اخبار ویژه روزنامه حرف مازندران/ 2 دی ماه

*مازندران در زمره 11 استان بیشترین دریافت کننده تسهیلات! در جدیدترین آماری که بانک مرکزی و مرکز آمار ارایه داده‌اند، سرانه تسهیلات بانکی و این‌که کدام استان‌ها از این منابع بیشتر بهره‌مندند، نشان داده شده است. بر این اساس، تا پایان شهریور سال‌جاری، استان‌های تهران، سمنان، یزد و اصفهان بیشترین تسهیلات بیش از ۱۰ میلیون […]

خبر-ویژه

*مازندران در زمره 11 استان بیشترین دریافت کننده تسهیلات!

در جدیدترین آماری که بانک مرکزی و مرکز آمار ارایه داده‌اند، سرانه تسهیلات بانکی و این‌که کدام استان‌ها از این منابع بیشتر بهره‌مندند، نشان داده شده است. بر این اساس، تا پایان شهریور سال‌جاری، استان‌های تهران، سمنان، یزد و اصفهان بیشترین تسهیلات بیش از ۱۰ میلیون تومان به‌ازای هر فرد دریافت کرده‌اند و استان‌های سیستان‌وبلوچستان و کردستان کمترین دریافت تسهیلات و کمتر از ۵‌میلیون تومان به‌ازای هر فرد را داشته‌اند.
سال گذشته هم تحقیق دیگری به این موضوع پرداخته بود و البته نتایج تفاوت چندانی با آمارهای فعلی نداشت. آنطور که اقتصادآنلاین دراین‌باره و برای‌ سال۹۶ نوشته؛ ۱۱ استان اول کشور شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کرمان، گیلان، مازندران و البرز روی هم ۱۱۰۶هزار میلیارد تومان معادل ۸۷درصد کل سپرده‌های کشور و ۸۴۴هزارمیلیارد تومان معادل ۸۵.۵درصد کل تسهیلات بانکی را جذب کرده‌اند و سهم آنها از بازار پول و بانکداری کشور تقریبا ۶ برابر ۲۰ استان دیگر کشور در جذب تسهیلات و ۶.۶برابر آنها در جذب سپرده است.
پنج استان بزرگ کشور شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان نیز روی هم ۹۶۵هزارمیلیارد تومان معادل ۷۶درصد سپرده‌ها را جذب کرده‌اند و این پنج استان روی هم ۷۴درصد تسهیلات معادل ۷۲۹هزارمیلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، همچنین استان‌های آذربایجان‌شرقی، مازندران، البرز، کرمان و گیلان در رتبه‌های ۶ تا ۱۰ جذب سپرده بانکی قرار دارند.

*تقاضای 198 مازندرانی برای بررسی مجروحیت در بنیاد شهید!

مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران از برگزاری کمیسیون پزشکی بنیاد در استان‌های خراسان رضوی، مازندران و هرمزگان خبر داد.
غلامرضا طائبی با اشاره به برگزاری کمیسیون پزشکی تعیین‌درصد جانبازان اظهار کرده: کمیسیون پزشکی تعیین‌درصد جانبازان استان مازندران نیز در تاریخ ۲۲ آذر با حضور هشت نفر از متخصصان، دبیر و دو کارشناس کمیسیون پزشکی تشکیل شد و ۱۹۸ نفر از متقاضیان براساس نوع مجروحیت و بیماری های غیرجنگی توسط متخصصان مربوطه ویزیت شدند.
اگرچه ایسنا تهران به این خبر اشاره کرده اما نتایج آن را اعلام ننموده است.

