رییس کل دادگستری مازندران خبر داد؛

استفاده از پابند الکترونیکی تا دادرسی مجازی

حرف آنلاین: رییس کل دادگستری مازندران گفت: از سال گذشته تاکنون در مازندران ۵۶۵ از پابند الکترونیکی استفاده کرده و در زندان به‌سر می‌برند، ۱۰ درصد از دادرسی بدون حضور طرفین بررسی می‌شود.

حجت الاسلام محمدصادق خبری در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه در دادگستری مازندران، اظهار کرد: عمده هدف در قوه قضاییه رسیدگی به جرائم دعوی و پرونده‌ها در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: سال ۱۴۰۰، در مجموع ۹۹۸ هزار و ۶۰ پرونده تشکیل شده و ۹۹۳ هزار و ۳۰۷ پرونده رسیدگی به صدور رای و قرار منتهی شد، همچنین هزار و ۲۴۷ پرونده از موجودی گذشته هم کم شد.

اکبری با اشاره به جزییاتی از حوزه تعیین مجازات، اعلام کرد: از مجموع محکومیت‌هایی که برای اشخاص مرتکب جرم، ۳۳/۵۴ درصد جزای نقدی و ۲۰/۴۵ درصد مجازات حبس، ۱۵/۶۰ درصد مجازات شلاق، ۱۲/۹۸ درصد مربوط به دیه و عرش و غیره در نظر گرفته شد.

سهم 35 درصدی مازندران در سیاست جایگزینی حبس

رئیس کل دادگستری مازندران تاکید کرد: یکی از سیاست‌های موکد قوه قضاییه این است که تا جایی که امکان دارد چنانچه فردی مرتکب جرم شده و زندانی کردن آن فرد به صلاح خانواده و جامعه نیست، برایشان سیاست جایگزینی حبس درنظر گرفته شود، در این بخش مازندران سهم ۳۵ درصدی داشت.

وی عنوان کرد: جهت حمایت از محکومین مالی و جرائم غیرعمد سیاست بر این است که زندان از این محکومین خالی باشد، در این راستا دو نهاد ستاد دیه و انجمن حمایت از خانواده زندانیان در دورن قوه قضاییه با تلاش برای جلب خیرین اقدام به آزادی خیرین میکنند، در سال گذشته ۵۰ میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۲۲۸ هزار ریال جمع آوری شد که نسبت به سال ۱۳۹۹، با رشد ۵۰ درصدی همراه بود.

رشد 33درصدی صلح و سازش در مازندران

اکبری اعلام کرد: سال گذشته در راستای اجرای سیاست برنامه صلح و سازش در مازندران، شاهد صعود درصد صلح و سازش به ۳۳ درصد رشد بوده‌ایم.

رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به تلاش کارکنان زندان‌های استان گفت: سال گذشته به ۶۵ محکوم به قصاص با اخذ عفو از اولیای دم از چوبه دار رهایی بخشیده شدند و در سه ماهه ۱۴۰۱ نیز ۸ مورد دیگر از چوبه دار خلاص شدند.

این مسئول با تاکید بر توجه به ایجاد امنیت در استان، اعلام کرد: در سال گذشته ۱۲ باند گسترده بازدشت و مشمول تحمل کیفر شدند.

وی با اشاره به بحث دادرسی الکترونیکی، خاطرنشان کرد: گواهی عدم سوپیشنیه روزانه به‌صورت الکترونیکی انجام میشود که در سال گذشته ۱۰۸ هزار و ۴۴۹ مورد با میانگین زمانی ۳۱ ساعت انجام شد، همچنین ۱۷ درصد از پرونده‌ها بدون کاغذ و ۱۰ درصد از دادرسی بدون حضور طرفین بررسی می‌شود.

استفاده از پابند الکترونیکی در جهت سیاست زندان زدایی

این مسئول با بیان اینکه استفاده از پاپند الکترونیکی در زندان‌زدایی سیاست دیگری است، گفت: این فرد میتواند خارج از فضای زندان به زندگی روزمره بپردازد، در مازندران تاکنون ۵۶۵ از پابند الکترونیکی استفاده کردند و در زندان به‌سر می‌برند.

اکبری با بیان اینکه هدفمان کاهش مراجعه مردم به واحدهای قضایی است، اذعان داشت: در این راستا دفاتر خدمات قضایی فعال هستند، در سال گذشته ۴۸۸ هزار و ۶۵۷ مورد خدمت قضایی در این دفاتر ارائه شد.

رئیس کل دادگستری مازندران اضافه کرد: گفته میشود رفتار همکاران ما تند و خشن است، در حالی که قوه قضاییه به این مسئله واقف است و همواره به رعایت اخلاقیات در این بحث و تکریم مراجعان تاکید می‌شود، سامان‌های تحت عنوان مدیریت رضایت‌مندی از واحدهای قضایی طراحی شده و فعال است که تاکنون ۸۶ درصد رضایتمندی کسب شد.

این مسئول در پایان گفت: ستاد گرامیداشت هفته قوه قضاییه در مازندران ایام هفته گرامیداشت قوه قضاییه را به شرح زیر اعلام کرد؛

*چهارشنبه، اول تیرماه: روز حمایت قضایی از تولید دانش‌بنیان و صیانت از حقوق عامه

*پنجشنبه دوم تیرماه: روز حرکت جهادی، تحول و تعالی قضایی

*جمعه سوم تیرماه: روز حمایت از حقوق بشر و مقابله با تروریسم

*شنبه، چهارم تیرماه: روز تسهیل فرآیند رسیدگی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین

*یکشنبه، پنجم تیرماه: روز پیشگیری از وقاع جرم و مقابله با بسترهای فسادزا

*دوشنبه، ششم تیترماه: روز ترویج فرهنگ و سازش و اصلاح مجرمان

*سه‌شنبه، هفتم تیرماه: روز ولایت‌مداری ابیثار و خدمت به مردم