از قبرهای پیشکشی تا مدل های چند میلیونی در مازندران

حرف آنلاین: هنوز پای خرید و فروش قبر و خانه های آن دنیایی به بسیاری از روستاهای مازندران کشیده نشده است و مردمان این دیار با سرلوحه قرار دادن این اصل که ” مُرده نباید روی زمین ماند” مقدمات تدفین عزیز عروج کرده را مهیا می کنند. در هر شبانه روز به طور متوسط 43  […]

حرف آنلاین: هنوز پای خرید و فروش قبر و خانه های آن دنیایی به بسیاری از روستاهای مازندران کشیده نشده است و مردمان این دیار با سرلوحه قرار دادن این اصل که ” مُرده نباید روی زمین ماند” مقدمات تدفین عزیز عروج کرده را مهیا می کنند.

در هر شبانه روز به طور متوسط 43  واقعه وفات در مازندران ثبت می شود که  نسبت به مدت  سه ماهه اول سال قبل 2.8 درصد افزایش داشته است و نرخ وفات در مازندران  1.5 در هزار بوده وکمترین وفات در گروه سنی 10 تا 14 سال و بیشترین وفات در گروه سنی 75 سال و بیشتر به ثبت رسیده است که بیشترین علت وفات ثبت شده مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی بوده است .

بررسی نرخ خانه های آخرت در مازندران جالب و قابل تامل است و هنوز هم می توان خانه های رایگان آخرت را در جای جای استان یافت اما نرخ این خانه ها در برخی شهرستانها سرسام آور و گران شده است.

بر اساس بررسیهای میدانی گلوگاهیها، امواتشان را در قبرستان سفيد چاه که آرامستانی تاریخی است و بهشت رضا دفن مي كنند نرخ قبر در هر دو قبرستان رايگان است و تنها مبلغي به ازای خدمات ارائه شده دریافت می شود.

در شهرستان بهشهر، عروجیان در بهشت فاطمه دفن مي شوند كه قيمت قبر بين 100 تا 300 هزار تومان است و بستگي به انتخاب قبر يك يا دو طبقه و همچنين موقعيت مكاني و فضاي انتخاب شده متفاوت است.

آرامستان نکا وقفی است /عدم تبعیض قیمت قبور در شهرستان

آرامستان نکا تنها آرامگاهی که هیچگونه تبعیض در قیمت قبور وجود نداشته و قیمت هر قبر برای هر نفر 100 هزار تومان است و تولیت آرامستان نکا در سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شده و پیمانکار مربوطه تمامی خدمات آرامگاه را برعهده گرفته است و هزینه خدمات همانند کفن و دفن ،آمبولانس سردخانه و غیره در آرامستان نکا مجموعا به 150 هزار تومان رسیده است.

گفتنی است آرامستان نکا با مساحت 50 هزار و835 هزار متر و بنای یکصد و53 متری بقعه متبرکه امامزاده میر مفید در خیابان آرامگاه شهرستان واقع شده است.

حجت الاسلام علی سلطانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا با اشاره به وقفی بودن آرامستان نکا اظهار داشت: از ابتدای پل تا عبور نودهک به مقدار 17 سیر و سه مثقال موقوفه انوری شهرستان است و قسمت اعظمی از آرامستان نکا وقفی می باشد که هم اکنون شهرداری شهرستان متولی این امر را به عهده گرفت.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا ادامه داد: هر شخصی که از دنیا می رود در هر قسمتی بدون هیچگونه تبعیضی می تواند دفن شود همچنین رزرو قبر به هیچ عنوان در سطح شهرستان صورت نمی گیرد چرا که اگر زمین وقفی به شکل رزرو در اختیار دیگران قرار گیرد مشکل شرعی دارد.

این اظهارات درحالیست که جمعی از بازماندگان متوفیان در گفتگو با خبرنگار مهر از شیب نامناسب دراکثر قسمت های آرامستان اظهار گله مندی کردند و همچنین خواستار ساماندهی و خدمات دهی بیشتر به قبور شهرستان و  ایجاد فضای سبز مناسب در آرامستان شهرستان شدند.

