از تولید ۸۰۰۰ تنی کاغذ تا پایان سال تا درخواست حمایت از وزیر!

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه این کارخانه تا پایان سال جاری ۸ هزار تن کاغذ تولید خواهد داشت از وزیر ارشاد درخواست حمایت کرد تا افزایش خط تولید صورت بگیرد.

به گزارش حرف آنلاین، امید نیک نژاد مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران امروز در حاشیه بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کارخانه، اظهار کرد: خط تولید این شرکت با ۶۰۰ میلیون دلار هزینه ارزی فاینانس و ۴۰ میلیارد تومان تا سال ۱۳۷۶ ساخته شد و به بهره‌برداری رسید، تا سال ۱۳۹۶ که طرح تنفس جنگل آغاز شود از آنجایی که مواد اولیه کارخانه چوب آلات جنگلی بود کارخانه دچار فراز و نشیب‌هایی شد.

وی افزود: زمانی ۶۸ هزار تن کاغذ روزنامه کشور اینجا تولید می‌شد ولی الان میزانش به‌دلیل روی کار آمدن فضای مجازی به ۳۰ هزار تن رسید، همچنین زمانی ظرفیت ۱۷۵ هزار تنی را پر کرده بودیم.

نیک نژاد همچنین عنوان کرد: بعد از شروع طرح تنفس جنگل چوب وارداتی ارزش افزوده‌ای برایمام نداشت چون ارز ۴۲۰۰ تومانی مصرف می‌شد، با فراز و نشیب‌هایی مواجه شدیم تا امسال که تولیداتی داشتیم ولی متاسفانه باز به‌واسطه کمبود نقدینگی و عدم واردات نتوانستیم به تعهدات خود عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه ما قول می‌دهیم تا پایان سال ۸ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر را تحویل دهیم، با توجه به اینکه دولت می‌خواهد برای واردات کاغذ ۴۰ میلیون دلار اعتبار بگذارد، طبیعتا نیاز است ولی این مبلغ ۴۰ هزار تن نیاز کاغذ کشور را تامین می‌کند، در حالی که نیاز کشور ۲۸۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر و حدود ۳۰ هزار تن کاغذ روزنامه است.

این مسئول همچنین عنوان کرد: ما در حال حاضر به‌صورت ریالی چوب خارجی وارد می‌کنیم، در این فراوری ارز کمتری مصرف شده و می‌صرفد، تقاضای بنده از جنابعالی با توجه به اینکه متولی اصلی چاپ و نشر کشور هستید پیگیری کنید در بحث پیش‌خرید و تعاملات با ما با توجه به آمادگی برای تولید ۸ هزار تنی تا پایان سال که در هر صورت تعهد ماست، کمک کنند.

وی با بیان اینکه برای سال آینده چند خواسته داریم، اذعان داشت: آموزش و پرورش برای ۴۰ هزار تن کاغذ اعلام نیاز کرده است ما این آمادگی و ظرفیت را داریم ولی دوستان باید پای قرارداد بیایند و بخشی از آن را برای واردات چوپ پیش‌فروش کنیم، طبیعتا خریدها نقدی است، کاغذ در بازار به‌صورت بندی فروش می‌رود هر بند ۲۴/۵ کیلوگرم وزن دارد الان هر بند کاغذ اندونزی در بازار ۶۸۰ هزار تومان خرید و فروش میشود ما می‌توانیم با ۵۸۵ هزار تومان با تقریبا ۱۰ درصد افت کیفیت (به‌خاطر مباحث زیست‌محیطی ظرفیت اینجا مکانیکی است)، کاغذ تولید کنیم.

نیک نژاد خاطرنشان کرد: امسال در خط تولید می‌توانستیم تولید بیشتری داشته باشیم، خط یک کلا قرار است برود برای چاپ تحریر، الان چوب وارداتی ما از رودخانه ولگای روسیه از سمت امیرآباد وارد می‌شود ولی چون الان فصل یخبندان است، ما تا ۲۰ روز دیگر نمیتوانیم چوب وارد کنیم، اما از طریق ریلی و لوکوموتیو میتوانیم واردات چوب داشته باشیم که هزینه بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، ادامه داد: سازمان جنگل‌ها و مراتع اگر کمک کند و به تعهدی که ستاد تنظیم بازار برایش مصوب کرده عمل کند، خوب است، قرار شد با ترک تشریفات ۱۰۰ هزار تن چوب داخلی یعنی ۴۰ هزار تن کاغذ به ما تحویل بدهد، ولی آقایان هنوز در گیرودار بحث‌های فنی هستند، البته نمایندگان استان تلاش کردند به ترک تشریفات کمک کردند.

این مسئول یادآور شد: در بدهی قبلی سال ۱۳۹۶ به مبلغ ۶۳ میلیارد تومان (۱۷ هزار تن چوب و ۷ هزار تن کاغذ) اگر بهره و تورم را درنظر بگیریم رقم بالاست، یعنی اگر دوستان بحثی دارند که ترک تشریفات ۱۰۰ هزار تن صورت بگیرد ۴۰ هزار تن از محل چوب داخلی میتوانیم تولید داشته باشیم، تقاضای ما کمک و حمایت شماست.