اسناد راهبردی خاک می‌خورد!

حرف آنلاین: یک استاد گروه مدیریت صنعتی دانشگاه مازندران گفت: امیدواریم آیت الله رئیسی در سفر به مازندران به دو دغدغه اجرایی نشدن اسناد بالادستی و توجه به نقش دولت به‌عنوان حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه توجه ویژه داشته باشد. استاد حمیدرضا فلاح لاجیمی در گفت‌وگو با حرف مازندران، در آستانه سفر رئیس جمهور […]

حرف آنلاین: یک استاد گروه مدیریت صنعتی دانشگاه مازندران گفت: امیدواریم آیت الله رئیسی در سفر به مازندران به دو دغدغه اجرایی نشدن اسناد بالادستی و توجه به نقش دولت به‌عنوان حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه توجه ویژه داشته باشد.
استاد حمیدرضا فلاح لاجیمی در گفت‌وگو با حرف مازندران، در آستانه سفر رئیس جمهور به استان اظهار کرد: در استان مازندران که دارای ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری است همواره خبری از توجه به اسناد بالادستی نبوده است.
وی با بیان اینکه معضل سندنویسی در کشور ما وجود دارد و یا سندهای راهبردی هرگز اجرایی نمی‌شوند، تصرح کرد: اگر جامعه به این سمت پیش رود که این برنامه‌ها اجرایی شود خوب است ولی در چند سال اخیر فقط به نگارش سند بسنده شده است.
فلاح اضافه کرد: اسناد بالادستی در همه حوزه‌ها اجرایی نمی‌شود. در همین دانشگاه بحث دانشگاه اسلامی شدن یا صنعتی شدن اجرا نشده چون که اولا دغدغه سندنویسان این است که کاری آکادمیک انجام دهند گویی می‌دانند در حال نگارش سندی هستند که قرار نیست به مرحله اجرا برسد.
این استاد دانشگاه دغدغه دوم برای دانشگاهیان را خلا تعامل بین دانشگاه، صنعت و دولت عنوان کرد و یادآور شد : تقریبا ۲۰ سالی است که واحد ارتباط صنعت و دانشگاه را در دانشگاه‌ها به راه انداختیم ولی عملا در حد اسم و شعار بود و دانشگاه و صنعت هیچ تعاملی با هم ندارند. خروجی دانشگاه‌های ما به درد صنعت نمی‌خورد و صنعت هم از دانشگاه استفاده نمی‌کند چرا که هیچ تعامل و سازگاری بین این دو نهاد وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اگر خروجی دانشگاه متناسب با نیاز صنعت کشور باشد بسیاری از دغدغه‌های اقتصادی اعم از تولید و اشتغال حل خواهد شد، تاکید کرد: متاسفانه دولت نقش سازنده‌ای برای ارتباط با این دو برقرار نکرده است هر چند که وزاری علوم از دو دهه پیش تاکنون هرکدام روی این بحث تمرکز جدی داشتند ولی در عمل واقعا چیزی دیده نشده است.
فلاح اظهار کرد: امروز هر کدام از این سه ضلع کار خود را به‌صورت جزیره‌ای انجام می‌دهند و هر کدام خروجی خودشان را دارند بدون اینکه توجهی به هم داشته باشند. بنده معتقدم دانشگاهی که خروجی آن به درد صنعت نخورد باید دربش بسته شود.
استاد گروه مدیریت صنعتی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: صنعت می‌گوید نیروی متخصص داده نمی‌شود حق هم دارد.دانشگاه امتیاز ما اساتید را براین مبنا قرار داد که چند دفاع و چند مقاله ارائه کردیم نه اینکه چند دانشجو آماده حضور در یک مرکز صنعتی پرورش دادیم . یعنی هیچ سازوکاری از سمت دانشگاه تعیین نشده و دانشجویان صرفا به گرفتن نمرات بالا اکتفا می‌کنند‌.
این فعال دانشگاهی عنوان کرد: البته در رشته‌های صنعتی اخیرا دروسی اضافه شده اما در حد تئوری است، در حالی که کسانی که قرار است در صنعت بروند باید در فضای کسب و کار بروند. دانشجویان یک بار خط تولید را ندیدند، اینجا دولت حلقه مفقوده است، باید بگوید به صنعت تجهیزات میدهد تا از دانشگاه نیرو بگیرد‌.
وی بر لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاه مازندران تاکید کرد و گفت: این دانشگاه مادر است دولت نقش تسهیل‌گری خود را ایفا نمی‌کند نقش اساتید ما حتی در کارگروه‌های استانداری کمرنگ است. از طرفی در هر شهر استان شهرک صنعتی داریم همه چیز محیا است فقط دولت باید ورود پیدا کند، امیدواریم رئیس جمهور برای این معضل راهکاری ارائه کنند.