نرخ های میلیونی قبر در آمل

در شهرستان آمل سه آرامستان برای خاکسپاری عروجیان وجود دارد که به گفته رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل گفت: هزینه کفن و دفن پدر و مادر شهدا رایگان است.

حجت الاسلام رسول علیخانی  بیان داشت: بنا به تشخیص کارشناسان دادگستری قیمت هر قبر در امامزاده ابراهیم هشت میلیون تومان، امامزاده معصوم  و امامزاده قاسم نیز چهار میلیون تومان می باشد.

رئیس اداره اوقاف آمل با بیان اینکه هزینه قبر برای پدر و مادر شهدا رایگان می باشد،اظهار داشت: هزینه کفن و دفن پدر و مادر شهدا رایگان است و جانبازان و ایثارگران نیز از تخفیف خاصی برخوردار هستند.

علیخانی خاطرنشان کرد: اداره اوقاف آمل اگر در مواردی به این نتیجه برسد که خانواده شخص فوت شده از وضیعت مالی نامطلوبی برخوردار است تخفیفات خاصی نیز برای خانواده ها در نظر خواهد گرفت.

در تنکابن و آرامستان منطقه وادی که پیش خرید قبر در حال رونق گرفتن است، نرخ پیش خرید خانه آخرت تا پن میلیون تومان است اما حمیدرضا فرجی مسئول متوفیات آرامستان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: نرخ فروش قبر در مواقع حیاتی 550 هزار تومان است و اگر کسی نیازمند بود به دستور شهردار، قبر رایگان واگذار می شود.

همچنین در شیرود نیز قبرستان شهر بصورت هیئت امنایی اداره می شود و محمد پردل رئیس شورای شهر شیرودی می گوید: هنوز قضیه خرید و فروش قبر در منطقه رواج نیافته و نرخ خرید قبر بصورت رایگان است.

ابراهیم عزیزپور رئیس اداره اوقاف و خیریه رامسر نیز با عنوان اینکه قبر در بیشتر آرامستانهای منطقه بصورت رایگان واگذار می شود می گوید، در قبرستان بی بی سکینه به دلیل خدماتی که توسط هیئت امنا ارائه می شود 150 هزار تومان از بازماندگان متوفی دریافت می شود.

نرخ قبر در چالوس به پنج میلیون تومان رسید

نرخ خرید خانه آخرت در شهرستان چالوس و قبرستان روستای کشکرا با توجه به اینکه اموات چند محله در این قبرستان آرام می گیرند و به دلیل محدودیت فضا به حدود پنج میلیون تومان رسیده است و با توافق شوراهای روستاهای حاشیه در نظر است تا زمینی برای ایجاد آرامستان جدید خریداری و تهیه شود.

در شهرستان بابل نیز، قیمت قبر در سال جاری با افزایش روبرو شد و از قیمت 160 هزار تومان سال قبل به 300 هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

نوشهریها نیز عروجیانشان را در آرامستان بهشت رضا دفن می کنند و هزینه خرید هر قبر 700 هزار تومان و پیش خرید آن تا 1.5 میلیون تومان گزارش شده است. در این قبرستان تاکنون سه قطعه فضا برای دفن اموات درنظرگرفته و تکمیل شده است و قطعه چهارم برای آرامستان در حال تدارک است.

قیمت 15 میلیون تومانی قبر در ساری

در شهرستان ساری مرکز مازندران نرخ خرید و پیش فروش قبر تا 15 میلیون تومان نیز گزارش شده است که این نرخ با قیمت دهها متر مربع زمین و چند متر مربع آپارتمان همتراز است.

هر روز واقعه وفات در مازندران ثبت می شود و روند روبه رشد هزینه های خرید قبر در کنار دیگر هزنیه های زندگی برای مردم شهر یک دغدغه شده است و برخی را به این فکر وا می دارد که از اینک برای خرید خانه های آن دنیایی برنامه ریزی کنند./مهر