از بحران مازاد تولید تا لزوم تغییر الگوی کشت

ساری خبرنگار حرف: رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران اظهار کرد: باید فکر کنیم کجای کار ایراد دارد که انقدر اقتصاد کشاورزی ما آسیب پذیر است. علی معلم در جلسه بررسی راهکارهای کشت ارگانیک که در اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد ، تصریح کرد: با بحرانی از جنس مازاد تولید مواجه […]

ساری خبرنگار حرف: رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران اظهار کرد: باید فکر کنیم کجای کار ایراد دارد که انقدر اقتصاد کشاورزی ما آسیب پذیر است. علی معلم در جلسه بررسی راهکارهای کشت ارگانیک که در اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد ، تصریح کرد: با بحرانی از جنس مازاد تولید مواجه هستیم و روش های تولید در سطح مطلوبی قرار ندارند. وی گفت: مشکل اینجاست که تولید داریم اما بازاری برای این تولید وجود ندارد. این تولید کننده صنعتی؛ بهره وری را مهم ترین راهکار برای حفظ منابع آبی و خاکی دانست و تصریح کرد: متاسفانه در تولید کمی که گریبان گیر استان و کشور شده است فکری برای بازار، کیفیت و هزینه های آن نشده است و این به معنای هدر رفت بسیاری از ظرفیت های تولیدی بخش کشاورزی است. وی در مثالی افزود: موز را خواستند در مازندران کشت دهند در صورتیکه مازندران مکان مناسب پرورش موز نیست و موجب شد کشاورز متضرر شود و منابع آبی زیادی نیز هدر برود. معلم با بیان اینکه در تولید کشاورزی به بیراه رفته ایم، اظهار کرد: تولید ارگانیک بهترین راهکار برای حفظ منابع آبی و خاکی استان است. رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: انار ترش، خرمالوی جنگلی، گردو، آلو و تمشک وحشی همگی از محصولات ارگانیک طبیعی است که با قیمت های بسیار ارزانی به فروش می رسند . معلم محصول ارگانیک را موجب بهره وری بهتر تولید و ثبات منابع آبی و خاکی دانست و تاکید کرد: بسیاری از محصولات جنگلی که کاملا ارگانیک هستند به دلیل عدم مصرف از بین می روند، طرح خروج دام از جنگل نیز باعث شد تا این محصولات مصرف دامی نیز نداشته باشند. وی خواستار توسعه کشت ارگانیک در استان شد و گفت: چاره ای جز تولید محصولات ارگانیک نداریم تا بتوانیم با اطمینان خاطر بگوییم محصول سالم به دست مردم می رسد. عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه تولید محصول ارگانیک به معنای کاهش عملکرد تولید نیست، اظهار کرد: مصرف کود در بسیاریاز کشورها چند برابر مقدار مصرفی کشاورزان ما است ، آن ها به نوع کود و چگونگی استفاده از آن توجه بیشتری دارند.

*ظرفیت فرآوری مرکبات در کشور وجود ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه سلامت غذایی در گرو کیفیت و تولید پایدار تضمین می شود، اظهار کرد: تولید کننده زمانی می تواند به این مهم دست پیدا کند که به دنبال تغییر الگوی کشت باشد و به سمتی برود که نیاز جامعه را تامین کند . شهیدی فر توجیه اقتصادی را دلیل مازاد تولید برخی محصولات کشاورزی دانست و تاکید کرد: در تجارت جهانی نتوانسته ایم سهمی برای تولید داخلی پیدا کنیم لذا مازاد تولید  در بخش مرکبات و مرغ موجب شده تا هر سال درگیر مشکلات زیادی شویم. این مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در تولیدات باغی در نظر داشتیم 100 میلیارد تومان مشوق صادراتی به تاجران مرکبات پرداخت کنیم اما برف و سرمای اخیر تمام محاسبات ما را بهم زد.وی افزود: سرما و خسارت به مرکبات استان موجب تغییر رویه تاجران شده است به طوریکه آن ها به دنبال واردات مرکبات هستند و این موضوع در وزرات خانه مورد بحث است. شهیدی فر با بیان اینکه اگر الگوی کشت مناسبی داشته باشیم یقینا برف و سرما خسارت های به نسبت کمتری وارد می کنند، اظهار کرد: توجیح اقتصادی موجب شد تا کشاورزان اراضی زراعی را تبدیل به باغ کنند که میزان آن بسیار نگران کننده است.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: این خواست دولت نیست و یقینا کشاورز هم به حفظ اراضی خود علاقه مند است اما شرایط اقتصادی او را مجاب کرده تا به تغییر فعالیت تمایل پیدا کند.وی با بیان اینکه در چند سال گذشته 10 هزار هکتار از اراضی زراعی استان کاهش یافته است به برف و سرمای اخیر اشاره کرد و گفت: این حجم تولیدی ما را غافل از آن کرد که در سراسر کشور ظرفیت تبدیل مرکبات وجود ندارد. شهیدی فر گفت: اصلا فکرش را نمی کردیم در سراسر کشور ظرفیت 100 هزار تن فرآوری مرکبات وجود نداشته باشد و این نشان می دهد در بخش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی بسیار آسیب پذیر هستیم. وی تصمیم دولت را در خرید تضمینی مرکبات خوب توصیف کرد و گفت: این تصمیم در ابتدای کار بسیار کارشناسی شده و کاربردی بود و موجب تعادل قیمتی در بازار می شد اما غافل از اینکه ظرفیت فرآوری و تبدیل مرکبات در کشور بسیار ضعیف است. شهیدی فر با بیان اینکه سطح زیر کشت سویا و کلزا در مازندران نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است، اظهار کرد: امسال 13 هزار تن کلزا سطح زیر کشت داریم که این مقدار سال گشذته 5 هزار تن بود. وی با اعلام کاهش 60 درصدی مصرف سموم در کشاورزی مازندران، تاکید کرد: مصرف سموم ما از 12 هزار تن به 4 هزار تن رسیده است.