مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان مازندران خبر داد؛

اجرای ساخت ۸۷۱ واحد مسکن نهضت ملی در مازندران

حرف آنلاین: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان مازندران با اشاره به مباحثی همچون تهیه و اجرای طرح هادی در روستاها، پرداخت تسهیلات به خانه‌های غیرمقاوم از ساخت مسکن در راستای نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: ساخت ۸۷۱ واحد به ظرفیت ۱۲ واحد در ۱۰ شهر شروع و تاکنون ۳۹۶ نفر برای […]

حرف آنلاین: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان مازندران با اشاره به مباحثی همچون تهیه و اجرای طرح هادی در روستاها، پرداخت تسهیلات به خانه‌های غیرمقاوم از ساخت مسکن در راستای نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: ساخت ۸۷۱ واحد به ظرفیت ۱۲ واحد در ۱۰ شهر شروع و تاکنون ۳۹۶ نفر برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شدند.

علی اصغر آسمانی مقدم امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بنیاد مسکن ۹ روز پس از استقرار جمهوری اسلامی در ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ تاسیس و در کلیه شعب بانک‌های ملی کشور حساب صد امام افتتاح شد تا کسانی که تمکن مالی دارند به ساخت خانه برای محرومین کمک کنند.

وی از تهیه و اجرای طرح‌های عادی به‌عنوان یکی از وظایف اصلی بنیاد مسکن یاد کرد و افزود: برای ۲ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان مازندران تهیه طرح انجام گرفته اما آمار در بخش اجرا استان نسبت به میانگین شاخص اجرایی کشور که بیش از ۵۵ درصد است زیر ۴۵ درصد و پایین است.

*جذب ۵ درصدی غیریارانه‌ای مشکل بزرگی است

آسمانی مقدم توجه کم کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان به بحث اجرای طرح هادی در روستاها را علت عقب‌ماندگی مازندران نسبت به شاخص کشوری دانست و اعلام کرد: مشکل دیگر بحث عدم تامین زمین توسط بنیاد مسکن در روستاها برای اجرای طرح است که اگر این مشکل نبود ۷۰ درصد عوائد حاص از اجرا نصیب همان روستا می‌شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان مازندران گفت: در بحث اجرای طرح هادی برای ۷۶۱ روستا با هزار و ۳۴۶ پروژه با اعتبار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شد که در بخش اعتبار استانی ۱۹۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد ولی ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد یعنی معادل ۵۴ درصد، اعتبار ملی در این بخش حدود ۴۰۰ میلیارد تومان که ۳۴۵ میلیارد تخصیص پیدا کرد یعنی ۸۴ درصد.

این مسئول اضافه کرد: همچنین ۱۷۵ میلیارد تومان قیر یارانه‌ای برای استان برای استفاده مستقیم در نظر گرفته شد که فقط ۴ الی ۵ درصد آن جذب شد که ضرر بزرگی است، امیدواریم تهاتر صورت بگیرد تا مشکل حل شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در طی سفر ریاست جمهوری برای روستاهای در معرض خطر ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شد که ۱۶۰ میلیارد برای بازبینی طرح هادی و ۵۰ میلیارد برای روستاهایی که در معرض خطر هستند پیش‌بینی شد که تاکنون ۱۰ میلیارد آن تخصیص پیدا کرد.

*صدور ۲۶۰ هزار جلد سند مسکن روستایی و شهرهایی

آسمانی مقدم با بیان اینکه طرح‌های روستایی افق ۱۰ ساله دارند، یادآور شد: از این بین ۵۴۰ روستا نیاز به بازنگری دارند که بازنگری نشدند بنیاد مسکن هم تا زمانی که اعتبار نداشته باشد نمیتواند کاری انجام بدهد اعتبار برای هر روستا ۱۵۰ میلیون تومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان مازندران با بیان اینکه در بخش سند روستایی روستایی‌های ما همیشه برای داشتن یک برگ سند محروم بودند، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰، ۹ هزار و ۱۷۴ جلد سند از طریق ثبت اسناد برای روستاهای مازندران صادر شد که تا الان ۲۴۲ هزار و ۹۸۴ سند روستایی و ۱۶ هزار و ۹۶۲ سند شهری در مجموع ۲۶۰ هزار جلد سند در استان صادر شد.

*جزییات پرداخت تسهیلات به واحدهای غیرمقاوم در روستاها

این مسئول اعلام کرد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ در بخش مسکن روستایی، ۴۴۴ هزار و ۱۲۱ واحد مسکونی رصد و شناسایی شدند ۲۵۵ هزار و ۶۷۳ واحد از استحکام لازم برخوردار شدند، در حال حاضر ۱۸۸ هزار واحد هنوز از استحکام لازم برخوردار نیستند که ۴۲ و نیم درصد این واحدها مقاومت کمی دارد‌.

