستان و سمنان در این جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند. ساری، بهشهر، بابلسر، چالوس، سمنان و رامسر میزبان برگزاری سومین جشنواره لیلم هستند.

در بخش رقابتی جشنواره، در روز نخست، فعالان حوزه موسیقی  با سازهای دسرکوتن، کمانچه، غرنه و سرنا به رقابت پرداختند.

یلدا طاهری 10 ساله از ساری، یکی از هنرمندانی است که در بخش رقابتی ساز دسرکوتن شرکت کرد. این هنرمند کوچک که 2 سال است در حوزه موسیقی فعالیت می‌کند برای نخستین بار در جشنواره شرکت کرده است. از اجرای خودش راضی است و فکر می‌کند که داورها هم از اجرای او خرسند هستند.

یلدا به موسیقی علاقه‌مند بوده و خواهر بزرگتر او هم از فعالان حوزه موسیقی است که این مسئله هم زمینه‌ای برای گرایش او به موسیقی شده است. این دختر 10 ساله در بخش ساز لگن و دسرکوتن در جشنواره شرکت کرده و معتقد است همین که افرادی در جشنواره گرد هم می‌آیند و در مقابل داوران ساز می‌نوازند فرصت مغتنمی است و دوست دارد جشنواره‌های بیشتری در زمینه موسیقی برگزار شود.

سودا حامدی 11 سال دارد و کلاس پنجم را به پایان رسانده، برای دومین بار در جشنواره شرکت کرده و می‌گوید«سال گذشته که در جشنواره شرکت کردم مدت زیادی نبود که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کردم اما اکنون 2 سال است که آموزش می‌بینم و با تلاش و آمادگی بیشتری در جشنواره شرکت کردم».

اجرا در جشنواره را دوست دارد و به نظر او بهره‌مندی از حضور فعالان موسیقی خارجی در این جشنواره، نقطه قوت است. در بخش دسرکوتن شرکت کرده ضمن اینکه 6 سال است تنبک را هم آموزش می‌بیند.

وقتی کوچکتر بود از روی یک آگهی تبلیغاتی، به آموزشگاه موسیقی رفته و فعالیت در زمینه موسیقی را شروع کرده و به سفارش استاد موسیقی‌اش، یادگیری ساز دسرکوتن را به عنوان یک مازندرانی، اولویت خود قرار داده است.

پدرام جهانی‌نسب از دیگر شرکت‌کننده‌های بخش رقابتی ساز نقاره است، 9 سال دارد و از 6 سالگی، موسیقی را در کنار پدر و برادر خود آموخته است.

سومین سال است در جشنواره شرکت می‌کند و امیدوار که امسال بتواند مقامی کسب کند. سال نخست جشنواره لیلم در بخش آواز شرکت کرده و حالا دومین است که در بخش نقاره شرکت می‌کند. می‌خواهد وقتی بزرگ شد در کنار فعالیت موسیقی، پزشک شود، از دیدن گروه‌های مختلف در جشنواره و این گردهمایی موسیقایی خوشحال است.

پدرام، یلدا و سودا تنها بخشی از امیدهای موسیقی مازندران هستند که در جشنواره لیلم، جوانه می‌زنند و لیلم درختی پربار است و ثمره آن را در آینده موسیقی مازندران نظاره‌گر خواهیم بود.

 

استاندارمازندران: “لیلم “سندافتخاری برای احیای فرهنگ بومی است

 

جشنواره موسیقی بومی البرز نشینان سند افتخار بزرگی بر سینه فرهنگ بومی مازندران است.

استاندار مازندران نیز درباره جشنواره لیلم افزود: این رویدادعلاوه بر کشف استعدادها ، در تبلور و احیاء رسوم و ارزش های در آستانه فراموشی تلاش فراوان دارد.

محمداسلامی افزود:آگاهی از تاریخ یک قوم شرط عمده برای شناخت فرهنگ آن جامعه است ،اما در قبال کلی گویی تاریخ، تحقیق در خرده فرهنگهای یک ملت این امکان را به وجود می آورد که بتوان به عمق روحیات آن جامعه پی برد.

وی اظهارداشت: در کشوری مثل ایران که دارای غنای فرهنگی بی نظیری است پرداختن به خرده فرهنگ ها علاوه بر ایجاد جذابیت در ارتقاء صنعت گردشگری یک منطقه می‌تواند سپری مناسب باشد مقابل تغییرات و ناملایماتی که زمان در نتیجه تاخت و تاز فرهنگ‌های بیگانه بر آن اعمال می کند ، از این رو زنده نگه داشتن هنرها و فرهنگ‌های اصیل بومی از تعهدات اجتماعی هر شهروندی محسوب می‌شود .

وی با بیا این که بی شک یکی از راه‌های مهم شناخت فرهنگ یک کشور آشنایی دقیق با خرده فرهنگ های آن است افزود: در طوفان موسیقی غرب که ذائقه و فرهنگ نسل های آتی را نشانه رفته است این مراسم با اولویت موسیقی و فرهنگ حاشیه نشینان البرز با انعکاس موسیقی بومی نقاط مختلف ایران می کوشد تا در جهت تمایل ذائقه نسل های آتی به فرهنگ اصیل ایرانی موفق تر عمل نماید.

وی تاکید کرد: از آنجایی که احیا و انتقال داشته های فرهنگی یک تکلیف است ،استانداری مازندران در حمایت از جشنواره موسیقی بومی البرز نشینان که اکنون تلاش برگزار کنندگانش در برگزاری  سومین دوره این آئین به بار نشسته ، تلاش می‌کند تا زمینه های مناسب را برای تداوم و پویایی اش درسالهای آتی فراهم سازد.

گفتنی است جشنواره لیلم از ابتدای مردادماه در ساری شروع به کار کرده و تا پنجم مرداد ادامه دارد. از شب نخست جشنواره تا چهارشنبه سوم مردادماه، گروه‌های موسیقی از 9 شب در بوستان ولایت ساری به اجرای برنامه می‌پردازند. این برنامه در روز پنجشنبه چهارم مردادماه در مجتمع دنیای آرزو برگزار می‌شود و دنیای آرزو در روز جمعه پنجم مردادماه، میزبان مراسم اختتامیه خواهد بود.