امام محمدباقر(ع)؛ امامی که در سن کودکی در کربلا حضور داشت

حرف آنلاین؛ یادداشت| امام محمدباقر(ع) معروف به باقر العلوم، امامی که به شکافنده علم لقب گرفت و جز سه امامی بود که با وجود ست کودکی، در حادثه کربلا حضور داشت. پیشوای پنجم شیعیان روز جمعه اول ما رجب سال 57 هجری در مدینه دیده به جهان گشود. امام باقر(ع) در میان خاندان پیامبر(ص) نخستین […]

حرف آنلاین؛ یادداشت| امام محمدباقر(ع) معروف به باقر العلوم، امامی که به شکافنده علم لقب گرفت و جز سه امامی بود که با وجود ست کودکی، در حادثه کربلا حضور داشت.

پیشوای پنجم شیعیان روز جمعه اول ما رجب سال 57 هجری در مدینه دیده به جهان گشود.

امام باقر(ع) در میان خاندان پیامبر(ص) نخستین کسی بود که هم پدر و هم مادر وی فاطمی و علوی بودند؛ زیرا پدر او امام زین العابدین(ع) فرزند امام حسین(ع) و مادرش فاطمه (مکنی به ام عبدالله) دختر امام حسن مجتبی(ع) بود که از زنان با فضیلت و دانشمند بنی هاشم به حساب می آمد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تبریک به مناسبت میلاد امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: این امام بزرگوار در طول دوران امامت خود مسئولیت سنگین هدایت و رهبری مردم، تبلیغ و نشر اسلام، پرورش شاگردان و افشاگری عملکرد حاکمان غاصب را بر عهده داشتند و تا آخرین دقایق عمر پر بار خویش برای حفظ و صیانت از دین مبین اسلام کوشیدند.
امام باقر (ع)در اول ماه رجب سال 57 قمری در مدینه به دنیا آمد ودر سن 4 سالگی در واقعه عاشورا حضور داشتند مادرش  فاطمه دختر امام حسن (ع) بود. پس از طرف پدر حسینی و ازطرف مادر حسنی است لذا اورا هاشمی بین الهاشمین می‌خوانند. شب میلاد آن حضرت شب اول ماه رجب است که فرمودند ماه رجب ماه خدا،ماه شعبان ماه رسول الله وماه رمضان ماه بندگان خدا وامت رسول الله است.

باقرالعلوم(ع) در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی‌هاشم بود و احادیث فراوانی در زمینه‌های مختلفی همچون فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن، اخلاق  از او نقل شده است تا جایی که محمد بن مسلم 30 هزار حدیث و جابر بن یزید جعفی 70 هزار حدیث از امام باقر(ع) نقل کرده‌اند.

 امام صادق(ع) در زمینه عبادت پدرشان فرمودند: پدرم همواره به یاد خدا بود، در حال راه رفتن، غذا خوردن، و حتی هنگام سخن گفتن با مردم ذکر خدا می گفت. (بدون اینکه لبهایش به هم بخورد) می دیدم که زبانش به ذکر “لا الله الا الله”در حرکت است امیدواریم همه ما از پیروان صدیق اهل بیت باشیم.

همچنین امام صادق(ع) فرمودند ثروت پدرم از تمام خاندانش کمتر و مخارجش از همه افزونتر بود؛ با این حال هر جمعه یک دینار صدقه می داد.امام باقر (ع) نماد آسمانی علم و دانش الهی است.
مشهورترین لقب او “باقرالعلوم” به معنای شکافنده است که این لقب را پیامبر اسلام(ص) پیش از ولادتش به او داد.

 امام باقر(ع) حدود 19 سال امامت شیعیان (از سال 95ق تا 114ق) را برعهده داشت و با پنج تن از خلفای بنی‌امیه همزمان بود: ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک.

سرانجام هشام امام محمد باقر (ع) را در سن 57 سالگی در 7 ذی‌الحجه سال114قمری مسموم کرد و به شهادت رساند و پیکر مقدس ایشان  را در قبرستان بقیع  کنار پدر بزرگوارش به خاک سپردند./تسنیم