استاندار مازندران مدیون هیچ فرد و گروهی نیست

هفته گذشته پس از کش و قوس های فراوان بالاخره استاندار بیست و یکم مازندران از سوی هیئت دولت منصوب شد و روز گذشته نیز با حضور وزیر کشور و آیت الله طبرسی مراسم معارفه برگزار شد.

حرف آنلاین-اسحق پاک نیا:این روزها موضوعی نیست که بدون حاشیه باشد. نحوه تعیین استاندار و رقابت داوطلبان، پس از مشخص شدن و حتی روز معارفه نیز از حاشیه بدور نمی ماند. استاندار شدن دکتر ربیع فلاح هم نظیر دیگر ماجرا هم قبل و هم بعد از به نتیجه رسیدن تلاش ها دارای حاشیه بود. فاصله زمانی تصویب هیئت دولت تا معارفه نیز حاشیه هایی نظیر تشکیل کمیته معارفه از سوی اطرافیان دکتر فلاح، شایعات مربوط به تغییرات گسترده و گلایه نماینده ولی فقیه از وزیر کشور بابت نحوه تعیین استاندار را در پی داشت. خبرسازترین آن گلایه آیت الله طبرسی از نحوه انتخاب استاندار در تریبون نماز جمعه بود و وعده صحبت های بیشتر را برای روز معارفه داده بود. البته روز گذشته از سخنان آیت الله طبرسی پیدا بود که نظر ایشان کمی تغییر کرده و از ادامه سخنانی که وعده داده بود خبری نیست. البته در نشست قبل از معارفه، وزیر کشور، مهندس طاهایی و دکتر فلاح دغدغه های ایشان را بررسی کرده و توضیحات لازم را ارائه داده بودند. پخش زنده از شبکه طبرستان و حضور چهره های اصلاح طلب که پس از سالها در استانداری و مراسم دولتی از نکات جالب دیگر مراسم روز گذشته بود.
مراسم تودیع و معارفه ساعت 10 صبح اعلام شده بود ولی در سالن شماره یک استانداری حدود یک ساعت قبل از زمان مقرر جایی برای سوزن انداختن نبود. حضور انبوه افراد اداری و غیراداری ، مسئول و غیر مسئول فضای سنگینی در مراسم ایجاد کرده بود که باعث شد وزیر کشور نیز در ابتدای سخنان خود با تعداد زیاد جمعیت و نگرانی از ایمنی ساختمان برای تحمل وزن جمعیت شوخی کند. حضور مسئولان رده های مختلف دستگاه های اجرایی و میهمانان غیر اداری دعوت شده که اکثریت آنان از فعالان ستاد دکتر روحانی در استان بودند باعث شده بود تا حتی تعدادی از مدعویین اصلی از جمله مدیران کل، فرمانداران و ائمه جمعه ایستاده نظاره گر جلسه باشند.
* دو شرم طاهایی
سید علی اکبر طاهایی بعنوان نخستین سخنران مراسم،در آغازین سخنانش از وضعیت مراسم و ازدحام جمعیت عذرخواهی کرد و وقتی بدون مقدمه و خیرمقدم گویی های غیرضروری سخنان خود را آغاز کرد، به نظر می رسید که می خواهد برای جلوگیری از خستگی حاضرین سخنان کوتاهی داشته باشد. طاهایی 25 دقیقه صحبت کرد و مثل همیشگی داستانها و خاطراتی از گذشته تعریف کرد.انتظار می رفت طاهایی بصورت خلاصه به عملکرد دوران مدیریتی یا خدمات صورت گرفته اشاره ای کوتاه داشته باشد ولی به همان شدت که از دکتر احمدی نژاد در طول 46 ماه استانداری تعریف و تمجید می کرد، از ظرفیت و شخصیت دکتر روحانی برای حاضرین گفت. از دوران رفاقت و دوندگی با دکتر فلاح در گذشته های دور در ارتفاعات دو هزار و سه هزار تنکابن نیز گفت که نشان می داد ارتباطی قدیمی با استاندار جدید دارد. طاهایی به شرم خود از مفاخر و علما و شهدای استان اشاره کرد که نتوانست بایسته و شایسته خدمت کند. توصیه به دکتر فلاح برای بهره مندی از ظرفیت خبرنگاران، برطرف نشدن معضل زباله و مغفول ماندن بخش گردشگری موضوعات دیگری بود که طاهایی به آن اشاره کرد.

