امسال، آخرین فرصت قانونی برای حذف کنکور

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید فرصت قانونی برای اجرای حذف کنکور امسال به پایان می‌رسد؛ بنابراین حذف کنکور ۹۸ الزامی است. میرحمایت میرزاده با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که در سال 1397 اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیگیر اجرای آن هستند، حذف کامل کنکور است، گفت: در حال حاضر و […]

1

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید فرصت قانونی برای اجرای حذف کنکور امسال به پایان می‌رسد؛ بنابراین حذف کنکور ۹۸ الزامی است.

میرحمایت میرزاده با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که در سال 1397 اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیگیر اجرای آن هستند، حذف کامل کنکور است، گفت: در حال حاضر و بر اساس گزارش‌ ارائه شده از سوی وزیر علوم زیرساخت‌های برای اجرای قانون حذف کنکور آماده نیست و این قانون برای کنکور امسال اجرایی نخواهد شد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس اعتقاد داریم که این قانون باید سریع‌تر و تا پیش از پایان مهلت قانونی آن اجرا شود، افزود: در عین حال فرصت قانونی برای اجرای این قانون امسال به پایان می‌رسد و سال آینده دولت مکلف به اجرای آن خواهد بود.توافق وزارتخانه‌های آموزش و علوم مبنی بر اینکه فعلا قانون حذف کنکور به شکل کامل اجرایی نشود.

وی ادامه داد: وزارت علوم کمیته‌ای مشترک با کارشناسان وزارت آموزش و پرورش تشکیل داده و دو وزارتخانه به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به زیرساخت‌های موجود فعلا قانون حذف کنکور به شکل کامل اجرایی نشود.

میرزاده مهم‌ترین موضوع در عدم اجرای قانون حذف کنکور را آماده نبودن زیرساخت‌ها برای برگزاری امتحان نهایی همزمان و قابل استناد دانست و افزود: ضرورت دارد که امتحانات نهایی در سه سال پایانی دبیرستان به گونه‌ای که سازمان سنجش در برگزاری آزمون‌هایش عمل می‌کند، قابل استناد و دقیق باشد تا بتوان برای گزینش دانشجو نیز به این آزمون‌ها اتکا کرد.سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: قطعا این زیرساخت‌ها باید تا یک‌سال آینده آماده و تدوین شود تا قانون حذف کنکور در سال پایانی خود اجرا شود.

*کنکور سال 98 حذف می‌شود؟

رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز در خصوص گفته بود که کنکور سال ۹۷ حذف نمی‌شود و با توجه به آماده نبودن زمینه‌های لازم، حتی احتمال برگزاری آن در سال ۹۸ هم وجود دارد.محمد مهدی زاهدی درباره آخرین وضعیت حذف کنکور گفت: کنکور در سال ۹۷ حذف نمی‌شود، در حال حاضر این موضوع را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا تا دوسال دیگر امکان حذف کنکور وجود دارد یا خیر. وی ادامه داد: قانون می‌گوید سال ۹۷ آخرین سالی است که کنکور باید برگزار شود و از دوسال دیگر، نباید کنکور برگزار شود.رئیس کمیسیون آموزش افزود:، ولی برای اینکه حذف کنکور اجرایی شود، باید زمینه‌های لازم آماده شده باشد که هنوز این بستر توسط وزارت آموزش و پرورش آماده نشده و حتی احتمال برگزاری کنکور در سال ۹۸ هم هست.

* شرایط برای حذف کنکور آماده نیست

وزیر علوم نیز درباره حذف کنکور گفت: حذف کنکور یک مصوبه قانونی دارد که این مصوبه زمان مشخص کرده و دراین مصوبه آمده بود که کنکور باید تا سال ۹۷ حذف شود.چون شرایط برای حذف کنکور آماده نیست، قرار بر این شد که درخواستی به کمیسیون آموزش مجلس ارائه شود تا با صدور مجوز قانونی، فرصت حذف کنکور تمدید شود.وزیر علوم افزود: معلوم نیست چقدر طول بکشد، چون باید یک کار کارشناسی صورت گیرد تا مشخص شود چقدر فاصله ایجاد شود، کافی است.