*سهمیه اعتبارات رونق تولید مازندران کمتر از گلستان!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفته است که سهمیه اختصاص یافته در بخش رونق تولید در این استان بیشتر از مازندران بوده است!
به گزارش حرف، خبرگزاری مهر در گفت وگویی با این مسئول استان همسایه نوشته است که انتقاد به عدم پرداخت تسهیلات رونق اشتغال در گلستان فضاسازی است زیرا امسال در مجموع از محل طرح رونق تولید ۳۶۷ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۰۷ واحد پرداخت کردیم که پس از استان البرز در رتبه دوم هستیم. هم‌اکنون کل پرداختی در سطح کشور سه هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان به دو هزار و ۱۹۷ واحد بوده که استان گلستان حدود ۱۲ درصد از کل پرداخت را داشته است. پس از گلستان استان‌های سمنان با ۳۱۲ میلیارد تومان، تهران با ۲۰۵، قم با ۱۷۲، قزوین ۱۶۷ و یزد با ۱۴۰ میلیارد تومان پرداخت رتبه‌های سوم تا هفتم در سطح کشور هستند.
وی گفته در جدول آماری این پرداخت ها، سهمیه گلستان از مازندران که استان صنعتی تری به شمار می رود بیشتر بوده است!
در حالی که مازندران با درخواست های بیشمار برای ایجاد اشتغال مواجه است و نیز واحدهای صنعتی از نبود تسهیلات رنج می برند اگر سخنان مدیرکل استان همسایه صحیح باشد باید در آمارهای مسئولان مازندرانی شک کرد.

*برای حرکت قبیح و بی‌ادبانه نماینده مجلس باید خون گریه کرد

حجت الاسلام اصغر جدایی، امام جمعه بیله‌سوار اردبیل گفت: در این قضیه بسیار زشت، قبیح و بی‌ادبانه که توسط یک‌نماینده مجلس اتفاق افتاد، واقعا باید خون گریه کرد، چرا باید در مجلس ما، چنین افراد بی‌نزاکت و بی‌ادبی حضور داشته باشند. در یکی از کشورها اگر پرواز هواپیما دقایقی تأخیر کند، همه موظفند دقایقی به صورت تعظیم در برابر مسافران به نشانه عذر خواهی بایستند. در ایران ما، گاهی زشت‌ترین حرکت‌ها انجام می‌شود ولی در حسرت یک عذرخواهی ساده می‌مانیم. مردم از کارمند شجاع حراست گمرک دفاع می‌کنند، ولی مجلس قصد مجازات او را دارد و به دنبال شناسایی و معرفی ایشان به دادگاه است.

*تعرض راننده سرویس مدرسه به دانش‌آموز ماهشهری

فرماندار ماهشهر گفت: در هفته جاری راننده یکی از مدارس دخترانه دبیرستان ماهشهر به علت غیبت چند روزه، راننده دیگری را جایگزین خود کرده و راننده جایگزین در راه برگشت قصد تعرض به آخرین مسافر خود را داشته است؛ اما با مقاومت دانش‌آموز مواجه شد. هیچ گونه تجاوزی انجام نشده است، در پی این تعرض بین این فرد و دانش‌آموز درگیری ایجاد شده که دختر دانش‌آموز در مقابل تجاوز فرد مقابله کرده و از ماشین خارج شده است. خانواده‌ این دانش‌آموز شکایتی در این زمینه تنظیم کرده‌اند،از بازداشت شدن این فرد اطلاعاتی ندارم ولی پیمانکار حمل و نقل این مدرسه، قرارداد پیمانکاری‌اش لغو شده است.

*مجلس درگیر مسائل حاشیه‌ای شده است

محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس گفت: امروز آنقدر نمایندگان مجلس درگیر مسائل حاشیه ای شده اند که از بعد نظارتی و حتی قانون گذاری در زمینه مسائل مهم جامانده اند. تا زمانی که این غفلت در بین نمایندگان وجود داشته باشد و خود را درگیر مسائل حاشیه ای کنیم قطعا بعد نظارتی آن طور که باید اجرایی نخواهد شد. جا ماندن مجلس از نظارت بر اجرای قوانین زمینه قانون گریزی را فراهم می کند و هر کسی دزدی، اختلاس، کم کاری و قاچاق کرد خود را آزاد احساس می‌کند. در حالی که مجلس متولی نظارت بر اجرای قوانینی است که تصویب می کند./ایسنا