درخواستهای متعدد برای گرفتن پست با آیت الله

مجری برنامه وقتی آیت الله طبرسی را بعنوان سخنران دوم معرفی کرد، نماینده ولی فقیه کمی در این خصوص مقاومت نشان داد و خواستار صحبت کردن پس از دیگر مقامات شد. در نهایت آیت الله طبرسی سخنان خود را با محوریت مدیریت در اسلام شروع کرد و گفت: در حدیثی از پیامبر اسلام آمده است که شخصی که می خواهد برای 10 نفر مدیریت کند باید عقل 40 نفر را داشته باشد و کسی که میخواهد برای 40 نفر مدیریت کند باید عقل 400 نفر را داشته باشد. وی دانایی و توانایی را یکی از شاخص های مدیریت دانست و توصیه هایی در این خصوص کردند. آیت الله طبرسی در بخشی از سخنانش روحیه طاهایی را پس از عزل ارزشمند دانست که بدون هیچ گلایه ای مسئولیت را واگذار کرد.آیت الله طبرسی از حدود 50 نفری که برای گرفتن پست و مقام با ایشان تماس گرفتند گلایه کرد که هیچ کدام نتوانستند برنامه مناسبی ارائه کنند و فقط به دنبال گرفتن پست بودند. نماینده ولی فقیه در مازندران، اشتغال را مسئله مهم در استان بیان کرد و گفت: بیکاری و فقر از جمله مسائل مهم است و مازندران باید این منابع نباید بیکاری داشته باشد درحالیکه جوانان استان برای سیب چینی به کرج می روند.وی همچنین تصریح کرد: نتوانستیم از ظرفیتهای مازندران استفاده کنیم و اکنون نیز نباید طلبکارانه از دولت بخواهیم و باید به دولت فرصت دهیم.وی با اشاره به اینکه حجت الاسلام روحانی مدیری مدبر و با تلاش است، گفت: مازندران نیز بیدار، ولایتمدار و دیندار بوده و باید به آن توجه شود.
* مازندران غرب و شرق ندارد
دبیر مجمع نمایندگان استان بعنوان سخنران سوم مراسم به اجماع همه نمایندگان مجلس برای حمایت از دکتر فلاح اشاره کرد و از رسانه های خواست برای افزایش وحدت میان مسئولان تلاش کنند. قاسم احمدی لاشکی در خصوص حاشیه های ایجاد شده در خصوص عدم حضور نماینده بهشهر و بابل در جلسه با استاندار جدید نیز گفت: دکتر مقیمی نماینده بهشهر به دلیل سفر خارجی کمیسیون مطبوع و ناصری نماینده بابل نیز به دلیل جلسات سخنرانی در حرم رضوی نتوانستند در نشست مجمع با استاندار حضور یابند.وی همچنین وضعیت اشتغال و کشاورزی استان را اسفناک اعلام کرد و خواستار بهبود شرایط شد. احمدی از استاندار جدید خواست همه استان را در یک سطح ببیند و تفاوتی میان شهرهای مختلف قائل نشود. این جمله احمدی واکنش دامادی همکار ساروی وی را درپی داشت. دامادی در اعتراض به این سخن دبیر مجمع بدون روشن کردن میکروفن گفت: مازندران غرب و شرق ندارد ولی مرکز استان نیز حتی یک کمربندی ندارد. اعتراض دامادی به کمبودها با پادرمیانی مقامات خاتمه یافت.

