احیای پوشش گیاهی یک هزار هکتار از مراتع مازندران

حرف آنلاین: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از احیا و بازسازی یکهزار هکتار مراتع ضعیف و بدون پوشش گیاهی در این حوزه طی سال جاری خبر داد و اعلام کرد که برای این منظور کپه‌کاری یا کاشت بذرپاشی گیاهان دارویی نیز در۴۵۰ هکتار از این مراتع انجام شد. اجرای این عملیات […]

حرف آنلاین: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از احیا و بازسازی یکهزار هکتار مراتع ضعیف و بدون پوشش گیاهی در این حوزه طی سال جاری خبر داد و اعلام کرد که برای این منظور کپه‌کاری یا کاشت بذرپاشی گیاهان دارویی نیز در۴۵۰ هکتار از این مراتع انجام شد. اجرای این عملیات با مشارکت مرتع‌داران انجام شده است.

معاون فنی و آبخیزداری این اداره کل گفت : عملیات بیولوژیک شامل پروژه‌های بذرپاشی و کپه کاری باهدف تقویت پوشش گیاهی، اصلاح و احیای مراتع تخریب‌شده، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش ذخیره آبی خاک، افزایش ظرفیت و تولید علوفه است.
اسماعیل مختارپور افزود : این عملیات در مراتع شهرستان‌های نور، آمل، سوادکوه و ساری با استفاده از بذرهای مرتعی سازگار با مراتع استان ازجمله علف گندمی، سکاله، علف پشمکی، باریجه، فستوکا و  گاوزبان  به صورت رایگان از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – ساری در اختیار مرتع‌داران قرار گرفت و اجرا شده است.

وی با اعلام این که حدود ۴۵۰ هکتار از این سطح با استفاده از گونه‌های داروئی و به‌منظور احیاء رویشگاه های گیاهان داروئی اجرا شده است ، گفت که اجرای این با توجه به شرایط آب و هوائی و با مشارکت بهره‌برداران ادامه دارد و قطعاً سطح اجرای آن افزایش خواهد یافت.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، بیان داشت: قبل از اجرای این عملیات، آموزش‌های لازم در خصوص نحوه صحیح اجرای پروژه‌ها، میزان بذور مورداستفاده و نکات فنی پیش از اجرای پروژه توسط کارشناسان ناظر جهت توجیه بهره‌برداران ارائه شد.

وی تاکید کرد: محدوده‌های اجرای این عملیات با مشارکت و همکاری مجریان طرح‌های مرتع‌داری، دهیاران و شوراها به مدت یک تا ۲ سال قرق شده و از ورود هرگونه دام جلوگیری می‌شود.

جنگل های شمال کشور که به جنگل های ناحیه رویشی هیرکانی یا خزری، جنگل های مرطوب و جنگل های صنعتی شمال شهرت یافته اند هم چون نوار سبزی حاشیه جنوبی دریای خزر و نیم رخ شمالی رشته کوه البرز از آستارا تا گلیداغ را به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر، عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا پوشانده اند.

حدود ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای ، هزار و ۵۵۸ گونه علفی در جنگل های خزری هیرکانی شمال کشور می روید که برخی از گیاهان دارویی نظیر باریجه ،گل گاوزبان ، آویشن ،‌کنگر  ،ریواس، اسفناج وحشی، دنبلان و کرفس کوهی از سوی مردم برداشت می شود.

استان مازندران افزون بر ۲ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را منابع طبیعی تشکیل می دهد. منابع طبیعی مازندران با ۲ مدیریت شامل مدیریت منابع طبیعی مازندران – منطقه ساری و منابع طبیغی غرب مازندران منطقه نوشهر اداره می شود. روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری