اراده ای برای حمایت از صنعت خوراک دام نیست

حرف آنلاین: حسین زحمتکش/دام و طیور و آبزیان یکی از چرخه های اصلی تامین پروتئینی کشور است. با توجه به سرانه مصرف داخلی ؛ تولید دامی و فرآورده های دامی و لبنی جزئی از چرخه مهم اقتصادی و صنعت کشاورزی و دامپروری کشور قرار می گیرد لذا با توجه به جمعیت دام های سبک و […]

حرف آنلاین:

حسین زحمتکش/دام و طیور و آبزیان یکی از چرخه های اصلی تامین پروتئینی کشور است. با توجه به سرانه مصرف داخلی ؛ تولید دامی و فرآورده های دامی و لبنی جزئی از چرخه مهم اقتصادی و صنعت کشاورزی و دامپروری کشور قرار می گیرد لذا با توجه به جمعیت دام های سبک و سنگین و انواع آبزیان پرورشی در کشور این مهم احساس میشود که تامین خوراک دام و طیور و آبزیان یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در قیمت محصولات تولیدی این عرصه از تولید کشور خواهد بود همچنین بهداشت و کیفیت خوراک دام و طیور و آبزیان جهت تولید محصول بهداشتی و کیفی حائز اهمیت است. با توجه به فعالیت ده ها کارخانه و واحد تولیدی در جهت تامین خوراک دام و طیور و آبزیان کشور و فرآیندهای کیفی و بهداشتی که آنها در دستور کار خود قرار داده اند با مدیر عامل  تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان خوراک دام و طیور استان مازندران به گفت و گو نشستیم.

 براساس اعلام مدیرعامل شرکت تعاونی تولید و کشاورزی تامین نیاز تولید کنندگان خوراک دام وطیور، آبزیان و مکمل سازان استان مازندران، وظیفه ی اصلی این تشکل  پیگیری امور صنفی اعضا، تسهیل سازی در امور اجرایی و اداری و تهیه اقلام مورد نیاز اعضا جهت تولید محصول است. اعضای این شرکت شامل   35واحد از تولیدکنندگان خوراک دام وطیور، آبزیان و مکمل سازان استان مازندران است که با سایر واحدهای آزاد  توانسته اند با اشتغال 2000 نفر به صورت مستقیم دست به تولید 8/1 میلیون تنی خوراک دام و طیور و آبزیان بزنند که از این مقدار 800 هزار تن مربوط به خوراک دام، 700 هزار تن مربوط به خوراک طیور، 100 هزار تن خوراک آبزیان و 200 هزار تن مربوط به مکمل های دارویی دام و طیور می باشد.

حسین کیهانی در گفت و گو با خبرنگار حرف، منیت غذایی جامعه انسانی را در رابطه مستقیم با سلامت تغذیه دام و طیور عنوان کرد و خاطرنشان شد: در هرم غذایی جامعه اقلام غذایی مربوط به دام و طیور و آبزیان در صدر قرار دارند و هرگونه تغییر نامناسب در کیفیت خوراک دام و طیور موجب تاثیر در کیفیت شیر و گوشت و نهایتا موجب به خطر افتادن سلامت و بهداشت جامعه انسانی خواهد شد لذا این صنایع دارای اهمیت ویژه ای می باشند و  کارخانجات و کارگاه های تولید خوراک دام و طیور، آبزیان و مکمل سازان استان مازندران  باتوجه به  فعالیت و سابقه بیش از دو دهه و رعایت به روزترین الزامات استاندارد روز دنیا بهترین کیفیت تولید خوراک دام و طیور و آبزی را در در کشور دارند.