استاندار جدید مدیون کسی نیست

وزیر کشور نیز درابتدای سخنان خود از حاضرین در جلسه به دلیل شرایط نامناسب عذرخواهی کرد ولی شرایط انان را بهتر از افراد نشسته دانست. عبدالرضارحمانی فضلی نشستن روی این صندلی ها را نشستن با اعمال شاقه دانست و گفت: حاضریم کمک کنیم تا آقای استاندار این صندلی ها را عوض کند. خروج پول نفت از اقتصاد، پرداخت هزار تومان از سوی هر مازندرانی بصورت ماهانه برای برطرف شدن معضل زباله با ساخت کارخانجات تولید برق و تاسیس صندوق در استان برای جمع آوری درآمد ناشی از اجرای مرحله های بعدی هدفمندی محور سخنان وزیر کشور بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به مسایل اقتصادی اشاره کرد و با بیان اینکه “باید با نفت و اقتصاد نفتی خداحافظی کنیم” افزود: باید اقتصاد مردمی و تولیدی با رویکرد صادرات در کشور طراحی شود. امکان این کار برای ما زیاد است و سرمایه و تکنولوژی لازم را برای این کار در اختیار داریم. وزیر کشور با تاکید بر اینکه “در حوزه هزینه، مصرف باید اقتصادی شود که این مساله موجب صرفه‌جویی خواهد شد”، گفت: باید با اصلاح سیستم بانکی با دارایی مردم سرمایه‌گذاری کرد و همه باید دست در دست هم دهیم تا کشور در حوزه تولید پویا شود.
رحمانی فضلی به مسایل استانی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه “ظرفیت مازندران را بسیار خوب می‌شناسم”، استان مازندران را از حیث مدیریت، امکانات، جوانان تحصیلکرده و منابع طبیعی بسیار غنی دانست و تصریح کرد: مازندران می‌تواند معین سه استان ضعیف کشور باشد. وزیر کشور اضافه کرد: راندمان کشاورزی مازندران تا دو برابر قابل افزایش است که تحقق این امر نیازمند علمی شدن بخش کشاورزی است.وی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: نمایندگان مازندران، نمایندگان اولین استانی بودند که گزینه‌های خود را برای استانداری به ما پیشنهاد دادند و در ادامه با توجه به وفاق درباره آقای «ربیع فلاح» و شناختی که از گذشته روی ایشان داشتم، با هماهنگی با نماینده ولی فقیه در استان، پس از تهران اولین استاندار کشور را منصوب کردیم. رحمانی فضلی با بیان اینکه “استاندار جدید مازندران مدیون هیچ فردی در جایگاه استانداری نیست و فقط باید مدیون خداوند متعال باشد” محور فعالیت استانداری مازندران را توجه به مردم دانست و بر لزوم رعایت مواردی چون احترام به خواست و مطالبه مردم، تلاش و برنامه‌ریزی، عدالت و انصاف، اعتدال در برخورد و ارتباط منطقی، سازنده و کاملاً مشورتی با علما و نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد.

تنها مشکل استاندار جدید

استاندار جدید مازندران با اشاره به اینکه توسعه مازندران با حمایت دولت و بخش خصوصی محقق می‌شود، تصریح کرد: تنها مشکلی که برای خود در این جایگاه احساس می‌کنم این است که جایگزین طاهایی می‌شوم.وی با اشاره به اینکه خود را مقید می‌دانم تا در خدمت علمای استان باشم و پیگیر مشکلات شوم، افزود: روز گذشته خدمت نماینده ولی فقیه در مازندران بودم و مشکلات استان را به درستی تشریح کردند.فلاح جلودار مازندران را استانی نیرو خیز در سطح ملی و استانی دانست و ادامه داد: از همه دست‌اندکاران استانی دعوت می‌کنم تا در اتاق فکر کمک ما برای توسعه مازندران باشند. وی با اشاره به اینکه مازندران در بخش‌های مختلف دارای استعداد است، تصریح کرد: برای توسعه استان باید از امکانات موجود کشاورزی، بنادر، دریانوردی استفاده شود و این کار در مازندران قابلیت اجرا دارد. فلاح جلودار در مراسم معارفه خود با در دست گرفتن اسناد توسعه مازندران، اظهار داشت: در بحث اقتصادی مازندران باید بتواند در سال 1404 در چارچوب امکانات موجود سرآمد منطقه باشد.وی با بیان اینکه هشت سال از اجرای سند توسعه استان گذشته است، گفت: در 12 سال باقیمانده باید به موفقیت‌های زیادی دست یابیم.