اقدام عجیب فدراسیون

کمیته داوران فدراسیون فوتبال روز دوشنبه در حالی اسامی داوران بین المللی در سال ۲۰۲۲ را با شرایط خاص خودش نهایی و به فدراسیون جهانی فوتبال ارسال کرد که فیفا تاکید کرده است باید داوران زن و مرد بر اساس رنکینگ واحد انتخاب و معرفی شوند. براساس نظر فدراسیون جهانی فیفا، فدراسیون‌های عضو باید اسامی […]

کمیته داوران فدراسیون فوتبال روز دوشنبه در حالی اسامی داوران بین المللی در سال ۲۰۲۲ را با شرایط خاص خودش نهایی و به فدراسیون جهانی فوتبال ارسال کرد که فیفا تاکید کرده است باید داوران زن و مرد بر اساس رنکینگ واحد انتخاب و معرفی شوند.

براساس نظر فدراسیون جهانی فیفا، فدراسیون‌های عضو باید اسامی داوران زن و مرد خود را براساس رنکینگ داخلی به صورت واحد اعلام کند اما فدراسیون فوتبال ایران ابتدا اسامی داوران مرد را در لیست خود آورده و در انتهای هر بخش هم اسامی داوران زن را اعلام کرده است.

طبق اعلام کمیته داوران، فهرست نهایی لیست داوران بین‌المللی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی آقایان و بانوان در سال ۲۰۲۲ فیفا بشرح زیر است:

داوران فوتبال:
علیرضا فغانی – موعود بنیادی فر – بیژن حیدری – پیام حیدری – حسن اکرمی – سیدوحید کاظمی – سیدعلی اصغر مومنی – مهسا قربانی – مهناز ذکایی – سلطنت نوروزی

کمک داوران فوتبال:
محمدرضا منصوری – محمدرضا ابوالفضلی – علی میرزابیگی – سعید قاسمی – علیرضا ایلدروم – آرمان اسعدی – حسن ظهیری – فرهاد مروجی – امیرمحمد داودزاده – انسیه خباز مافی نژاد – بهاره سیفی نهاوندی – آتنا لشنی

علیرضا فغانی با سابقه قضاوت در المپیک و جام جهانی

داوران VAR (کمک داور ویدئویی):
علیرضا فغانی

داوران فوتسال:
ابراهیم مهرابی افشار – علی حفیظی – اسماعیل کمربسته – علی احمدی – گلاره ناظمی – زری فتحی – زهرا رحیمی

داوران فوتبال ساحلی:
ابراهیم اکبرپور – حمید مقدم متین – ابراهیم کرد – جواد فلاحی

این فهرست در حالی از سوی فدراسیون فوتبال تهیه و به فیفا ارسال شده است که حق برخی داوران زن با وجود موفقیت‌هایی که داشته‌اند نادیده گرفته شده و در رنکینگ مد نظر فیفا دیده نشده‌اند.

به عنوان مثال گلاره ناظمی پس از درخشش در میادین بین المللی و قضاوت‌های عالی، به یکی از داوران مطرح بین المللی تبدیل شد. قضاوت‌هایی که منجر شد پیرلوئیجی کولینا در رقابت‌های جام جهانی فوتسال نام ناظمی را در لیست مسابقه فینال سال ۲۰۲۱ قرار دهد. گلاره ناظمی چهره شاخص داوران فوتسال که همراه با ابراهیم مهرابی افشار در جام جهانی شرکت کرد و موفق شد در فینال مردان قضاوت کند در انتهای لیستی قرار دارد که مهرابی در صدر است!

گلاره ناظمی داور فینال جام جهانی فوتسال مردان

ناظمی افتخاری برای جامعه داوران ایران در جهان کسب کرد تا پس از علیرضا فغانی یک بانوی ایرانی در بالاترین سطح قضاوت جهان قرار گیرد. در نهایت قضاوت‌های ناظمی منجر شد تا فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار در آستانه نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۱ میلادی نامزدهای بهترین‌های فوتبال و فوتسال جهان را در سال جاری میلادی انتخاب کند و بر این اساس در بخش بهترین داوران زن، گلاره ناظمی، داور زن ایرانی به عنوان نامزد بهترین داور زن جهان انتخاب شد. بنابراین در بخش فوتسال باید ابتدا نام گلاره ناظمی قرار گیرد و سپس ابراهیم مهرابی افشار و در ادامه سایر نفرات، حتی زری فتحی نیز جام ملت‌های اروپا را سوت زده است که این نیز در رنکینگ باید لحاظ شود.

مهسا قربانی نیز کاندیدای حضور در جام جهانی است و او باید پس از علیرضا فغانی در لیست باشد. با این حال فدراسیون فوتبال حق داوران زن را نادیده گرفته و برای اینکه کار خودش را راحت کند و قرار گرفتن نام زنان قبل از برخی آقایان تبعاتی برایش نداشته باشد، اقدام به جداسازی آقایان و بانوان کرده است.

اقدام عجیب فدراسیون برخلاف تاکید فیفا/ حق داوران «زن» خورده شد!

مهسا قربانی داور فوتبال بانوان که نامزد حضور در جام جهانی است

هر چند فیفا به انتخاب‌ها و قوانین داخلی کشورها احترام می‌گذارد اما از کشورهای عضو خواسته است که در اعلام داوران زن و مرد را جدا نکنند و همه داوران نامزد برای حضور در جام جهانی را در یک لیست قرار دهند.