* آسیاب ومیکسرهای غیر استاندارد

کیهانی در مورد فعالیت کارخانجات تولید خوراک دام و طیور و آبزی نیز گفت: در این واحدهای تولیدی بیش از 16 نوع ماده اولیه وارد شده و در فرآیند تولید تبدیل به خوراک دام و طیور و آبزی که از نظر بهداشتی و کیفیتی بی رقیب هستند مورد استفاده قرار میگیرد.مدیر عامل شرکت تعاونی تولید و کشاورزی تامین نیاز تولیدکنندگان خوراک دام و طیور، آبزیان و مکمل سازان استان مازندران، آسیاب ومیکسرهای موجود در مرغداری ها و دامداری ها را جهت تولید خوراک دام و طیور غیر استاندارد و بی کیفیت دانست و افزود: بعضی از مرغداری ها و دامداری ها جهت تولید خوراک دام وطیورنسبت به خرید آسیاب و میکسر اقدام میکنند که این حرکت آنها در محیط آلوده دامداری ها و مرغداری بهداشتی نبوده و میکسر نمی تواند اختلاط مناسب مواد اولیه جهت تولید خوراک را ایجاد کند در صورتیکه در کارخانجات تولیدی خوراک   دام و طیور مواد اولیه پس از میکس به صورت پخته و نیم پخته استریل شده  وبصورت پلت تولید میشود که با انجام این مهم، دام و طیور قدرت انتخاب نداشته و ماده مغذی میکس و پلت شده به صورت یکجا مورد مصرف قرار گرفته که تاثیرات آن ضمن جلوگیری از ریخت و پاش مواد علوفه ای ،افزایش راندمان، کاهش ضریب تبدیل، کوتاه شدن طول پرورش و افزایش بهره وری اقتصادی واحدهای پرورش دام و طیور خواهد بود.

* افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه

وی از افزایش یکباره قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان خوراک دام و طیور، آبزیان و مکمل سازان گله کرد و گفت: یکی از چالش های پیش روی صنعت تولید خوراک دام و طیور، افزایش های ناگهانی مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان است که بعضاتوسط سازمان های دولتی صورت میگیرد برای مثال به استناد ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت 265 تومانی سبوس گندم، در مرداد ماه به 520 تومان افزایش یافت.کیهانی 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید خوراک دام، طیور و آبزیان را وارداتی اعلام کرد و افزود: کشورهای آرژانتین، برزیل، روسیه و هند مبدا مواد اولیه مورد نیاز تولید خوراک دام و طیور هستند  کنجاله  سویا، جو و  ذرت  عمده اقلام وارداتی هستند.

کیهانی تصریح کرد: در سال 92 بیش از 15 هزار تن مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان خوراک دام و طیور، آبزیان و مکمل سازان استان مازندران توسط این شرکت به ارزش ریالی 300 میلیارد ریال تامین  و در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت.

* پرسش هایی از دولتمردان

مدیر عامل شرکت تعاونی تولید و کشاورزی تامین نیاز تولیدکنندگان خوراک دام و طیور ، آبزیان و مکمل سازان استان مازندران  خواستار حمایت جدی دولت از این صنعت شد  و خاطرنشان کرد: دولت می باید راهکارهای مناسب جهت حمایت از تولیدکنندگان خوراک دام و طیور و آبزی را با هم اندیشی تشکل مربوط به این بخش تدوین و اجرا نماید  زیرا 700 واحد تولیدی این حوزه توانسته به ظرفیت اسمی  تولید 20 میلیون تنی خوراک دام و طیور در سال دست یافته  و بیش از 20 هزار شغل مستقیم در کشور ایجاد نماید که قادر به تامین مصرف کل کشور و صادرات چشمگیر خوراک دام و طیور است اما اراده قوی در جهت حمایت مستقیم از این صنعت و محصولات استراتژیک به چشم نمی خورد.

کیهانی در پرسش از دولتمردان گفت: چرا صنعتی که می تواند بهترین کیفیت و بهداشتی ترین محصول را جهت مصرف دام و طیور تولید کند در بخش کشاورزی دارای اولویت نیست؟ چرا بایستی  اجرای قوانین و دستور العمل ها  به تاخیر بیفتد؟ چرا واحدی که به تازه ترین سیستم تولیدی و بهداشتی مجهز و متضمن امنیت غذایی جامعه انسانی است بایستی در دریافت سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه با مانع مواجه شود؟ چرا این صنایع نباید از تعرفه ها و معافیت های بخش کشاورزی برخوردار باشند؟چرا تشکل مرتبط با این واحدها همراه سایر تشکل های دامی درتصمیم گیری های مرتبط با بخش مورد توجه مسئولین و متوليان نیست؟

وی با تشکر از همراهی مسئولان استان، معاونت برنامه ریزی استانداری استان ، ریاست سازمان جهاد کشاورزی ، ریاست سازمان صنعت ، معدن ، تجارت ، مدیر کل پشتیبانی امور دام ، معاون بهبود تولیدات دامی در پیگیری و رفع موانع تولید در این حوزه اذعان داشت که با توجه به تمامی  مشکلات، تولیدکنندگان خوراک دام وطیور استان مازندران همچنان به صورت پویا به فعالیت خود ادامه  و در اجرای وظایفشان در امر تولید محصولات کیفی  و سرویس دهی به مزارع دامپروری تلاش نموده وهمچنین در تامین امنیت غذایی جامعه انسانی کوشا می باشند.