اجرای طرح کاهش مصرف نمک در مازندران

حرف آنلاین: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از آغاز اجرای طرح بسیج ملی کاهش نمک در استان خبرداد و گفت: مصرف زیاد نمک عامل اصلی بروز بیماری های مرگبار فشار خون ، قلبی و عروقی ، سرطان معده و پوکی استخوان است.  محسن اعرابی  افزود : اجرای این طرح که از امروز آغاز شده […]

حرف آنلاین:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از آغاز اجرای طرح بسیج ملی کاهش نمک در استان خبرداد و گفت: مصرف زیاد نمک عامل اصلی بروز بیماری های مرگبار فشار خون ، قلبی و عروقی ، سرطان معده و پوکی استخوان است.

 محسن اعرابی  افزود : اجرای این طرح که از امروز آغاز شده تا پانزدهم بهمن ادامه دارد.

وی ادامه داد : همسو با اجرای طرح با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها و کارشناسان بهداشتی و حضور در مدارس ، مهدهای کودک و محیط های اجتماعی دیگر آگاهی های لازم در خصوص میزان مصرف نمک و عواقب پرمصرفی این ماده برای شهروندان تشریح می شود.

اعرابی همچنین از برگزاری جشنواره غذاهای کم نمک و ترویج غذاهای سنتی در مدارس و مهدهای کودک به عنوان بخش دیگری از فعالیت های مرتبط با اجرای بسیج ملی کاهش مصرف نمک در مازندران یاد کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از حضور کارشناسان بهداشتی در نانوایی ها به عنوان دیگر برنامه ترویج مصرف کم نمک در استان نام برد و گفت : مصرف زیاد نمک در نانوایی از مشکلات و دغدغه های بهداشتی در استان مازندران است.

وی افزود : در قالب اجرای طرح بسیج ملی مصرف کم نمک ، کارشناسان بهداشتی با حضور در نانوایی ها توصیه های لازم را در این خصوص ارائه می کنند.

اعرابی میزان نمک مورد نیاز بدن هر فرد در شبانه روز را سه تا پنج گرم معادل نصف تا یک قاشق مربا خوری اعلام کرد و گفت : بر اساس آمارهای موجود هر ایرانی در حال حاضر روازنه 10 تا 15 گرم نمک مصرف می کند.

وی با اشاره به اینکه استاندارد سرانه مصرف سالانه نمک برای هر فرد سه کیلوگرم است ، افزود : سرانه مصرف نمک هر ایرانی دو برابر و شش کیلوگرم است.

مجری طرح بسیج ملی کاهش مصرف نمک در مازندران از نبود اطلاع دقیق در زمینه میزان نمک مصرفی شهروندان مازندرانی به عنوان یک کاستی یاد کرد و گفت : بالا بودن آمار ابتلا به بیماری های سرطان معده ، فشار خون ، قلبی و عروقی در مردم مازندران حاکی از میزان بالای مصرف نمک است.

وی با تاکید بر اینکه ذائقه هر انسان در دوران کودکی شکل می گیرد ، افزود : استفاده نکردن از نمک در غذاهای کمکی کودکان می تواند در ایجاد ذائقه نه چندان شور در نسل آینده تاثیر گذار باشد.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیماری های قلبی و عروقی عامل مرگ 16 تا 20 مازندرانی در روز است.

همچنین بر اساس گزارش های رسمی علت 43 درصد مرگ و میر در مازندران بیماری های قلبی و عروقی است./ایرنا