وی از اعطای تسهیلات به روستاییان بدمسکن خبر داد و گفت: اینها می‌توانند از مسکن حال حاضر خود به‌عنوان انباری استفاده کنند و با دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه از ما با بازپرداخت ۲۰ ساله اختصاص ۵ درصد سود سهم متقاضی دریافت کنند که البته ملزم به رعایت مقررات ملی حوادث برای ساخت خانه از متراژ ۵۰ متری هستند.

به اذعان آسمانی مقدم افرادی که در روستاها مستاجر هستند، کسانی که بعد از والدین مستقل شدند و نیاز نیست که سرپرست خانوار مرد باشد، همچنین کسانی که اهل روستا ولی مقیم شهر هستند و می‌خواهد به روستا برگشته و زندگی دائم داشته باشند و (نه برای ویلاسازی و تفریح آخر هفته) واجد شرایط دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان مازندران به پیش‌بینی ۱۵ هزار مسکن بهسازی و نوسازی در هر سال و اینکه طی ۱۲ سال آینده جشن پایان مقاوم‌سازی در روستاها را داشته باشیم اشاره کرد و گفت: ۱۰ هزار تسهیلات ارزان‌قیمت برای سال جاری پیش‌بینی شده همچنین در بخش بلاعوض‌ها در قالب تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفین که منطقه هدف بخش یانه‌سر بهشهر است برای ۱۷۳ نفر، برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تسهیلاتی درنظر گرفته شد.

این مسئول افزود: برای خانوارهای تحت پوشش بهزیستی دارای دو معلول، ۵۰ میلیون توسط بنیاد مستضعفین ۱۰ میلیون از محل صد امام و ۲۵ میلیون تومان هم از طرف بهزیستی یعنی ۸۵ میلیون تومان به‌علاوه ۲۰۰ میلیون تومان وام و برای خانواده تحت پوشش کمیته امداد ۲۵ میلیون تومان از طرف کمیته امداد و ۲۵ میلیون تومان بنیاد مسکن به‌علاوه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی درنظر گرفته شد.

*آخرین اقدامات بنیاد مسکن مازندران در طرح نهضت ملی مسکن

وی در خصوص طرح نهضت ملی اعلام کرد: به گفته رییس جمهور در راستای اجرای این طرح سالیانه باید یک میلیون مسکن ساخته شود که سهم بنیاد مسکن ساخت ۴۰۰ هزار مسکن نیمی برای روستا و نیم دیگر شهرها است، بنیاد برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار جمعیت در فاز اول به استعداد ۲ هزار و ۳۰۹ زمین توسط راه و شهرسازی وارد عمل شد.

آسمانی مقدم اعلام کرد: تاکنون برای ۸۷۹ واحد جذب متقاضی و هزار و ۴۳۰ واحد بدون متقاضی و حذفی، برای ۱۰ هزار و ۵۹۲ استعلام تایید شده و اطلاعات برای هزار و ۴۷۹ نفر تکمیل و در سامانه بارگزاری شده است، از این تعداد ۹۲ نفر آورده اولیه (واریز ۴۰ میلیون تومان به بانک مسکن) را دارا بودند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان مازندران اذعان داشت: طبق نقشه ۸۶۳ واحد به ظرفیت ۱۵ پروژه در ۱۰ شهر داریم که برای ۸۷۱ واحد به ظرفیت ۱۲ پروژه در ۱۰ شهر پروانه ساخت کسب شد و کار ساخت ۸۷۱ واحد به ظرفیت ۱۲ واحد در ۱۰ شهر شروع شد که در مازندران تسهیلات ۳۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی دارد و در این حوزه ۳۹۶ نفر برای اخذ تسهیلات معرفی شدند.

این مسئول با بیان اینکه قیمت تمام شده مسکن در طرح نهضت ملی مسکن متغیر است، گفت: کار ساخت مسکن به تفکیک شهرها در بهشهر با ۵۸ واحد، ساری با ۲۰۰ واحد، نکا با ۲۵ واحد، قائمشهر با ۹۵ واحد، بابل با ۹۸ واحد، بابلسر با ۱۶ واحد، چالوس با ۱۰ واحد و رامسر با ۱۳۸ واحد دارای پیشرفت‌های فیزیکی از اسکلت‌بندی تا آماده‌سازی هستند.